
IN THE HIGH COURT OF SOUTH AFRICA
SOUTH GAUTENG HIGH COURT
JOHANNESBURG

REPORTABLE

  

In the matter between:

SOUTH AFRICAN BROADCASTI
                 

SOUTH AFRICAN BROADCASTING CORPORATION
                                         

     Applicant

and

DELETE WHICHEVER IS NOT APPLICABLE

(1) REPORTABLE: YES / NO
(2) OF INTEREST TO OTHER JUDGES: YES / 

NO
(3) REVISED. 
DATE:__________ SIGNATURE________ 



AVUSA LIMITED                    First Respondent

ROWAN PHILP        Second Respondent 

THE FREEDOM OF EXPRESSION INSTITUTE  
Amicus Curiae

JUDGMENT

WILLIS  J: 

[1] For the sake of convenience, I shall refer to the applicant as 

“the  SABC”.  The  SABC seeks  an  order  compelling  the  first 

respondent to deliver to the SABC, a copy of an internal SABC 

report which the  Sunday Times obtained from a confidential 

source.  The Sunday Times is a newspaper, having a national 

circulation,  which  is  owned  and  published  by  the  first 

respondent. The second respondent is a journalist employed 

by  the  first  respondent.  The  second  respondent  wrote  an 

article which was published in the Sunday Times on 22 March 

2009. This article has given rise to the present application.

[2]  The  SABC  report  has  been  referred  to  by  the  SABC’s 

counsel as “the draft preliminary report”. In the interests of 

brevity, I shall refer to this report simply as the “report”. In the 

2



alternative, the SABC has sought an order against the second 

respondent  requiring  him  to  deliver  this  report.  The  report 

itself has not been produced to the court.

[3] The following facts are either common cause or undisputed:

3.1 In about June 2005 the SABC’s Group Internal 

Audit  learnt  of  accusations  of  irregularities 

committed by one of its employees, the head of its 

International  Programme  Acquisition  Division,  a 

certain Ms Matilda Gaboo.

3.2 Further  accusations  were  made  against  Ms 

Gaboo thereafter.

3.3 During  May  2006  the  SABC  mandated  its 

Head  of  Internal  Audit,  to  investigate  the  accusations. 

The Head of Internal Audit an extensive investigation was 

conducted in the course of which numerous individuals 

were interviewed;

3.4 The investigation resulted in the report which 

comprised of some 183 pages with certain annexures;

3.5 The date of the report was 2 September 2008;

3.6 The  report  contained  allegations  and 

conclusions which could be of a defamatory nature not 

3



only  against  Ms  Gaboo,  but  against  other  persons  as 

well;

3.7 According  to  the  SABC,  the  report  was  of  a 

preliminary nature, particularly since at that stage all the 

information necessary for  a full  and proper report  had 

not been obtained;

3.8 A limited number of copies of the report were 

made  and  distributed  to  certain  specific  persons  only 

who were required to maintain confidentiality in respect 

thereof and the report was placed before the applicant’s 

board of directors  during September 2008 on the strict 

understanding that confidentiality would be maintained 

in regard thereto;

3.9 The SABC authorized no one to give that report 

to  the  first  respondent  or  any of  its  employees and in 

particular to the second respondent. 

3.10 The  SABC  instructed  its  attorneys  Cliffe 

Dekker  Hofmeyr  as  well  as  Comperio  Forensics,  “to 

pursue further the enquiries foreshadowed by the report 

and to provide a legal opinion on same”.

3.11 A person employed by the SABC (referred to by 

counsel from the parties as a “source”) gave a copy of the 

report  to  the  chief  reporter  of  the  Sunday  Times,  the 

second respondent.

4



3.12  The  source  did  so  under  an  agreement  of 

strict confidentiality.

3.13 The second respondent agreed that he would 

not disclose the source’s identity and would not reveal 

any  information  which  could  lead  to  the  source’s 

identification. 

3.14 The  second  respondent  also  agreed  that  he 

would not show the copy of the report to anybody except 

his editor. 

3.15 The  Sunday Times satisfied themselves of the 

credibility  of  the  source  and  also  obtained  extensive 

outside collaboration of the information in the report.

3.16 The  Sunday  Times remains  in  possession  of 

the report which has been deposited with its attorneys for 

safe-keeping. 

[4] Although the content of the article published in the Sunday 

Times is, ultimately, not relevant to the determination of the 

issue,  it  may  nevertheless  be  useful  to  record  some  of  the 

irregularities it revealed. The reason is that this indicates that 

the Sunday Times did not indulge in mere salacious gossip of 

interest merely to the prurient: the article did not deal with 

what “is interesting to the public” rather than “what it is in the 

5



public interest to make known”.1  The following appears from 

the article:

4.1 Ms  Gaboo  had  been  the  head  of  the  SABC’s 

International  Programme  Acquisition  Division  for  three 

years until she resigned in May 2008.

4.2 There  had  been  “mass  corruption  and  gross 

mismanagement”  during  her  three-year  tenure  at  the 

SABC.

4.3 Irregular  and  wasteful  expenditure  of  some 

R38,7m had been uncovered by September 2008.  Since 

then a second audit by attorneys Cliffe Dekker Hofmeyr 

and Comperio Forensics,  put the figure at R49m.  The 

attorneys  warned,  however,  that  the  amount  “could 

increase substantially” because only 38 out of 165 of Ms 

Gaboo’s deals had been analysed.

4.4 The audits revealed how Ms Gaboo,

- awarded R22m in deals to a programme supplier Mr 

Bux, a man who, according to the audit reports, claimed 

to be the father of her six year old daughter;

- paid  Mr  Bux  R652 800  for  a  wild  life  series  for 

which he had just paid R81 600;

- paid a UK supplier Mr Deitch more than R500 000 

for consulting services and then gave him a contract for 

US$915 000 to supply 58 programmes while he worked 

1  See Financial Mail (Pty) Ltd v SAGE Holdings Ltd 1993 (2) SA 451 (a) at 464C

6



in  her  office,  of  which  the  SABC  only  broadcast  12 

programmes, wasting US$657 000 on the deal;  and

- purchased  173  titles,  representing  thousands  of 

episodes,  which were never  shown and whose  licences 

had expired.

4.5 An SABC Board member said that “What makes 

it worse, is that the board has been calling for action on 

this since 2007, and has simply been ignored.”

[5] The contents of the report received wide publicity, not only 

in  the  Sunday  Times but  also  in  other  media.   There  were 

articles  relating  to  the  report  published  in  the  print  and 

electronic  media  including  Business  Day,  The  Times,  The 

Sowetan,  Mail  & Guardian,  Swazi  Times,  Moneyweb, the DA 

website, Avcom, journalism.co.za, Thought Leader, Africa News 

Online,  Filmmaker  South  Africa,  Kagablog,  I-luv-SA  website, 

24.com blogs, fdsconsultants.co.za and TVSA.co.za.  It appears 

that the coverage of the report by the other media, was not 

confined  to  the  information  revealed  in  the  Sunday  Times 

article.   The  inference  seems  obvious:  the  report  was  not 

“leaked” to the Sunday Times alone.

7



[6] It may be useful to record certain developments after 

publication of the article in the  Sunday Times: again to 

indicate that the subject matter of the report is one of 

substantial  public  interest.  In  September  2009,  the 

Auditor-General published a report on an investigation of 

the  SABC  at  the  request  of  parliament’s  Portfolio 

Committee  on  Communications.2  The  Auditor-General 

deals in his report with the SABC’s own report and with 

the subsequent investigation by attorneys Cliffe Dekker 

Hofmeyr and Comperio Forensics.  The Auditor-General 

describes the following highlights of SABC’s report:

6.1 The  report  revealed  double  payments  to 

suppliers,  overpayments to  suppliers,  material  paid for 

but  not  received,  agreements  renegotiated  and  titles 

acquired more than once from the same supplier during 

the same licence period, as a result of which the SABC 

incurred fruitless, wasteful and irregular expenditure of 

R46,8m.

6.2 The  major  findings  of  the  report  are 

summarised as follows:

6.2.1 Three  consulting  firms  were  appointed 

during the period September 2005 to March 2007 to draft 

policies  and  procedures  for  the  Content  Enterprise 

Division.  As at 2 September 2008, this Division still did 

2

2

 Respondent’s supplementary affidavit p 243 para 3; EHG 1 p 246 - 252

8



not have approved policies and procedures governing the 

activities within the Division.

6.2.2 .  The  SABC  paid  for  content,  but  never 

received the broadcast material.

6.2.3 .  The  SABC  paid  for  material  but  never 

broadcast the content, or did not broadcast the material 

in terms of the contract.

6.2.4 . The SABC acquired the same titles under 

different contracts from the same for the same licensing 

period.

6.2.5 .  The  SABC  paid  more  for  content  when 

acquired for a second run than the first run.

6.2.6 .  Fruitless  and  wasteful  expenditure  of 

R38m was incurred.

[7] The Auditor-General says that the internal report made 

the following recommendations:

7.1.  The  SABC  board/management  must 

commence with the recovery of overpayments 

and/or double payments.

9



7.2.  The approval  of  policies  and procedures 

governing  activities  within  the  Content 

Enterprise Division should be fast-tracked.

7.3 Record keeping within the SABC needs to 

be addressed.

7.4.  Policies  and  procedures  should  be 

implemented  and  implementation  should  be 

monitored by the governance cluster.

7.5. The results of the investigation should be 

used to determine accuracy and completeness 

of data loaded on the “SAP system”.

[8]  According to the  Auditor-General,  the  SABC’s Audit  and 

Finance  Committee  has  since  the  internal  report,  adopted 

various  plans  of  action  to  deal  with  the  irregularities  it 

exposed.  There  is  nothing  in  the  papers  before  the  court 

indicating  what  progress,  if  any,  has  been  made  towards 

implementation  of  any  of  these  plans.  The  Auditor-General 

also reports that the SABC’s attorneys Cliffe Dekker Hofmeyr 

and Comperio Forensics continued their investigation but on 

15 June 2009 the Acting Head of  Internal  Audit  instructed 

them to “pause all activities with regard to this investigation” 

because “the SABC board members resigned and ... there was 

10



no clear mandate for the services to be rendered by the legal 

firm”. Cliffe Dekker Hofmeyr did a final handover to the SABC 

on  26 August  2009  which  included  a  summary  of  their 

findings.  It revealed that the amount of fruitless and wasteful 

expenditure had reached R111,7m.

[9] In the SABC’s founding affidavit,  it  says that  it  “favours 

proper  and  open  disclosure  of  the  information  gathered 

concerning the conduct of its employees” but that disclosure 

should only be made “at a stage when the applicant can be 

reasonably  satisfied  that  the  information  and  conclusions 

drawn as a result thereof are full, fair and reasonable.”  The 

SABC is silent as to when it is likely to be so satisfied – this 

against the background of the accusations first coming to light 

in June 2005, more than four years ago.

[10] The circumstances in which the second respondent came 

to obtain the report are not set out in the answering affidavits 

of the respondent other than that the second respondent avers 

that he agreed with his “source” not to disclose the source’s 

identity or to reveal any information which could lead to the 

source’s identification.

11



[11]  The respondents have expressed their concern that the 

delivery of the Sunday Times’ copy of the report could lead to 

the  uncovering  of  the  source  (the  document  could  contain 

encryption  specifically  designed  for  this  purpose)  and  has 

averred that this is the real reason for the SABC bringing the 

application. Interestingly,  the SABC, in its replying affidavit, 

deals with this issue cryptically: it does not deny that it will be 

able, as a result of  obtaining the document, to uncover the 

source; it also does not deny any such intention and does not 

proffer any assurances in this regard. 

[12] The SABC has itself emphasised that it:

12.1 does  not  seek  any  interdict  against  the 

respondents  in  respect  of  material  obtained  from  the 

report;

12.2 does not seek relief relevant to the publication 

that has already taken place;

12.3  acknowledges that it favours proper and open 

disclosure  of  information  gathered  concerning  the 

conduct of its employees.

As mentioned above, the SABC qualifies its stance in regard to 

disclosure,  however,  by  stating  that  such disclosure  should 

only be made at a stage when the SABC “can be reasonably 

12



satisfied  that  the  information  and  conclusions  drawn  as  a 

result thereof are full, fair and reasonable”.

[13] The basis upon which the SABC seeks the relief claimed 

in  its  application  is  a  “right  to  confidentiality”  which,  it 

submits, is intimately bound upon with its right to privacy, a 

right which it further submits vests in juristic persons no less 

than individual human beings.3

[14] Upon a perusal of the SABC’s papers, it would seem that 

it seeks a rei vindicatio in circumstances where there is no res. 

I  accept  and  respect  the  fact  that  there  are  those  who 

experience  considerable  discomfort  when  Latin  is  used  in 

court judgments. The difficulty is not only that much of our 

common law derives from Roman law (which was written in 

Latin)  but  also  that  Latin  is  a  language  of  extraordinary 

precision,  nuance  and  depth.  Law  requires  precisely  these 

qualities when it comes to conceptualization. Those of us who 

have a reasonable acquaintance with Latin resort to it  from 

time  to  time  not  necessarily  out  of  an  unwholesome 

attachment  to  things  antediluvian,  but  because  we  find 

ourselves bereft when it comes to trying to express ourselves 

in,  for example,  the more familiar English – a language not 

without  its  own  richness  of  expression.  I  shall  attempt  to 

convey the earlier sentence which contains Latin expressions 

3 The SABC relied on the Financial Mail case supra at 463B;  465B-C and  Investigating  
Directorate Serious Economic Offences v Hyundai Motor Distributors (Pty) Ltd and Others 
2001 (1) SA 545 (CC) especially at 556F-558F.

13



into English. It is as follows: “The applicant seeks to rely upon 

a remedy for the recovery of a thing when, in fact, there is no 

such thing.”  The clumsiness of the translation does, perhaps, 

illustrate  my point  about  occasional  forays into  Latin  being 

excusable.

[15]  During  the  course  of  argument,  Mr  Van  Blerk,  who 

together  with  Mr  Mooki,  appeared  for  the  SABC,  expressly 

disavowed any reliance on the  rei vindicatio  for relief. In my 

view, he did so wisely, In Waste-Tech (Pty) Ltd v Wade Refuse 

(Pty) Ltd4 Serrurier AJ delivered a comprehensive and, in my 

respectful  view,  most  learned  review  of  South  African, 

American, Australian and English law and concluded that “It 

thus appears that information or knowledge, of whatever value 

and however confidential, is not recognized as property either 

in South Africa or in the English law systems.”5 In  Prinsloo v 

RCP Media Ltd t/a Rapport6  Van Der Westhuizen J (then a 

puisne judge in the Transvaal  Provincial  Division)  found an 

argument  for  the  return  of  copies  of  photographic  material 

based on the common law remedy of the rei vindication to have 

been “not convincing”.7

[16]  Mr  Van  Blerk  placed  strong  reliance  on  the  following 

extract from the speech of Lord Griffiths in Lion Laboratories v 

Evans8:
4 1993 (1) SA 833 (w) at 841F-845C
5 At  845B
6 2003 (4) SA 456 (T) at
7 At 464E
8 [1984] 2 All ER 417 at 433c-e

14



There  is  a  public  interest  of  a  high order in preserving 

confidentiality within an organisation.  Employees must be 

entitled to discuss problems freely, raise their doubts and 

express  their  disagreements  without  the  fear  that  they 

may be used to discredit the company and perhaps imperil 

the  existence  of  the  company  and  the  livelihood  of  all 

those who work for it.  And I am old-fashioned enough to 

think that loyalty is a virtue that it is in the public interest 

to encourage rather than to destroy by tempting disloyal 

employees  to  sell  confidential  documents  to  the  press, 

which I am sure would be the result of allowing the press 

to  publish  confidential  documents  under  cover  of  a 

shadowy defence of public interest.

[17] Mr  Van Blerk, not without enthusiasm, pointed out that 

the approach of Lord Griffiths in regard to confidentiality has 

been accepted by what was then the highest court in our land 

in Financial Mail (Pty) Ltd v Sage Holdings Ltd.9 Mr Van Blerk 

quoted the following extract from the judgment of Corbett JA, 

as he then was:

With  respect,  I  would  enthusiastically  endorse  this 

viewpoint.   In  my  view  there  is  a  public  interest  in 

preserving confidentiality in regard to private affairs and 

in  discouraging  the  leaking  of  private  and  confidential 

information, unlawfully obtained to the media and others.

9 1993 (2) SA 451 (A) at 464C-H

15



[18]  My respect  is  compounded.  With very great  respect for 

Lord  Griffiths  and  our  former  Chief  Justice,  I  too  am old-

fashioned enough to endorse their views in general terms. My 

endorsement arises not  from some curmudgeonly hankering 

for a mythical “code of honour”. Wherever human beings act 

collectively, they will, from time to time, have to make complex 

and difficult decisions. Effective decision making is rendered 

very much more likely if a range of views is freely expressed. 

Nevertheless,  few,  if  any,  virtues  can  be  absolute. 

Confidentiality is certainly no “sacred virtue” and I accept, as 

Mr  Trengove, who together with Ms Hofmeyr, appears for the 

respondents, contended, that confidentiality may, from time to 

time, have to yield to higher interests. Notwithstanding the fact 

that  confidentiality  is  not  necessarily  a  paramount  interest, 

my difficulty, in any event, is this: the respondents have not 

breached  a  duty  of  confidentiality  owed  to  the  SABC.  The 

respondents  owe  it  none,  although  SABC’s  employees  and 

office-bearers  may  well  have  such  an  obligation.  The 

respondents  have  not  acted  wrongfully  or  unlawfully.  The 

Sunday  Times’ possession  of  a  copy  of  the  report  is  not 

wrongful or unlawful. In  NM v Smith  (Freedom of Expression 

Institute  as  Amicus  Curiae)10 it  was  held  that  even where  a 

litigant  wishes  to  rely  on  the  common  law  of  the  actio  

injuriarum  for  an  invasion  of  privacy,  the  element  of 

wrongfulness must also be established. I do not see how the 

10 2007 (5) SA 250 (CC) at para [55]

16



delivery by the  Sunday Times of a copy of the report, at this 

stage, can protect the SABC’s interest in confidentiality. Even 

if one accepts that the SABC has a right to privacy in respect 

of  the  document,  I  cannot  see  how,  consequent  upon the 

events recorded above, the delivery of the copy of the report 

will,  in any event,  affect  this privacy:  the horse has bolted. 

That, it seems to me, is the end of the matter.

[19] Mr Van Blerk has fairly conceded that had it been that the 

SABC was seeking to interdict the respondents from further 

publication of the material in the report, the issue that would 

arise would be a balancing of the right of the applicant to its 

privacy against the right of freedom of speech and expression 

on the part of the respondents. He went on to submit that as 

the SABC seeks no such relief prohibiting further publication 

arising from the report that it is accordingly not necessary “to 

determine the extent to which, if at all, the respondents should 

not have published the material  that they have or have not 

published”.

[20] It should be noted, for the sake of completeness, that the 

SABC claims no copyright in the report. It also makes no claim 

of unlawful competition by the respondents.

17



[21] Mr Trengove, counsel for the respondents, presented very 

full argument on the fact that the SABC is a public company,11 

that  the  State  is  its  only  shareholder,12 that  it  is  a  public 

broadcaster  which  provides  public  and  commercial 

broadcasting services to the public and in the public interest,13 

and  that  it  is  funded  by  public  money  comprising  its  own 

revenue, compulsory licence fees and government grants.14 Mr 

Trengove submitted that  because the SABC performs public 

functions in terms of the Broadcasting Act, it is an “organ of 

state”  as  defined  in  s 239(b)(ii)  of  the  Constitution.   He 

submitted that the SABC is thus bound by the Constitution 

including the following provisions:

21.1 Section 1(d) in terms of which the founding values of 

the  Constitution  include  “accountability, 

responsiveness and openness”.

21.2 Section  195(2)(b)  read  with  s 195(1)  which 

provide inter alia that all organs of state must adhere to 

the following values:

21.2.1 A high standard of professional ethics must 

be promoted and maintained.15

11 Section 8A(1) of the Broadcasting Act
12 Section 8A(1) of the Broadcasting Act
13 Chapter IV of the Broadcasting Act and ss 9 to 11 in particular
14 Sections 10(2) and 27(1)(a)(i) of the Broadcasting Act
15 Section 195(1)(a)

18



21.2.2 Efficient,  economic  and  effective  use  of 

resources must be promoted.16

21.2.3 Transparency must be fostered by providing 

the  public  with  timely,  accessible  and  accurate 

information.17

[22] Counsel for the respondents alluded to the fact that the 

Broadcasting Act regulates broadcasting services generally and 

the SABC as public broadcaster in particular:

22.1 In terms of section 13(4)(b), the members of its 

board must collectively be “persons who are committed to 

fairness, freedom of expression, the right of the public to 

be informed, and openness and accountability of the part 

of those held in public office”.

22.2 Section  6(8)(d)  obliges  the  SABC to  develop  a 

Code  of  Practice  that  ensures  that  its  services  and 

personnel comply with “the rights of all South Africans to 

receive and impart information and ideas”.

22.3 The SABC must exercise strict control over its 

finances:

16 Section 195(1)(b)
17 Section 195(1)(g)

19



22.3.1 Section  18  obliges  it  to  draw  up  proper 

financial regulations concerning the manner in which its 

financial  affairs  must  be  managed.   The  Minister  of 

Communications  must  approve  the  regulations  after 

consultation with the Minister of Finance.  

22.3.2 In  terms  of  subsections  24(1)  and  (2),  it 

must  keep  proper  account  of  all  moneys  received  or 

expended  by  it  and  of  all  its  assets,  liabilities  and 

financial transactions.  It must prepare annual financial 

statements which show its revenues and expenditure and 

its assets and liabilities “in appropriate detail.”

22.3.3 Its  annual  financial  statements  must  be 

audited  in  terms  of  section 25.   The  auditor  must  in 

terms of section 25(5),

- disallow any payment made without 

proper  authority  according  to  law 

and report  the  disallowance  to  the 

SABC’s board;

- charge against the person who made 

or  authorised  the  payment  in 

question,  so  much of  the  payment 

as  is  not  condoned  by  the  board, 

and

20



- charge  the  deficiency  against  the 

person responsible for it.

22.3.4 In  terms  of  section 25(6),  any  amount  so 

charged  by  the  auditor,  must  be  paid  by  the  person 

against whom it has been charged to the SABC within 14 

days.

[23] The SABC’s annual financial statements and audit report 

must  be submitted to  the  Minister  of  Communications  who 

must table it in Parliament in terms of section 28.

[24] Mr Trengove furthermore alluded to the fact that the 

SABC is also subject to regulation in terms of the Public 

Finance Management Act.  It is a “Major Public Entity” 

listed  in  schedule  2  and  is  thus  subject  to  the 

requirements of chapter 6 of that Act.18  Its board is its 

“accounting  authority”  responsible  for  its  compliance 

with the  Public  Finance  Management Act.19  Its  duties 

under this Act include the following:

24.1 In terms of s 50(1), the SABC’s board must,

18 Section 46 of the Public Finance Management Act
19 Sections 49(1) and (2)(a) of the same Act

21



“(a) exercise the duty of utmost care to 

ensure reasonable protection of the 

assets and records of (the SABC);

(b) act  with  fidelity,  honesty,  integrity 

and the best interests of the (SABC) 

in managing the financial affairs of 

the (SABC);

(c) on request, disclose to the (Minister 

of Communications) or (Parliament), 

all  material  facts,  including  those 

reasonably  discoverable,  which  in 

any way may influence the decisions 

or  actions  of  (the  Minister  of 

Communications  or  Parliament); 

and

(d) seek, within the sphere of influence 

of  (the  board),  to  prevent  any 

prejudice to the financial interests of 

the state.”

24.2 Section  83(1)  provides  that  the  SABC’s  board 

commits an act of  financial  misconduct if  it  wilfully or 

negligently,

22



- fails  to  comply  with  the  requirements  of  s 51 

mentioned above or

- makes  or  permits  an  irregular  expenditure  or  a 

fruitless and wasteful expenditure.

24.3 In terms of section 57, every other official of the 

SABC,

“(a) must  ensure  that  the  system  of 

financial  management  and  internal 

control established for (the SABC) is 

carried  out  within  the  area  of 

responsibility of that official;

(b) is  responsible  for  the  effective, 

efficient,  economical  and 

transparent  use  of  financial  and 

other resources within that official’s 

area of responsibility;

(c) must take effective and appropriate 

steps  to  prevent,  within  that 

official’s  area  of  responsibility,  any 

irregular  expenditure  and  fruitless 

and  wasteful  expenditure  and  any 

under-collection of revenue due.”

23



24.4 Section 55(1) obliges the SABC to keep full and 

proper records of its financial affairs and prepare annual 

financial statements which must be audited.  In terms of 

section 55(2)(b),  the  annual  financial  statements  and 

report must include particulars of,

“(i) any material losses through criminal 

conduct  and  any  irregular 

expenditure  and  fruitless  and 

wasteful  expenditure  that  occurred 

during the financial year;

(ii) any  criminal  or  disciplinary  steps 

taken  as  a  consequence  of  such 

losses  or  irregular  expenditure  or 

fruitless and wasteful expenditure;

(iii) any losses recovered or written off.”

24.5 The  SABC  must  submit  its  annual  financial 

statements and report to,

- National Treasury;20

- the Minister of Communications;21

20 Section 55(1)(c)(ii)
21 Section 55(1)(d)

24



- the Auditor-General,22 and

- the Director-General for Communications for tabling 

in Parliament by the Minister.23

22 Section 55(1)(d)
23 Section 55(3) read with s 65(1)

25



[25]  I understand counsel for the respondents to have made 

the submissions in paragraphs [21] to [24] above to make 

the  point  that  any  right  which  the  SABC  may  have  to 

privacy in regard to the report was trumped by the public 

interest in the disclosure of its contents. Counsel for the 

SABC did not dispute the submissions of the respondents 

in regard to the SABC’s public accountability and its duty 

to  manage  its  resources  properly.  Indeed,  it  would  have 

been surprising if they had done so. It must in fairness to 

Mr  Van  Blerk be  recorded  that  he  was  scrupulous  to 

emphasise  that  the  SABC accepted its  responsibilities  to 

the public.

[26] In the Prinsloo case Van Der Westhuizen J said that:

I am of the view that the possession of such images24 by 

someone who is not authorized by the original author or 

those depicted on them could in principle  amount to an 

ongoing violation or at least a continuing threat of violation 

of one’s privacy.25

24 i.e. photographic images of persons engaged in sexual acts
25 At 456H

26



I do not know much about pornography but I should imagine 

that the experience of viewing pornography is qualitatively 

different  from  reading  about  financial  irregularities. 

Conversely, but similarly, I should imagine that the sense 

of  indignity  is  qualitatively  different  if  one  knows  that 

others  are  viewing  one  in  flagrante  delicto  (in  the  very 

sexual act)  in contradistinction to knowing that others are 

reading about one’s alleged financial irregularities.

Mr  Van  Blerk seemingly  conflated  “confidentiality”  with 

“privacy”. Although there are similarities between the two, I 

am not sure that they are the same.  As was said by Langa 

DP,  as  he  then was,  in  the  unanimous judgment  of  the 

Constitutional  Court  in  Investigating  Directorate:  SEO  v 

Hyundai Motor Distributors:26

Juristic  persons  are  not  the  bearers  of  human  dignity. 

There privacy rights can never be as intense as those of 

human beings. However, this does not mean that juristic 

persons are not protected by the right to privacy. 

The right to privacy is closely linked to the right to dignity; 

confidentiality  more  to  the  effective  functioning  of 

organizations.

Mr Trengove submitted that it is not clear that organs of state 

such as the SABC generally enjoy privacy protection at all. It is 
26 2001 (1) SA 545 (CC) at para [18]. See also: Magajane v Chairperson, Northwest  
Gambling Board 2006 (5) SA 250 (CC at paras [42 to [50]; Thint v NDPP 2009 (1) SA 1 
(CC) at para [77] 

27



a good point. In this regard it is instructive to go back to an 

old case, Die Spoorbond and Another v South African Railways;  

Van Heerden and Others v South African Railways27 in which 

Watermeyer CJ delivering the majority judgment, with which 

Schreiner JA agreed but added additional observations, said:

On the other hand the Crown’s main function is that of 

Government and its reputation or good name is not a frail 

thing  connected  with  or  attached  to  the  actions  of 

individuals  who  temporarily  direct  or  manage  some 

particular  one  of  the  many  activities  in  which  the 

Government  engages,  such  as  the  railways  or  the  Post 

Office;  it  is  not  something  which  can  suffer  injury  by 

reason  of  the  publication  in  the  Union  of  defamatory 

statements as to the manner in which one of its activities 

is  carried  on.  Its  reputation  is  a  far  more  robust  and 

universal thing which seems to me to be invulnerable to 

attacks of this nature.

In  other  words,  if  there  is  any  truth  in  the  aphorism that 

“Cowboys don’t cry” is true, it applied with even greater vigour 

to the Crown and this at a time when “the Crown” received 

considerable deference. It should be borne in mind that this 

judgment was delivered at a time when there was effectively 

only one omnibus “organ of State” – the Crown.

27 1946 AD 999

28



In  Church of  Scientology v Reader’s  Digest  Association28 Van 

Den Heever J said:

The  words  of  Watermeyer  CJ  in  Die  Spoorbond  and 

Another  v  South  African  Railways;  Van  Heerden  and 

Others  v  South  African  Railways 1946 AD 999 at  1009 

may,  mutatis  mutandis be  applied  to  the  non-trading 

associations  that  most  readily  come  to  mind,  such  as 

churches and other  concerns  rendering service  of  some 

kind or another to the public or sections of the public.

As far as I am aware, this passage has not been criticized in 

any judgment of our courts. Reputation and privacy are closely 

linked and it  seems to me that much the same could have 

been said about privacy. Besides what can be “private” about 

public affairs such as the conduct of the business of a public 

broadcaster?

I accept that in the  Investigating Directorate:  SEO v Hyundai  

Motor Distributors case, Langa DP went on to say:

Exclusion  of  juristic  persons  (from  a  right  to  privacy) 

would lead to possibly grave violations of privacy in our 

society,  with  serious  implications  for  the  conduct  of 

affairs. The State might, for instance have free licence to 

search and seize material from any non-profit organization 

or corporate entity at  will.  This  would obviously lead to 

28 1980 (4) SA 313 (C)

29



grave disruptions and would undermine the very fabric of 

our democratic state.

Three  observations  need  to  be  made:  (i)  Langa  DP  was 

referring to juristic persons generally rather than the specific 

genus (type or kind) of “organs of State”; (ii) if the State wishes 

to search and seize from its own organs, this will, except in 

rare instances, be unlikely to be offensive to the public, public 

policy  or  the  courts  and (iii)  the  circumstances  in  which a 

court  may wish to  prevent  search and seizure in organs of 

State would almost certainly derive from a desire to protect 

information  from  being  lost  or  destroyed  rather  than  the 

protection of that organ of State’s right to privacy. It seems to 

me that the Sunday Times’ possession of a copy of the report 

does not infringe the SABC’s right to privacy because there is 

no such right  to  be infringed.  Even if  I  am wrong that  the 

SABC has no right to privacy, then as I have said in paragraph 

[18]  above, I  cannot  see  how,  consequent  upon  events 

recorded above, the delivery of the copy of the report will, in 

any event,  affect this privacy because the horse has bolted: 

there can be no restoration of privacy by the delivery of the 

copy  of  the  report.  In  this  regard  the  document  is 

fundamentally different from the pornographic material which 

was  considered  in  the  Prinsloo case.  If  I  am  correct  that 

“privacy”  and  “confidentiality”  are  not  coextensive,  then  I 

would also repeat another of my conclusions in paragraph [18] 

30



above: confidentiality was lost when the copy of the report was 

handed over to the  Sunday Times and handing it back again 

will not restore the confidentiality which has been lost.

[27] Mr Trengove addressed me on the importance of freedom 

of expression and the freedom of the media. Of course, these 

freedoms  are  of  huge  importance  in  a  democratic  society. 

Nevertheless, I do not see how the  Sunday Times’ possession 

or loss of possession of the document per se  (in and of itself) 

affects either freedom. Without intending any discourtesy to 

counsel for the respondents, I shall therefore not summarise 

their arguments on these issues in this judgment. Rather more 

complex is the question of the protection of the identity of the 

Sunday Times’ source of the information. As I have observed in 

paragraph [11]  above, the respondents have expressed their 

concern that  the  delivery  of  the  Sunday  Times’  copy  of  the 

report could lead to the uncovering of the source. As I have 

also observed, the SABC, in its replying affidavit, deals with 

this issue cryptically: it does not deny that it will be able, as a 

result  of  obtaining  the  document,  to  uncover  the  source;  it 

also does not deny any such intention and does not proffer 

any assurances in this regard. Mr Trengove relied on what was 

said about bare or ambiguous denials where a disputing party 

must necessarily possess knowledge of the facts and be able to 

provide an answer (or countervailing evidence) in the case of 

Wightman  t/a  JW  Construction  v  Headfour  (Pty)  Ltd  and 

31



Another29 to submit that their was a real risk that the delivery 

of the document would uncover the identity of the source and 

that  this  was  in  fact  the  real  reason  for  the  application 

because no other cogent explanation existed for  why it  was 

brought. I do not think that I can go so far as to find that this 

is indeed the real reason for the application but I accept that 

there is reason to suspect that it may be so.

[28] Mr Trengove accepted that our law sometimes allows the 

victim  of  a  delict  who  cannot  identify  the  perpetrator,  to 

compel  a third party  who knows who the  perpetrator  is,  to 

disclose his or her identity.30 Mr Trengove submitted, however, 

that  this  rule  does  not  avail  the  SABC  by  reason  of  the 

following:

- it is limited to “the type of case where an order 

is sought for the disclosure of the name of a 

principal  where  it  is  intended  to  sue  that 

principal”31 and

- it only entitles the victim to disclosure of the 

name of  the perpetrator and does not entitle 

him or her to demand the evidence necessary 

to prove who the perpetrator is.

29 2008 (3) SA 371 (SCA) at para [13]
30 Roamer Watch Co SA v African Textile Distributors 1980 (2) SA 254 (W) 282A to E; 
Cerebos Food Corp v Diverse Foods SA 1984 (4) SA 149 (T) 166I to 167I;  Krygkor 
Pensioenfonds v Smith 1993 (3) SA 459 (A) 469E to I;  A v R Kinder-en 
Kindersorgvereniging 1996 (1) SA 649 (T) 655A to 656H
31 Cerebos Food Corp v Diverse Foods SA 1984 (4) SA 149 (T) 166I to 167A;  A v R 
Kinder-en Kindersorgvereniging 1996 (1) SA 649 (T) 656G to H

32



[29] It should be noted that the SABC disavows any reliance 

on such a cause of action.  It says in reply that it “does not 

claim return of the report on the ground that it requires it to 

be  able  to  identify  the  person  or  persons  responsible  for 

furnishing the report to the respondents”.

[30] The court accepts that one of the most valuable assets of 

a journalist is his or her source. Sources enable journalists to 

provide accurate and reliable information. Sources are often in 

possession of sensitive facts which they would be unwilling to 

disclose without a guarantee that their identities will not be 

revealed.  The  protection  of  journalists’  sources  is  therefore 

fundamental  to  the  protection  of  press  freedom.32 As  Lord 

Denning has observed:

[I]f [newspapers] were compelled to disclose their sources, 

they would soon be bereft of information which they ought 

to have. Their sources would dry up. Wrongdoing would 

not  be  disclosed.  Charlatans  could  not  be  exposed. 

Unfairness  would  go  unremedied.  Misdeeds  in  the 

corridors  of  power,  in  companies  or  in  government 

departments would never be known.33

32 Pinto ‘How sacred is the rule against the disclosure of journalists’ sources?’ 
Entertainment Law Review (2003) 170.

33 British Steel Corporation v Granada Television Ltd [1981] A.C. 1096 at 1129.

33



[31]  The  court  also  accepts  that  journalists  in  open  and 

democratic  societies  throughout  the  world,  recognise  the 

importance  of  preserving the  confidentiality  of  their  sources 

and  that  they  consider  it  to  be  their  duty  to  protect  their 

sources’ confidentiality.  The Sunday Times gives examples of 

a variety of media codes of conduct which recognise this duty 

in  its  answering affidavit.   These codes include the  SABC’s 

Editorial  Code  of  Ethics  which  provides  that  “We  shall  not 

disclose confidential sources of information”.34

[32]  The  duty  to  preserve  the  confidentiality  of  sources  is 

recognised in South African law.  Almost a hundred years ago, 

it was held in Spies v Vorster,35 that an editor should not be 

compelled  to  disclose  the  identity  of  the  author  of  an 

anonymous  letter  because  it  was  contrary  to  the  public 

interest to compel him to do so:

If  an  editor  were  bound  to  disclose  the  name  of  his 

correspondent there would be an end of the confidential 

relationship  between  the  correspondent  and  the 

newspaper  which  has  existed  for  generations,  to  the 

advantage  of  the  public,  and many an abuse  would  go 

unremedied and many a grievance unredressed because 

those who knew, for reasons good or bad, were unwilling 

or unable to allow their name to be published.  However 

34 SABC’s Editorial Code of Ethics SS5 
35 (1910) 31 NLR 205

34



much it  may  be  abused,  as  it  often  is,  to  air  personal 

grievances and to injure, there can be no doubt that many 

anonymous  communications  have  been  the  means  of 

effecting valuable and wide-reaching reforms.  A decision 

in favour of the applicant if applied in other cases might 

lead to very serious consequences and do much to restrain 

freedom  of  communication  and  breed  suspicion  and 

distrust.  Its application to other causes of action might 

destroy  that  freedom  of  communication  which  is  so 

essential to comfort and well-being.36

[33]  In  S v Cornelissen37 it  was recognised that,  although a 

journalist  did  not  enjoy  any  privilege  against  compelled 

testimony, he nonetheless had a just excuse for not testifying 

in  a  criminal  trial  where  the  police  had  not  attempted  to 

interview any other witnesses who could be called to give the 

same evidence without impinging upon the public interest in 

preserving the independence of journalists.

[34] In the Prinsloo case Van Der Westhuizen J acknowledged 

that:

36 P 216
37 1994 (2) SACR 41 (W)

35



it is a well-known and important consideration on the part 

of the media not to disclose information made available to 

it or their sources of information. Without going into the 

detail of areas or situations where this principle may be 

subject to debate, I accept that it is an important element 

of the integrity of a free press.38

[35]  The European Court  of  Human Rights has held that  a 

violation  of  the  protection  of  confidential  sources,  is  an 

unlawful interference with the fundamental right to freedom of 

expression.  It said in the case of  Goodwin v United Kingdom 

that

Protection  of  journalistic  sources  is  one  of  the  basic 

conditions for press freedom, as is reflected in the laws 

and  the  professional  codes  of  conduct  in  a  number  of 

Contracting States and is affirmed in several international 

instruments  on  journalistic  freedoms.  Without  such 

protection,  sources  may  be  deterred  from  assisting  the 

press in informing the public on matters of public interest. 

As a result the vital public watchdog role of the press may 

be  undermined  and  the  ability  of  the  press  to  provide 

accurate  and  reliable  information  may  be  adversely 

affected. Having regard to the importance of the protection 

of journalistic sources for press freedom in a democratic 

society  and  the  potentially  chilling  effect  an  order  of 

source  disclosure  has  on  the  exercise  of  that  freedom, 

such a measure cannot be compatible with Article 10 of 
38 At 475 A – B.

36



the  Convention  unless  it  is  justified  by  an  overriding 

requirement in the public interest.”39

[36] In England journalists are protected from revealing their 

sources  by  section  10  of  the  Contempt  of  Court  Act,  1981 

which provides that no person is obliged to disclose a source of 

information  unless  such  disclosure  is  ‘necessary  in  the 

interests  of  justice  ...  or  for  the  prevention  of  disorder  or 

crime’.  In applying this section, the English courts have held 

as follows:

In  X v  Morgan  Grampian  Publishers  Ltd  & Others,40 the 

House  of  Lords  held  that  the  question  for  the  court  is 

whether the interests of justice in supplying the name of 

the source to the applicant  ‘are  of  such preponderating 

importance  in  the  individual  case  that  the  ban  on 

disclosure imposed by the opening words of  the section 

really needs to be overridden. 

[37]  In  Saunders  v  Punch  Ltd,41 the  plaintiff  applied  under 

section 10 of the Contempt of Court Act for disclosure of the 

39 Goodwin v United Kingdom (1996) 22 EHRR 123 para 39.  See also de Haes and 
Gijsels v Belgium (1998) 25 E.H.R.R. 1;  Roemen and Schmidt v Luxenbourg [2003] 
ECHR 102 and Ernst and Others v Belgium (2004) 39 E.H.R.R. 35
40 (1991) 1 AC 1 (HL)
41 (1998) 1 WLR 986 (Ch.D)

37



magazine’s source in respect of confidential material relating 

to communications between the plaintiff and his solicitors that 

had been published in an article.  The court refused to order 

disclosure  even  though  there  had  been  a  breach  of  legal 

professional  privilege  because  first,  there  was  also  a  public 

interest in the protection of  journalistic  sources;42 secondly, 

there was no evidence that the confidential information was 

still  in circulation;43 and thirdly,  the court was not satisfied 

that it was necessary in the interests of justice.44

[38] In  Sir  Elton John v Express Newspapers,45 the Court of 

Appeal refused to compel a journalist to disclose the identity of 

the source who had given him a copy of a draft opinion which 

had been stolen from counsel’s  chambers and published in 

breach of Elton John’s legal professional privilege.

[39] In Ashworth Hospital Authority v MGN Ltd,46 the House of 

Lords  adopted  the  principles  of  the  European  Court  in 

Goodwin  and  emphasised  the  importance  of  the  right  to 

freedom  of  expression  in  a  democratic  society.  Lord  Woolf 

stated that “any disclosure of journalists’ sources does have a 

42 at 999
43 at 1001
44 at 1002
45 [2000] 3 All ER 257 (CA)
46 [2002] 1 W.L.R. 2033

38



chilling  effect  on  freedom of  the  press”47 and  ‘the  fact  that 

information which should be placed in the public domain is 

frequently  made  available  to  the  press  by  individuals  who 

would  lack  the  courage  to  provide  the  information  if  they 

thought there was a risk of their identity being disclosed. The 

fact that journalists’ sources can be reasonably confident that 

their  identity  will  not  be  disclosed  makes  a  significant 

contribution to the ability of the press to perform their role in 

society of making information available to the public’.48 

[40]  The  court  accepts  counsel  for  the  respondents’ 

submissions  that  numerous  other  foreign  jurisdictions  also 

recognise the importance of protecting journalists’ sources.49 

[41]  At  the  end  of  the  hearing,  one  could  not  escape  the 

impression that the respondents were hoping that this was a 

case  in  which  some  ground-breaking  precedent  on  the 

protection of  journalists’  sources would be set.  Of  course,  I 

accept,  in  general  terms,  the  importance  of  protecting 

journalists’ sources. Nevertheless, one of the “golden rules” for 

47 at 2050.
48 At 2050.
49 See, for a general survey of comparative jurisdictions: Banisar “Silencing Sources: An 
International Survey of Protections and Threats to Journalists’ Sources” prepared for 
Privacy International accessible at: 
www.privacyinternational.org/foi/  silencingsources  .pdf accessed on 29.09.2009   by 
counsel for the respondents.

39

http://www.privacyinternational.org/foi/silencingsources.pdf%20accessed%20on%2029.09.2009


judges  is  “If  you  can  decide  a  case  without  deciding  a 

controversial point, then don’t decide the controversial point”. 

It would only become necessary to decide whether or not to 

expose the source to the risk of being uncovered, if it appears 

that a balancing act has to be undertaken between this and a 

competing interest which vests in the SABC. In my view the 

SABC has failed to establish any right or interest justified in 

law in receiving the delivery of the copy of the report.

[42]  To  summarise:  The  SABC  has  no  proprietary  right  to 

delivery of a copy of the report; the respondents owe the SABC 

no obligation to do so in terms any contractual  relationship 

with  the  SABC;  the  respondents  have  committed  no  delict 

against the SABC; the respondents have not violated any right 

to privacy or confidentiality of the SABC; there has been no 

copyright  violation  by  the  respondents;  their  has  been  no 

unlawful competition by the respondents; there is no statutory 

right upon which the applicant stakes its claim, other than 

broad  and,  in  my  view,  mistaken,  reliance  upon  the 

Constitution. There appears to be no legal peg upon which the 

SABC can hang the relief which it seeks. Among lawyers there 

is a maxim, cast once again in the redoubtable Latin, ubi ius,  

ibi remedium  (where there is a right there is a remedy). The 

converse seems to be true as well: in the absence of a right, 

40



there  is  no  remedy.50  In  Dalrymple  and  Others  v  Colonial  

Treasurer51 Innes J, as he then was, said:

But  the  far  more  difficult  question  remains,  Are  the 

applicants vested with a right; is there any right resident 

in them, in respect of which they are entitled, by reason of 

the breach of  the statute,  to claim the protection of  an 

interdict? The general rule in our law is that no man can 

sue in respect of  a wrongful  act unless it  constitutes a 

breach  of  a  duty  owed  by  him  by  the  wrong-doer,  or 

unless it causes him some damage in law. This principle 

runs through the whole of our jurisprudence.

[43]  I  should  mention  that  counsel  for  the  parties  made 

passing  reference  to  the  case  of  Tshabalala-Msimang  and 

Another  v  Makhanya  and  Others52 which  has  a  certain 

superficial resemblance to this case in certain respects. In that 

case my brother Jajbhay J ordered the respondents to return 

certain health records to the second applicant.  In doing so, 

however, he relied on the provision of the National Health Act, 

No.61 of 2003.53 Counsel for the parties agreed that this case 

was not legally relevant to the one now before me.

[44] I shall now deal with the question of the admission of the 

Freedom of Expression Institute (“the FXI”) as  amicus curiae. 
50 A useful discussion on the issue can be found in “Locus Standi in Judicio or Ubi Ius Ibi  
Remedium” by Andrew Beck, 1983 SALJ 278
51 1910 TS 372 at 379
52 2008 (6) SA 102 (W)
53 See para[32]

41



The SABC opposed the admission of the FXI as an amicus. The 

respondents agreed to abide the decision of the court.  At the 

commencement  of  the  hearing,  in order  not  to  protract  the 

hearing needlessly, I provisionally agreed to admit the FXI as 

an  amicus  but indicated that I would neither hear the FXI’s 

counsel or read his prepared heads of argument before I had 

fully considered the question of the FXI’s admission as amicus 

and made a final determination on the issue.  Mr Van Blerk 

relied on  Fose v Minister  of  Safety  and  Security54 and In  re 

Certain  Amicus  Curiae  Applications:  Minister  of  Health  and 

Others  v  Treatment  Action  Campaign  and  Others55to  submit 

that,  in the absence of  the consent of  the parties,  it  is  not 

sufficient that the applicant for such admission must have an 

interest in the matter but, in addition, must be able to show 

that it will raise new contentions which may be useful to the 

court.  Mr Van Blerk submitted that the FXI would not “bring 

anything  new to  the  party”  and,  accordingly  should  not  be 

admitted. Rule 16A of the High Court rules which relates to 

admissions  of  amici  curiae in  matters  in  which  a 

“constitutional issue” has been raised, requires applicants for 

admissions as amici curiae to set out reasons for believing that 

their submissions “are different from those of other parties”. 

On  the  other  hand,  in  Minister  of  Justice  v  Ntuli56 the 

Constitutional  Court  decided  that  even  though  there  was 

54 1997 (3) SA 786 (CC) at para [10} 
55 2002 (5) SA 713 (CC) at para [3]
56 1997 (3) SA 772 (CC)

42



nothing to indicate that the argument for the Human Rights 

Commission would differ from that of another party, it should 

nevertheless be admitted as an amicus as it had a interest in 

the matter. The FXI is certainly no interfering busybody in this 

case. It obviously has an interest in the matter, in the sense 

recognized by the Consiutional Court in such matters (and the 

SABC  did  not  seem  to  consider  it  otherwise).  The  FXI’s 

submissions will  not  protract proceedings in any significant 

way. It has been commended previously by the Constitutional 

Court for its submissions as an amicus.57 It seems to me that 

the possibility that an aspirant  amicus may or may not raise 

new or different matter is a factor to be considered but the 

absence of novelty is not necessarily, and in itself, destructive 

of the application. Although the FXI has raised nothing which 

the respondents have not done (other than to submit that I 

should apply my mind to the test in Setlogelo v Setlogelo58 for 

mandatory interdicts, which, with due respect, I consider to be 

hardly  novel),  it  seems to  me  to  be  a  proper  exercise  of  a 

judicial discretion to admit it as  amicus. A relaxed but not a 

slack  approach  towards  amici seems  appropriate  in  these 

types  of  cases.  It  is  useful  to  the  court  to  know  what  the 

stance of a respected body like the FXI is in a matter such as 

this.

57 See the NM v Smith case (supra) at para [6}
58 1914 AD 221 at 227

43



[45] Not only the applicant but also the repondents employed 

two  counsel.   The  employment  of  two  counsel  has  been 

warranted  in  view of  the  wider  implications  of  this  matter. 

There is no reason why costs should not follow the result. The 

costs order will in no way impact upon the admission of the 

amicus curiae.

[46] The following is the order of the court:

(i) The application is dismissed with costs which costs are 

to include the costs of two counsel;

(ii)  The  admission  of  the  amicus  curiae  is  to  have  no 

bearing on the order as to costs and the amicus is neither 

awarded  any  costs  nor  is  to  pay  any  portion  of  any 

party’s costs.

DATED AT JOHANNESBURG THIS 14th DAY OF OCTOBER, 
2009.

N.P. WILLIS
JUDGE OF THE HIGH COURT

Counsel  for  the  Applicant:  P.J.  Van  Blerk SC (with  him,  O. 

Mooki)

44



Counsel for the Respondents: W.H. Trengove SC (with him, K. 

Hofmeyr)

Counsel for the Amicus Curiae: A Gotz

Attorneys for the Applicant: Chuene Inc

Attorneys for the Respondents:  Webber Wentzel

Date of hearing: 7 October, 2009

Date of judgment: 14 October, 2009

45


	JUDGMENT
	[25]  I understand counsel for the respondents to have made the submissions in paragraphs [21] to [24] above to make the point that any right which the SABC may have to privacy in regard to the report was trumped by the public interest in the disclosure of its contents. Counsel for the SABC did not dispute the submissions of the respondents in regard to the SABC’s public accountability and its duty to manage its resources properly. Indeed, it would have been surprising if they had done so. It must in fairness to Mr Van Blerk be recorded that he was scrupulous to emphasise that the SABC accepted its responsibilities to the public.
	[26] In the Prinsloo case Van Der Westhuizen J said that:
	I am of the view that the possession of such images24 by someone who is not authorized by the original author or those depicted on them could in principle amount to an ongoing violation or at least a continuing threat of violation of one’s privacy.25
	I do not know much about pornography but I should imagine that the experience of viewing pornography is qualitatively different from reading about financial irregularities. Conversely, but similarly, I should imagine that the sense of indignity is qualitatively different if one knows that others are viewing one in flagrante delicto (in the very sexual act)  in contradistinction to knowing that others are reading about one’s alleged financial irregularities.
	Mr Van Blerk seemingly conflated “confidentiality” with “privacy”. Although there are similarities between the two, I am not sure that they are the same.  As was said by Langa DP, as he then was, in the unanimous judgment of the Constitutional Court in Investigating Directorate: SEO v Hyundai Motor Distributors:26
	Juristic persons are not the bearers of human dignity. There privacy rights can never be as intense as those of human beings. However, this does not mean that juristic persons are not protected by the right to privacy. 
	The right to privacy is closely linked to the right to dignity; confidentiality more to the effective functioning of organizations.
	N.P. WILLIS


