
15359/2011-jl 1 JUDGMENT 

IN THE NORTH GAUTENG HIGH COURT OF SOUTH AFRICA  
PRETORIA  
 

CASE NO: 2011/15359  
DATE: 28-01-2014 

 

 

 
 
In the matter between:  
 
ALFRED MOSELAKGOMO      Plaintiff  
 
And  
 
MEDIA 24 LTD        1st Defendant  
THEMBA KHUMALO       2nd Defendant  
RIFUMO MALELEKE       3rd Defendant  
J. MASOMBUKA        Third Party  
 

 
J U D G M E N T  

 

 

C. J. CLAASSEN J:  

 

[1] In this matter the plaintiff sues the three defendants for damages 

allegedly suffered as a result of having been defamed in an article 

published in the Daily Sun on 17 March 2010. There is also a 

counterclaim by the defendants. However, the parties have agreed in 

terms of Rule 33(4) that it would be cost-effective to postpone the 

DELETE WHICHEVER IS NOT APPLICABLE 

 

(1) REPORTABLE: NO 

(2) OF INTEREST TO OTHER JUDGES: NO 
(3) REVISED: Yes 

17 July 2014 

SIGNATURE   DATE 



15359/2011-jl 2 JUDGMENT 

counterclaim and to deal with the plaintiff’s claim on the basis of a 

separate legal argument. It was further agreed that, if the legal 

argument is upheld in favour of the defendants, it would put an end to 

the plaintiff’s case. Alternatively, if the legal argument goes the way of 

the plaintiff, then the defendants would enter the fray and lead 

evidence regarding their respective defences that they have pleaded.  

  

[2] The parties have prepared a draft order which I will make an order in 

terms of Rule 33(4) of the Uniform Rules of Court. This draft order 

reads as follows:  

“Having heard the legal representatives for the parties, the following order 
is made: 
  
1. The first issue to be decided is whether the article is defamatory of an 

concerning the plaintiff in the manner pleaded by the plaintiff in 
paragraph 7 of his particulars of claim, i.e. whether the article 
conveys or attempts to convey to the reader that the plaintiff is 
corrupt and abuses his position as a journalist for personal gain and 
enrichment.  
  

2. If the question in 1 above is decided against the plaintiff, it is 
dispositive of the plaintiff’s case.  

 
3. If the question in 1 above is decided in favour of the plaintiff, the 

defendants will commence to lead evidence in terms of their 
defences as pleaded in paragraph 7 of their amended plea and the 
plaintiff is entitled to lead evidence in rebuttal and also in respect of 
his damages.  

 
4. The defendants’ counterclaim against the plaintiff and  claim against 

the Third party are postponed sine die.”  

 
 
[3] The manner in which the plaintiff pleads the defamation appears from 

paragraphs 6, 7 and 8 of his particulars of claim:  

 
“6. The said article stated of plaintiff that plaintiff faces allegations 

that he took a R60 000 bribe from a top politician in Mpumalanga 
as a result whereof he was suspended.  

 



15359/2011-jl 3 JUDGMENT 

7. The article read within the context of its publication, conveys or 
attempts to convey to the reader that plaintiff is corrupt and 
abuses his position as a journalist for personal gains and 
enrichment.  

 
8. The statement as published by the defendants was wrongful and 

defamatory of the plaintiff.”  

  

[4] It will be noticed that no innuendo of any kind is pleaded. The 

plaintiff’s case therefore rests upon an interpretation of the article as 

being per se defamatory of the plaintiff. If the article cannot be 

interpreted as such, then the plaintiff’s case must fail. It is therefore 

necessary to look at the contents of the article. It appears as 

annexure “A” to the plaintiff’s particulars of claim and reads as follows:  

 
“Two newspaper journalists have been suspended over allegations of 
bribery in separate cases. They are Alfred Moselakgomo who is based in 
Mpumalanga and Alex Matlala who reports from Limpopo. Both write for 
the Johannesburg Daily Sowetan. Daily Sun has been told allegations of 
bribery are involved. The suspended journalists are said to have taken 
money from politicians to write negative articles about their rivals. A caller 
to Capricorn FM, a radio station in Polokwane claimed to know all about 
Matlala’s alleged sponsored articles. Matlala’s expensive lifestyle does 
not, according to a good source, match his salary. Moselakgomo also 
faces allegations that he took a R60 000 bribe from a top politician in 
Mpumalanga. But Sowetan’s editor, Fikile-Ntsikelelo Moya said the pair 
were merely suspended and have not yet been found guilty of any 
wrongdoing.  
 
Moya would also not give details. Investigations were still under way.”  

  

[5] To determine whether a statement is to be regarded as per se 

defamatory, the test is whether a reasonable reader would infer from 

defamed in some nefarious way. Emphasis has been placed by 

counsel for the plaintiff that serious allegations are made in this 

particular article. That of course is correct, but they are only 

allegations. Nowhere in the article is any statement of fact made that 

the plaintiff has been found guilty of such nefarious conduct.  

  



15359/2011-jl 4 JUDGMENT 

[6] In my view, it would be quite apparent to the reasonable reader of the 

article that the reporter is reporting on what happened to two 

journalists and why they were suspended, and that is all. The article 

contains no less than three times the word “allegations” as a 

precursor to the journalists alleged conduct. Nowhere is it stated that 

those allegations are in fact true or have in fact been proved. On the 

contrary, it is clearly stated at the end of the article that the plaintiff 

has not yet been found guilty of any wrongdoing. It is clear from the 

article that it merely reports that an investigation is currently being 

conducted into alleged wrongdoings by the two journalists. The article 

does not intend to convey that such wrongdoings actually occurred. 

This is so because the reference to bribery is preceded by the words 

“an allegation of bribery”. So too is the statement that negative articles 

had been written, preceded by the words “it is said to have taken 

money from politicians to write negative articles”. Also, as far as the 

plaintiff is concerned, the statement with reference to a R60 000 bribe 

taken from a top politician, is preceded by the word that such 

“allegations” have been made.  

  

[7] To put it beyond all doubt, the article ends with a clear statement that 

there are no factual statements of actual wrongdoing on the parts of 

the two journalists. The only factual statement made is that the two 

journalists were suspended. In my view, the reasonable reader of the 

article will simply deduce that it reports on an investigation which is 

under way regarding the suspension of the two journalists for alleged 

wrongdoing. He will not infer from the article itself that the journalists 

are in fact guilty of such wrongdoing. In my view, this conclusion 

coincides with the principle set out in Modiri v Minister of Safety and 

Security 2011 (6) SA 370 (SCA) at paragraphs 14 and 15. For the 



15359/2011-jl 5 JUDGMENT 

reasons set out above, I am therefore of the view that the article 

cannot be interpreted as being per se defamatory of the plaintiff.  

 
[8] The effect of the above finding in terms of paragraph 2 of the draft 

order, means that it becomes dispositive of the plaintiff’s case and I 

therefore make the following order:  

1. The article is not per se defamatory of the plaintiff.  
2. The plaintiff is ordered to pay the costs.  

 
DATED THE 17th DAY OF July 2014 AT JOHANNESBURG  
 
 

 
________________________ 
C. J. CLAASSEN  
JUDGE OF THE HIGH COURT 
 
Appearance for the Plaintiff: Adv Mthimunye  
Appearance for the Defendants: Adv C. Bester  


