IN THE HIGH COURT OF SOUTH AFRICA
(GAUTENG DIVISION, PRETORIA)

Case Number: 27235/2014

In the matter between: / / /2 / 20/

DR. EBBY BONGANI MKHABELA Plaintiff

And

MAZIWAI XABA 15T DEFENDANT

JEREMY GORDIN IND DEFENDANT

ON '|;|;|E DOT MEDIA AND MONITORING 3RD DEFENDANT

CC t/a ON THE DOT

PAARL COLDSET + 4™ DEFENDANT
JUDGEMENT

NKOSI Al

INTRODUCTION



1. Plaintiff is Dr. Ebby Bongani Mkhabela, a medical practitioner, who
practiced as such in Mpumalanga Province. This is a claim for defamation
against the Defendants sued jointly and severally the one paying the
other fo be absolved: arising from an artficle published in the Daily Sun
dated 24 September 2013 under the heading:

“family sues doctor over botched circumcision”

2. Itis common cause that the Second Defendant was the publisher ot the
time of the publication of the Daily Sun. the Fourth Defendant was the
printer for the Daily Sun at the fime of the publication,

3. Plainiiff action emanates from this publication and he bore the duty to
lead evidence in support of his action.

4. The acfion was defended and was set down for 3 days. it could not be
finalised on these 3 days. It was partly-heard and postponed sine die and
later set down for another 3 days. On conclusion of the haering the
parties were given an opportunity to file their written heads of arguments
by 14 Sep’rembgzr 2016. '

ISSUE TO BE DETERMINED

5. Whether aforesaid publication amounts to a defamation as applied in our
legal system and whether an affected party, the Plaintiff in this case can
sue for damages. If successful the court can order a fair compensation
after a legal consideration of gl evidence and submissions by both parties
to the action following a due process of the law.

é. The Plaintiff had a duty to prove its case on o balance of probabilities to
succeed. The Defendant had corresponding duty to raise its defence by
leading admissible and relevant evidence to sustain its defence.

1




THE PARTIES EVIDENCE AND ARGUMENTS UNDER OATH

7. The Plaintiff is Dr Ebby Bongani Mkhabela testified in person. The Plaintiff
claims for an amount of R3 million for compensation resuiting from the

above-mentioned publication carried out by the Defendants.

8. He testified that he qualified as a medical practitioner after graduation at
the Medical University of South Africa (MEDUNSA) and has been
practicing as such for a period of more than 13 years. He had acquired
experience and learnt a lot in the treatment of HIV/AIDS, circumcision
programmes in the country and as a provincial co-coordinator on health
issues helped to educate other medical officers in the HIV/AIDS
management, mental care use and the well-out of strategies health care.
He also ran his own private circumcision clinic and assisted in different

hospital.

9. During his tenure as a medical practitioner he did not receive any
complaints. He left his position as a provincial manager in the state
hospital to pursue his career in private practice at Mkhago with his
cousins. That is where he mostly concentrated on circumcision of male
patients between the age of 15 years and above, and later

accommodated patients of 7 yvears-14 years old.

10.In the year 2013 he assisted the provincial department of health on a

voluntary circumcision project where more than 500 000 patients were

assisted.




11.This culminated to him submitting a proposal with the Depariment of
health Mpumalanga Province to assist male patients on male voluntary
circumcision project.

12.1t was his testimony that on or about 26 September 2013 he got a shock of
his life when his sister called him with regard to a newspaper publication

about an alleged claim or legal suit of R10.7 million against him.

13.The publication from the newspaper was headed as “family sues doctor
over botched circumcision. On his elaboration he stated that it appeared
to be a boy who was circumcised at the Barberton hospital where he was

employed together with other medical officers in the year 2008.

14.He testified to the effect that he had never been served with summons
- commencing an action in his enfire life and the newspaper publication
was unexpected. On further enquiry he recalled the 5 years old
Bonginkosi Nhiabathi a patient who was assessed by doctors at the
Outpatient Department of Barberton Hospital on the date in question. The
necessary administrative procedure was followed including signing of a
conse.n’r form by his mother. He was admitted and prepared for theatre
procedures where himself (Plaintiff), Dr. Mofsitsilane and four nurses came

on the circumcision.

15.1t was his evidence that no complications was experienced before and
after the circumcision operation was concluded, except for the slight
bleeding referred fo as frenulum. This was however attended to by putting

a catheter for a short while.

16. After the whole process the nurses made a note in the bed letter and
called the ward nurses to collect the child to be seen by a pediatrician.
He was monitored and discharged two days later. The parent was

advised to take the child to the local clinic, on daily basis, for cleaning

3




and bandage. He further testified that was the last fime he heard about
this patient in the year 2008 until it was published by the Daily Sun
newspaperin 2013,

17.He vehemently denied that he was ever sued or served with summons for
R10.7 million, it was his views that he was singled out by the publication
which, to him, amounted to defamation and character assassination. He
only worked for the Department of Health during the period of 2008, and
the child's operation was done by a group of doctors including himself.
He requested for a copy of the summons about a “botched circumcision”
but was never sent to him. He further enquired as to whether he was cited

as a party to the legal suit or not to no avail

18.He further testified that his company, Mkhago Healthcare Services was
unfairly linked fo the Barberton case plus 16 other Tonga cases of haring

botched circumcisions.

19.1t was his evidence that the publicoﬁon'wos so prejudicial to his reputation
and as a result of such his practice started going down and other
colleagues could no longer send referrals as a result of the alleged R10.7

million legal suit referred to in the Daily Sun newspaper.

20.He further testified that he operated almost 2/3 of the Mpumalanga
Province and this bad publication made him to suffer. This further resulted
in him moving his practice and eventually resigned and closing his of

practice.

21.Plaintiff caused his legal representative to issue a letter of demand dated
11 November 2013 to the Editor: Eye News Service where it was referred to
the published article which stated that:



1. “Dr E. Mkhabela is being sued for more than R10.7 million by the family
of a boy who lost the tip of his penis in a botched circumcision”

2. “Circumcisions have left 18 young men in severe pain after they were
circumcised by a government approved facility linked to Mkhabela’s
company Mkhago Health Services”

3. “"Bad procedures can lead to patients losing their penis”

22.These words were published iﬁ Daily Sun of the 2éth of September 2013
which was widely distributed in South Africa and read by the general
pubilic.

23.The aforementioned wording was described as unlawful, wrongful and
defamatory and the Plaintiff suffered damages in this fashion: “1. Dr
Mkhabela's integrity and good standing was seen tarnished, no longer
has confidence of any patients and stands to lose a potential loss of
income of R3 million
2. Mkhago Health Care Service have likewise suffered the loss of patients
who have indicated their unwilingness of being tfreated due to the

negative report and have suffered a potential loss of income of R5 million.

24.The letter was directed to African Eye News Services as supplier of news to
Daily Sun, amongst others, which made the publication. They were not
cited as a party to the proceedings and Mkhago Health Care Services
were not joined or cited as a party hereto. Daily Sun accepted the

request from African Eye News Agency and went on to publish it.

25, After some inferactions the Daily Sun published an article under a “matter
of fact v/s Botched Circumcision” which never refer to Dr Mkhabela which

was printed on a font smaller than the first publication.




26.The correction or date of the publication was not sent to the Plaintiff. On
page 103 of the Plainfiff's trial bundle the Daily Sun dated 3 December
2013 published an articles as follows:
“Matter of facts: on 26 September 2013, Daily Sun published an article
entitled: “"Family sues doctor over botched circumcision” on page 8.
The story sourced from African Eye News Services, incomrectly reported
that Dr. Ebby Mkhabela is facing a R10.7 million lawsuit for a botched
circumcision when he worked for the heclth department in 2008. The
family is suing the provincial and national departments of health and not
Dr. Ebby Mkhabela or Mkhago Health Care Service.

27.Prior to this article the Plaintiff wrote an email to African Eye News Services
dated 23 October 2013 requesting a copy of a summons , date, time and
place about the alleged lawsuit and 5 more questions on page 1-12 of

the paginated document.

28.0ne must pause to clear the issue of the 4th Defendant which was no
longer in dispute and the 3¢ Defendant as a non legal entity. The

publisher was not disputed.

29.1t was Plaintiff's evidence, further that after this publication and its effect
on him losing his reputation he remained jobless and relocated to
Limpopo Province and later managed to secure a job in tenting in a
Tuberculosis Hospital where he is currently plying his trade as a medical

practitioner.

30.On cross-examination by Defendant's counsel first focused on the tender
issue awarded to Mkhago Health Care Services. He was questioned
about his wife's involvement , as a former director of Mkhago Health Care

Services, her investment or possible investment or potential influence on



the tender to Mkhago in issues raised by Corruption Waitch in another

issue unrelated to Plaintiff's case of defamation.

31.He admitted on further cross-examination that something wrong have
hcppened affer circumcision for example the failure fo change the
bandage. The child was discharged with a normal penis. The child’s
discharge was written by one Dr. F. Erwee who was working at Barberton
Hospital.

32. 1t was put to him that he refused to be interviewed before the publication
and he denied that. He indicated that he was called by Mandla Khoza
from the African Eye News Services about the article whom requested to

have his questions in writing.

33.1t was further put to him that Mandla Khoza did send the written questions
on 13 September 2013 and by 16 September 2013 did not have answers
not areply either in writing or telephonically.

34.The publication went through on 26 September 2013 after he had failed to
respond.

35.1t was further put to him that he only calied African Eye News Services on 8
October 2013 for the first time about the publication.

36.0n re-examination the Plainfiff cleared the possible causes of a glans
faling off that it can be accidental, or if the bandage was oo tight
stopping the blood flow after the operation or it could be sepsis if the

wound was not properly cleaned leading to bacterial infections.

7




37.Plaintiff closed his case without calling any witness.

38.Defendant’'s counsel wanted to have an opening address which was

refused due to the fact that it cannot be after the Plaintiff has led

evidence and cross-examined. The court however accepted to the

request in terms of Rule 39 of the uniform Rules of practice to address the

court on the pleadings only. Plaintiff had no objection to it.

39.Basically the plea sets out Defendant’'s denial of almost all averments or

material averments by the Plaintiff and that if the court finds that there

was defamation defendant relies on privieged occasion in that the

publication of the article was reasonable on occasion of the following

circumstances:

PRIVILEGED OCCASION

that Defendants were under a duty, as member of the press and
concerned cifizens of the Republic of South Africa, to inform the public
of the boiched circumcision taking place in Mpumalanga and
problems emanating from the State's voluntary medical male
circumcision programme;

they were entitled followiing their role as the press, and acting as a
voice of an informed and socially responsible leadership to raise the
awareness of the botched circumcision in Mpumalangg;

the readership of Daily Sun had a corresponding right to be informed
of such information, inter alia, in ferms of section 16 (1) (b) of the
Constitution of the Republic of South Africa 108 of 1996 to receive
information concerning the botched circumcision taking place in

Mpumalanga and problems emanating from the State's voluntarily



medical male circumcision so as to make educated and informed
decisions regarding any circumcision practices to which they may or
may not subscribe;

in the alfernative, that the publication was reasonable in that

the Defendant did not publish the article recklessly or negligentty and
the Defendant would rely on the following facts:

{a)that the article constituted a fair and balanced account of the
interviews, enquiries and investigations conducted into the subject
matter of the said articles; the journalist who wrote the article was a
suitably qualified and responsible journalist;

(b)the Defendant complied with the standards of investigative
reporting applicable in the journdiistic profession;

(c) the Defendants could take no further reasonable steps to ascertain
the fruth and veracity of the information, save for the indepth
investigation into the botched circumcisions in Mpumalanga;

[d)the conduct of the journalist, in investigation and in writing the
article was reasonable in that he took reasonable steps to establish
and/ or investigate the truth of the allegations and made enguiries
from persons who in their capacities, would had knowledge of the
truth of the allegations;

(e) that the article constituted fair comment and the publication was
not wrongful not published with the intention to injure,
animoinivriandi and that it was not negligent;

{f) the Defendants denied any liability towards the Plaintiff either as it
was alleged or at all nor that he suffered any damages as claimed

or at all.




40. APOLOGY

(a) post publication of the article in the Daily Sun the Defendants were
made aware of the error of incormrect report that Plaintiff was facing
a R10.7 million on a result of botched circumcision which took place

in 2008 when he worked for the Department of Health;

After verification of the aforesaid error, the Departments, without
unreasonable delay, pubiished on apology to the Plainfiff on or
about 13 December 2013 following a publication dated 26
September 2013; {delay)

The Defendants admitted their error and indicated that any
impairment of the Plaintiff's human dignity was restored by the
apology and that no damages should be awarded to the Plaintiff

and prayed that Plaintiff's claims be dismissed with costs.

The first three days allocated for this matter was consumed by time
and the parties agreed to have this matter postponed to another
three days after aranging such with the office of the Deputy

Judgment President.

(b)The partly-head matter resumed on 24 August 2016 and the parties
were ready 1o proceed as we did.

(c)The Defendants called its first witness Dr. Isak van Heerden, who
quadlified as medical practitioner and as a specidlist in urology since
1987 and based at Steve Biko Hospital. He specializes mainly on

pediatric urology which involves male genetalia or diseases.

41.He described the modus operandi on circumcision and read

from the exiract or notes of the doctor(s) who conducted the

10



circumcision at the Barberton Hospital. That circumcision is done
under general anaesthatic or under gases and lignocare
anaesthatic. He observed that, on the patient's records, there
was a urethral minor distal rapture, a small cut. This led to a small
bleeding in the urethra which necessitated the doctors, in
Barberton Hospital, o put a catheter to allow the urethra to
heal. Normally a catheter is not put on or after circumcision. It
was his view that it implied that the catheter was meant to
prevent the urine not to go the bladder but to the catheter or
outside.

42 His testimony was based on what happened from a local
hospital and the patient was brought to him at Steve Biko
Academic Hospital with a cut-off from the penis. This note was
properly covered in the court papers. On the written note from
the Barberton Hospital the doctor indicated that the mother

came with a glans which had fallen- off.

43.7his witnesses observation was that no infeciion was discovered
and the child could urinate normally. He further testified that the
cause of the glans falling-off could be that the blood supply to
the penis was affected by a dead tissue: it was not cut-off. This
was not a first case in history. It could have been an overzealous

deep cut to the urethra impliedly during the circumcision.

44.0n his own expert testimony he further observe that there was
no negligence on the part of the doctors who operated the
child. It was a complicated circumcision. The final diagnosis was
to do a penal reconstruction for the amputated penis which was

successfully done.

11



45.He further elaborated that the cause of the problem could have
been the bad application of the bandage, though it was not
mentioned in the medical hospital note. This could lead to the
loss of blood flow to the tip of the penis as a result of a too tight
banolage causing a smell and short supply of blood. Sepsis
could also be contributing factor. His final analysis was that the
patient could urinate properly and could have normal sexual

-activity (at the right time).

456.0n cross-examination by Plaintiff's counsel he could not cast
doubt on Plaintiff's ability to do a successful circumcision. He was
asked to give clarity on what “"botched” is meant in medical
language. He indicated that this was not a medical terminology
but a layman's referral to trauma as a negative term.

47.He denied ever cadlled by a journalist on this issue and even if he
did it was not his practice to give medical opinion on the phone.
He conceded that the catheter was put on the patient on 8 July
2009 and removed the next day and from the hospital medical
note it was made clear that the child was discharged without
bleeding, was able to walk and the mother was taught on
healthcare and that if the bandages area, after circumcision, is

not kept clean can cause bleeding.

48.Dr. Erstee, who discharged the child from Barberton Hospital on
the 9 July 2008 and his work and could not say anyone to have

been negligent. He was excused from cross-examination.

49.The 27d Defendant’s witness was Tswarelo Aaron Mokgakane
who testified under oath that at the time of the publication in
guestion he was a sub-editor for the African Eye News Service

and had vast experience in the field of news syndication agency

12



training rural journalists and to supply information to main
publication of news including but not limited to Daily Sun,
Sunday Independent, City Press, on-line news 24 nationally and
to zivraphi, Nkomazi Voice and Bushbuckridge regionally the
elaborated on his qualifications and the training and experience
acquired in the field of investigation reporfing and how they
sought information from rural journalist assigned on specific
projects, interviewing witnesses, asses the information received,
checking speling and grammar before sending to potential
events who aiso have their own editor who will evaiuate the

stories received.

50.He confirmed that his chief-editor would be the last person to
assess information before sent to clients, Daily Sun in this matter,
after satisfying himself/herself of the content, and thereafter sent
for publication if there is no further enquiry. Amongst his junior
staff was Siphiwe Nyathi and Mandla Khoza.

$1.He further testified about his involvement in the publication
which led to this Legal suit: -
- Geina Ntsaluba, a senior investigative journalist of an
organization called Corruption Watch visited our office on 26
August 2013.

- it was his festimony that Mr. Ntsaluba was on duty or mission
to investigate a contract which was wrongly awarded by the
Mpumalanga Deparfment of Health and he then invited
Mandla Khoza, as a heaith reporter, to be part of their
meeting with Mr. Ntsaluba:

- it was at this meeting where Mr. Ntsaluba gave them a list of

18 males injured on “botched” circumcision.

13




- this document he received from his sources about sepftic
circumcision from the affected person treated at Tonga with
various wounds linked to the investigation he was doing.

- Mr. Nfsaluba was busy with the “corruption” of the tender
awarded to a service provider Mkhago Health Care co-
owned by Dr. Mkhabela or the Plaintiff which was conducting

circumcisions in the area called Mzinti in the Nkomazi region.

52. Mr. Mokgakane did not have a prior knowledge of the Plaintiff
until when he met Mr. Nfsaluba. Mr. Nisaluba gave him the list of
18 males referred to above and informed him and Mr. Khoza
that Dr, Mkhabela was involve in botched circumcision in
Barberton Hospital and that he was facing R10.7 million and that
Dr, Mkhabela’s wife was employed by the Department of Health
Mpumalanga. It was this information which was under
investigation by Corruption Waitch for a possible link or influence
which might have placed a role in getting a voluntary

circumcision tender without following the tender process.

53.He, Mr. Mokgokon.e, and Mr. Khoza went on to interact with the
department of health to sought more information through its
spokesperson. On their own further investigation they could not
link a legal suit directly to the Plaintiff or Mkhago Health Care
(not party to the proceedings). He did not do the investigation
himself and could not take the court any further by referring to
people who were not going to be called as witnesses to

corroborate his testimony except for Mr. Khoza.

54. What is crucially important is that Mr. Mokgakane said in his own
words that: “corruption Watch “scooped” us about Mkhago

Health Care on-line. he clarified it that they were overtaken by

14



events by Corruption Watch breaking the story before them and
they were disappointed.

55.1t was his further evidence that the scoop went on publication by
the Sunday Independence newspaper, their client, on 8
September 2013. Comuption Watch published it on 9 September
2013: Saying " Corruption Watch is investigating the Mpumalanga
Health Department's decision to award a multimilion rand
confract "without a tender” to circumcise 240 000 boys and men
in the Province and the Sunday Independence reported on the
weekend to "Mkhago Health Care Services, owned by Ebby
Bongani Mkhabela, a doctor linked to a circumcision procedure
on a 4 year old Mpumalanga boy five years ago, who is the
subject of a R10.7 million legal suit.

56.He further indicated that Mr. Mandla Khoza was instructed to
work on this story and to give Dr. Mkhabela and his wife an
opportfunity to comment on this allegation before the

publication or publications.

57.The Plaintiff gave Mr. Khoza his email address where he could
direct his queries. it was his further evidence that the Plaintiff
failed to respond to questions and their information was handed
to Daily Sun for publication which took place on 26 September
2013.

58.The Plaintiff started complaining on 17 October 2013 saying that
it was untrue that he was sued for R10.7 million in a botched
circumcision and wanted the comrespondent AENS to retract the

article and to apologies.

15




59.Mr. Mokgakane’s exact words on record on this complaint was:

“we are happy to ask the Daily Sun to print erratum that you are
not personally sued but the Department of Health.”

80.1t was clearly spelt out that the exchange of emails was

é1.

between Mkhago (not a party to these proceedings) and Mr.
Khoza. It emerged that other doctors, who took part in the
2008 circumcision operation, were not contacted nor
published any article about them. The investigation was all
about Mkhago Health Care Services and the alleged

“botched circumcision” as a top up.

On cross-examination by Plaintiff's counsel he confirmed that
Corruption Watch scooped their story on 9 September 2013
and further confirm that Corruption Waich's article did not
mention the Plaintiff's name. He did not see any summons
commencing on action against the Plaintiff. It was put 1o him
that he ignored the Corruption Watch articles before

publishing their article about the Plaintiff.

é2.He further acceded that Corruption Watch was probing a

dodgy circumcision contract and not a
“botched”circumcision. It was further put to him that Plaintiff
did not botch any circumcision and it was further put to him
that the circumcised child was dischorged from Barberton
Hospital without a problem or complication. He was brought
back to hospital ten days later with a glans have fallen off the
penis and not botched.

63.He was further confronted with the question as to what made

them as journalist or reporter not to dig more or investigate

16



where or why the child lost the tip of his penis? Whether on
discharge from the hospital or not2 Did he establish whether
a case was opened against the Plaintiffe Under what case
number, from which court and whether summons were

served on him before causing the publication by Daily Sun?

64.The period between the published article by Sunday
Independence and Corruption Watch on-line publication on
8 and 9 September 2013 and Daily Sun publication on 26
September 2013 could have allowed a reasonable journalist
or reporter to investigate before the publication. it was further
put to him that rushing to publish a 2008 in 2013 without full
investigation was not reasonable. He reacted by saying that
we had been “scooped” dlready.

65.The apology by Daily Sun did not say there was no botched
circumcision. He further conceded that he did not see article

before its publication by Daily Sun and only saw it after.

66.Defendant called its 319 witness Mr. Reggie Moalusi who also
testified under oath that he is the editor in chief for the Daily
Sun and Sunday Sun for a period of two years and has been
a quadlified journalist with a combined period of 15 years. He
has been with reputable media houses holding servor

positions.

67.He confirmed that Afiican Eye News Service was a news
supplier to Daily Sun for the past 10 years and had a reliable
relationship with them. It was his evidence that he did not edit
the published story which led to this litigations. It was
published by Daily Sun after it was completely checked. On

cross-examination he conceded that there was no fangible

17




evidence on “"botched” circumcision, but later stated that
they received the information from African Eye News Agency
after establishing ifs accuracy. He did not elaborate what he

meant with accuracy. He did not take this matter any further

on defence.

68.Mandla Doctor Khoza was the last withess called by the
Defendant. He testified that he is a senior reporter employed
by African Eye News Services doing investigation on health
related issues, public health in hospitals and clinics etc. Before
the publication of this matter he reported and published ill-
freatments of patients, operations like botched circumcisions
both medical and fraditional circumcisions on males. He
further testified that he reported the deaths of 31 initiates in
the Ekangala, Gert Sibande and the Enhlanzeni regions of

Mpumalanga Province.

69.1t was his evidence that on or about August2013 he was told
of'c: contract of doing voluntary male medical circumcision
to a doctor without a tender process. He got this information
from Mr. Nisaluba who was doing on investigation into this
alleged irregular contract on behalf of Corruption Watch. He
made his own investigation by calling one Ronnie Masilela

who was the department spokesperson by then.

70.He was given a list of 16 boys and two men who were
circumcised at Mzinti clinic named Mkhago Health Care
Services allegedly partly-owned by the Plainiiff. His evidence
was mainly on patients treated at the Mkhago Health Care
Services and the questions on the process of the tender

adllegedly awarded to Mkhago and where Plaintiff's wife

18




worked before joining the Mpumalanga Department of
Heailth. His questions {o the Plaintiff regarding the tender
could not be satisfactorily answered between 13 September
and 26 September 2013.

71.0n cross-examination he conceded that he become aware
of the “botched” circumcision on 26 August 2013 from Mr.

Ntsaluba from Cornruption Watch about a doctor who being
sued for R10.7 million.

72.0n enquiry whether he was shown proof of the patient's
name he could not give an answer except for a note about
the patient with the surgeon’s name. On further enquiring
whether on the medicai note, was there an indication of

“botched” circumcision the answer was no.

73.The Mzinti's 18 patients did not mention or link the Plaintiff
personally or directly to any circumcision which went wrong.
Mr. Khoza conceded that there was a deadline to meet in a

specific date before publication.

74.The Defendant closed their case without further withesses. The
parties agreed to file their written closing arguments by 14
September 2014.

75.WEIGHING OF THE PARTIES EVIDENCE

(a)The first question that | had to determine is whether there
was a case of defamation and what stage did it take

place.

13




(b}It is common cause that a publication of an alleged
“botched” circumcision and a doctor facing a legal suit of
R10.7 milion appeared in the Daily Sun of 26 September
2013. The Plaintiff was the person indirectly referred to as
the person facing the legai suit. His locus standi was not
placed in dispute.

(c) The publication was not denied and the Defendant raised
their defence as clearly outlined in their plea, and
supplemented by various witness in defence of this action.

There was dispute with regard to their locus standi.

76.THE CURRENT APPLICABLE LAW ON DEFAMATION

(a}Our court recognizes that: the delict of defamation is aimed
at the protection of a person’s reputation, that is the public
estimation of the worth or value of a person, as opposed to
the individual's personal sense of self-worth or self-esteem,
and it is an essential element of the delict that the
defamation statement is published or was published, or made
known, to other person or persons other than the person
defamed. LAWSA volume 7 2nd Edition. According to Amler's
precedents on Pleadings page 134 of the éth edition: "The
Plaintiff must set out the words alleged to have been used by
the Defendants and must prove them. |} has been an
accepted norm that where publication taken place in a
publicly distributed document, it is not necessary to list the
name or names of readers because it is factually presumed
that publication did fake place. See Pillay v Naidoo 1916 WLD
151.

20




(b)The general rule was further expressed in the case of SA
Associated Newspapers v/s Estate Pelser 1975 (4) SA 797 (A)
at 810: "in every defamation action the Plaintiff must allege
and prove that the defamatory words were published of and
concerning to him....”

(C}In Sindani v/s Van Der Merwe 2002 {2} SA 32 SCA it was further
cleared that the Plaintiff must allege that although the
published statement was defamatory, it is a question of law
whether the words complained of are reasonably capabie of
conveying to the reasonable reader of meaning which
defames the Plaintiff. The court agrees with this view as it was
stated.

{d)The editor, proprietor, printer and publisher of a newspaper,
journal or other document circulated generally may be liable
for defamatory statements appearing in the newspaper,
journal or document, if there is no acceptable defence.

(e}In the matter of Khumalo and other v/s Holomisa 2002 (5) SA
401 at paragraph 17-20 and 43 the Constitutional Court
looked at the principles of the law of defamation and
confirmed that the right to reputation or fama in the aspect
of personality that was protected by the law of defamation.

(f) It further re-iterated that once a Plaintiff has established that
defendant has published a defamatory statement
concerning the Plainfiff it is presumed that the publication
was both unlawful and intentional.

(g)There is no closed list of defences to rebut the unlawfulness
but if the publication is true and in the public benefit or
constituted fair comments and made on a privieged
occasion can sustain the defence. It was held in Bogoshi v/s
National Media Ltd and others 1998 (4) SA 1196 (SCA) that

the Plaintiff is required to allege that the defendant acted

21




unlawfully and with animo iniuriandi. it further held that the
publication of false defamatory allegations of facts will not be
regarded as unlawful if, upon a consideration of all the
circumstances of the case, it is found to have been
reasonable fo publish the particular facts in the particular
way and at the particular fime. It was considered as a valid
to property to look at the nature of the information on which
the allegations were based and the reliability of their sources
as well as steps taken to verify the information. See Mthembi
Mahanyele v/s Mail 4 Guardian 2004 (3) ALL SA 511 (SCA).

(h) Defendants can easily escape liability on presentation of
positive evidence to support its plea. Bare denial cannot

sustain a defence in this type of suit.

77._CONSIDERATION OF EVIDENCE & ARGUMENTS

It was submitted that the Plaintiff have shown on a balance of

probabilities that;

(a)The arlicte complained of was wrongful in that it is
defamatory per se on the plain reading of the article as a
whole and contained the implied meaning that;

- That the Plaintiff was sued for R10.7 million in his
personal capacity as a result of a botched
circumcision.

- Was the sole cause that the 10 years old lost the tip
of the penis.

- Was responsible for the other 18 men being

hospitalized as a result of the Plaintiff's conduct.

22




- Employs bad procedures in the medical
circumcisions which lead to patients losing their
penises or part thereof.

- That the Plaintiff is generally unprofessional as a
heaithcare professionat.

- Cannot be trusted as a healthcare professionait.

[b}When one has regard to the normmal dictionary meaning of
the word “botched” it means inter dlia: unprofessional,
incompetent, made a mess, mangle. Objectively this is the
meaning of the said word used word used in the heading. This
much has also been conceded by every witness for the
Defendanis. There can reasonably speaking be no other

meaning attribute to the word it was submitted.

(c) It was further submitted that there was wide publication of

the news articles and that the Daily Sun newspaper is in fact
published nationaliy.

(d) It is further evident that the article only mentions one Doctor's
name, being the Plaintiff's name. in this regard the article
clearly concerns the Plainfiff personailly. Even the heading
makes this clear from the start that this is a personal attack on

the Plaintiff's dignity.

{e} !t was submitted that the article was defamatory in nature as
the normal reasonable reader would think less of the Plainfiff
after reading the reading the article. The article lowered the
Plaintiff reputation in the province and this is supported by the
fact that he even had to relocate to Gauteng to find a new
job in 2014. When put to the witness of the Defendant if they

23




(f)

would send their child to this doctor for treatment they
refused to answer. In this regard the old maxim that no
answer is in fact the clearest answer, is applicable in any

generai discourse.

It was submitted that the onus then shifted to the Defendants
to show some lawful justifications or excuse. In this regard the

Defendants raised several defences.

FAIR COMMENT (TRUTH AND PUBLIC INTEREST):

(a)The requirements of this defence are: the statement must

amount to a comment or opinion and not be a statement

- of fact, the comment must be fair and free from malice
and exaggeration, the facts upon which the comment is
based must be substantially true, the facts upon which the
comment is based must expressly be stated in the in the
material containing the comment, the comment must
relate to a matter of public interest.

(b)In this instance the article is clearly a statement of fact if
one has regard to the plain reading of the article and the
testimony of the witness. None of the Defendant's
witnesses ever merely expressed their opinion. They took

the article as being factual and correct.

(C}THE ARTICLE IS NOT FREE FROM MALICE AND CARRIES
ADDITIONAL STING IN THAT THE Doctor is vilified and
isolated in the articles. The doctor never even conducted
circumcisions in Mzinti on the other 18 boys ut yet this is

affributed to him. The Plaintiff never botched any

24




circumcision. The word botched has a very negative
connotation and is purely used to sensationalise the
unfortunate situation of the young boy. What is even more
appalling is the fact that this sensationalism is created
purely in an attempt to make the article more attractive to
publishers/clients. Not one piece of evidence showed that
this circumcision was botched by the doctor. Not even the
defendants own expert witness could say this ex post

facto.

(d)The material facts of the story are simply not true. The

Plaintiff never botched a surgery, he was never sued and
the young boy did not lose the fips of his penis at the
Hospital. No proof of legal suit against him was shown to

this court.

{(e}The facts upon which the factual statement was made is

(f)

not stated in the article. It was testified that there was no
medical evidence to base this article on. There was only
one answer from the Provincial Spokesperson, Ronnie
Masilela upon which this article was based, in which
Masilela  simply stated that the matter is under

investigation. He was not called as a witness though.

In the circumstances the defendant did not prove this

defence on a balance of probabilities.

25




il PRIVELEGED OCCASION

{a}The requisites for the defence are that the occasion is
privileged, that the communication is relevant to the
purpose of the occasion, that the person is not activated
by malice. The test is objective, in line with the general
criterion of reasonableness. A test of a reasonable man

comes into picture not for the first time.

(b)The interest must be legitimate and in this case it is not. The
legitimate interest here was to inform the public of the
adlleged corrupt tender process. Instead the Defendants
sensationalise the story and made it a personal attack on
the Plaintiff professional competency. In Mr Mokgakane’s
own words (the Sub Editor of AENS) he stated that the
purpose was to:

“show the kind of men who received the contract ”

(c)Onreading the style, tone and grammar of the article this
demonstrates the clear malice and intent towards the
Plaintiff. The purpose was not to write a factual correct
article informing the public of a “health situation as
alleged in fact numerous untruths were published in order
fo connect the Plaintiff in his personal capacity with a so
called botched circumcision. Without the untruths the
Plaintiff would not have even been mentioned in the

article.

{d) It was clear however that the Defendant’s defence was

not clear to the issues raised by the Plaintiff.

26




REASONABLE PUBLICATION

(@)This is the so-called Bogoshi defence that was developed
in the Bogoshi case by the SCA.

(b)This defence was sammarised by Hefer AJ as follows “the
publication in the press of false defamatory allegations of
fact will not be regarded as unlawful if, upon a
consideration of all the circumstances of the case, it is
found to have been reasonable to publish the particular
facts in the particular way and at the particular fime. In
consideration the reasonableness of the publication
account must obviously be taken of the nature, extent

and tone of the allegations, for which | agree.

(c)There is however a further quaiification that Hefer AJ
added “Ultimately there can be no jurisdiction for the
publication of untruths, and members of the press should
not be left with the impression that they have a licence to
lower the standards of care which must be observed

before defamatory matter is published in a newspaper.

(d)in this article there was publication of several untruths as
submitted by Plaintiff's counsel. The Plaintiff was never
sued by any family. The young boy never lost a tip of his
penis at the hospital. The Plaintiff did not botched the
circumcision. The doctor did not perform an operation on

one of the 18 young mentioned later on in the article.

27




(e)The next question that the Defendant then needs to

(f)

answer is why the Daily Sun published there untruths. This is
done by looking at the steps that the Editors took in
obtaining and verifying information received from the
journalists. The editor is responsible for the final check of

grammar and content.

Mr. Mogakane, the sub-editor of AENS at the time,
correctly stated, that the only information the article was
based on is one paragraph’in a reply to an email by Mr.
Masilela. This email is evident on B38 (B refers to the
Defendant’s trial bundle and 1 to the relevant page). The

email was received on 11 September 2013.

(g)Mr. Mogakane further correctly conceded that the said

email does not confirm or deny anything with regards to

the botched circumcision or the conduct of the Plaintiff.

(h) At this point in time Mr. Mogakane was aiso aware and

(i)

read the story of Comuption Watch (at page 35 of the
Defendant's bundle) where it is patently clear that the
Plaintiff was never mentioned by name. Yet he felt no

need to check why his so called facts were different.

One would expect the Editor to at the least try ascertain
why his journalist stated that the Plaintiff is being sued.
Especially, knowing that Corruption Watch is a well-

respected publication.

(i} The evidence available at trial could aiso easily have

been established before the publication by the

Defendant. In this regard the Defendants witness, Mr.

28



Moalusi (Deputy Editor of the Daily Sun) correctly
conceded, that knowing the facts now they would not
have published the article. The Defendant's only saw it fit
to get an expert’s opinion on the matter in the middie of

this trial, that of Dr. Izak Van Heerden.

(k} It is further ironic that the Defendant's expert stated under

(1)

oath that he would not have been inclined to give his
expert opinion on the circumcision in 2013 but yet clearly
has no more restriction doing it at trial some three years
later. This illustrates the objective fact that the Defendant's
should have at the very least attempted to get such an
expert opinion before publication. The failure to take steps
to acquire such an expert opinion shows the
unreasonableness of the Defendant's conduct. If it was
possible to get the opinion now, it should have been
acquired before publication. Dr. lzak Van Heerden's
evidence does not even support the Defendant's case.
He admitted that from the records he saw {most of which
the Defendant’s had before publication) one can simply
not say that the Plaintiff botched the circumcision. How
Mr. Mandia Khoza then could state that it was botched on

the heading of the article is incomprehensible.

It is also important to note the publisher was the Daily Sun
Newspaper and not AENS. In this regard the editor of the
Daily Sun was extremely argumentative when confronted
with the fact that the editor of the publication complained
of did not attempt to confirm anything in the aricle. In
fact they simply shortened the article ("sub-edited) and

then printed it. They took no steps of their own to verify the

29




content of the artficle. Only afterwards did they phone

AENS with some questions.

(m) This "I don't care aititude” was done with the full
knowledge that the arficle contained serious allegations
and is a direct negative imputation on the Plaintiffs
reputation as a respected doctor. Mr. Moalusi admitted
under cross-examination that the allegations were serious
and that they were dealing here with the reputation of the
Plaintiff.

(n) The Defendant testified that they received “B1 {page 1 of
the Defendant’'s bundle) from Mr. Nisaluba. Yet no
aftempt was made to ask for the complete medical
records, especially the discharge form. If Mr. Nisaluba
could obtain a copy of Bl he could get copies of other
documents from the Hospital. The fact that “B1” could be
obtained shows that the Defendants were not telling the
truth when they testified that the rest of the medical
documents couid not be obtained due to doctor patient

confidentiality. "B1” is part of the medical documents.

(o)No attempt was made to speak to any of the support
personnel that were involved in the operation although
the information was readily available. In the words Mr.
Mogakane expressly stated that he didn't care to speak to
them.

(p)No aftempt was made to visit the Barberton Hospitai or to
speak to the personnel there.

30




(a)No attempt was made to get an expert opinion on
whether the circumcision was botched. In light of Dr. Izak

Van Heerden's testimony at trial this clearly was possible.

(r} The information that the Defendant had were wholly
incomplete and inaccurate. The only information that the
Editor had sight of before publication was page 1, 27, 37
and 128 (of the Defendant's bundle). These documents
can simply never corroborate the serious allegations made

in the article against the Plaintiff.

(s) As Mr. Mogakane conceded that these documents do
not confirm that the Plaintiff botched the circumcision or
that the young boy lost the tip of his penis at the hospital
or that the Plaintiff was sued.

(t} What is even worse for Mr. Mogakane is the fact that he
did not even attempt to phone Mr. Isaac Ngomane, the
VMMC programme Coordinator. His name appears at the
end of page 30 {of the Defendant’'s bundle) and he
complied the information.

(U} Mr. Moalusi stated that the Daily Sun has no limitations nd
or constraints when they investigate a story. Money is

further not an issue, there is no budget constraints.

(v]) In this regard the Daily Sun who published the articles took
no reasonable steps to ascertain the truth in this matter.,
(w) The Defendant is however of the view that they

afforded the Plaintiff an opportunity to state his side of the

story by asking seven questions in an email. These

31




questions however all reiate to one thing namely the
confract and tender process, the essence was corruption.
The essence of the article was completely different and
was an attack on the Plaintiff abilities as a doctor. The

story was clearly one sided and not aimed at Corruption.

{x) Not one question in the email relates to the detail of the

operation or any complication during the surgery.

{y) The Plaintiff simply never had a chance to respond to the

defamatory statements.

DAMAGES:

(a)lt was submitted that all the witnesses agreed that the
Plaintiff is a well-quadiified doctor with no complains at the

Health Professions Council.

(b)The Plaintiff was jobless for a year to the direct result of the
articles. At every interview the article was hanging over

him like a dark cloud.

(c)The publication took place nationally and was wide

spread.

(d)The Plaintiff had to move to a new province and could
-only obtain work as a GP. He previously held managerial
positions.

(e)The Defendant (the Daily Sun) never attempted to
apologies. Only the correspondent attempted to do so, in

a very questionable manner. No reference in apology’s

32




heading to the Plaintiff nor for the fact that they said the
Plaintiff botched the circumcision. It was merely done in a
desperate attempt to avoid liability. Even then after
acknowledging under cross-examination that the article is

untruthful there is no tender for a proper apology.

(f) The Defendants showed no respect to the Plaintiff, they
acted at all times with the full knowledge of what the
effect of this publication would have on the Plaintiff's

reputation.

(g) In this matter it is clear from the evidence and submissions
that the Plaintiff was defamed. The publication on the 2éth
of September 2013 could not be justified by any fact nor

supported by any evidence and therefore stands to fall.

Even if the defendant was to rely on the constitutionally
enfrenched right to freedom of expression it could be
hampered by the limitation clause. The manner in which
Mr. Khoza reported the situation was filled with fabrication
and goes beyond what is permissible in ferms of
constitutionally entrenched right to freedom to expression.
An objective evaluation of the published articles doe have
the effect of tarnishing the Plaintiff's reputation as a person
and a medical doctor whom members of the public relies
on for health related issues and a public figure and that
has done something unethical in destroying a young boy's

potentially reproductive organ.

33




The determination on the guestion of damages is complex. In my view the
plaintiff was a good witness; he was consistent in what he told the court. It is
clear in my view that the accolades and respect he received to those

successfully circumcised cannot be fabricated or destroyed on stroke of @ pen.

78.CONCLUSION

Having heard ail the parties and their witnesses the court is of the
view that the Plaintiff had succeeded in proving its case on
balance of probabilities and Defendant's evidence is rejected
on the basis that the journalists acted on expediency to cover
the story which they felt they were overtaken by the Sunday
Independence 8/9/2013 and Corruption Watch 9/9/2013. Their
failure to properly investigate the veracity and reliability of the
information before rushing to publish was to counter the scoop
by Sunday Independence and Corruption Watch. It was my
considered view again that should there been no scoop the
African Eye News Services reporters/ journalist could not have
put themseives into an unnecessary pressure to counter the
scoop. It is my finding that the failure to finalise the investigation
before publication was unreasonable and could not justify the
rush to publish such defamatory article. It could not be found to
have been done on a priviieged occasion and Defendants

defence is dismissed.

79. Having made a finding on facts and law the court will consider
a fair compensation resulting from defamatory publication by

the Defendants. There is no exact mathematical calculation of

34




an amount as compensation to proven defamation. Courts
have, over years, done good work depending on similar or
almost similar work depending on similar or almost similar
precedents or decisions within their jurisdictions. In Gray v
Poutsmma & Others 1914 TPD 2013 Mason J, by then, that

awarding of damages as part of compensation, by way of

solatuirn, to the Plainfiff is and has always been debatable. The

court hearing a matter and all submissions will be seized with the
powers and discretion to assess reasonable compensation to
accentuate the plaintiff from his injured feelings {emanating
from the defamation). The time when the wrongful act was done
and the time of the conclusion of the trial also plays a role in
determining o fair consideration as one of the tools at the courts
disposal, amongst the others like the character of the Plaintiff;
the extent of the publication in the circulation of the defamation
matiter as an important factor that may affect the guantum of
damages; the nature of the imputation and standing of the
Plaintiff in the community; consideration of the apology made
by the Defendants: whether it was prompt and received the
same prominence as the offending publication. There is no
closed list of considerations except that each court is duly-
bound to weigh and consider all submissions and evidence
presented as | have done in this matter. | am therefore of the
view that huge amounts cannot serve a good purpose but a

reasonably fair amount can bring closure on this matter.

35




80.In the premise, the following order is made in favour of the

Plaintiff against the Second and Fourth Defendants jointly and

severdlly, the one paying the other to be absolved for,
1. Payment in the amount of R250 000.00:

2. Interest at the rate of 15.5% a fempore morae;
3. Cost of suit.

SIGNED AND DATED IN PRETORIA  fgt b%é«y" 301 L

VRSN NKOSI
ACTING JUDGE OF THE NORTH GAUTENG HIGH COURT

PARTIES REPRESENTATIVES

PLAINTIFF'S COUNSEL: ADV. C. J WELGEMOED

BRIEFED BY WIEKUS DU TOIT ATTORNEYS

DEFENDANT'S COUNSEL: ADV., C.C BESTER

BRIEFTED BY JURGENS BEKKER ATTORNEYS

36




