
 1 

IN THE LABOUR COURT OF SOUTH AFRICA                                     NOT REPORTABLE 

HELD AT CAPE TOWN 

 Case no: C88/2007 

In the matter between: 

 

DAVID ROBERT LEWIS    Applicant 

and 

MEDIA 24 LIMITED Respondent 

JUDGMENT 

CHEADLE AJ 

Introduction 

[1] The Applicant claims compensation for alleged unfair discrimination 

under section 50(2)(a) of the Employment Equity Act, 55 of 1998 on 

grounds of his religious, cultural and political beliefs. In summary, there 

are two sets of claims.  

[2] The first is that the Respondent conducted its business by publishing 

newspapers for target audiences living in ‘previously segregated areas’ 

and thus engaged in the ‘racial profiling’ of its newspapers upholding 

‘racial divisions’. The Respondent discriminated against him, he 

claimed, because it required him to comply with these policies and 

practices, which were ‘contrary to his religious and political views’, and 

harassed him and terminated his employment for taking issue with 

those policies and practices. 

[3] The second is that the Respondent, knowing that he was Jewish, 

forced him to work on the Jewish Shabbat and that his employment 



 2 

was terminated because he refused to work on the Shabbat. This, he 

said, constituted discrimination on cultural and religious grounds.  

[4] The remedy sought is compensation order in the sum of R100 000 plus 

costs. 

[5] Because of the volume of documents (mostly irrelevant and some 

never referred to) and the extensive reliance on some of those 

documents, it is necessary to point out that five bundles of documents 

were filed. The Pleading Bundle is referred to as PB. There is a bundle 

of Additional Court Documents filed referred to as AD. There are two 

bundles of documents filed by the Applicant referred to as 1AB and 

2AB respectively. There is a bundle filed by the Respondent referred to 

as RB. The page numbers of the relevant bundle are set out directly 

after the reference. So the Applicant’s statement of case is at PB3 

being page 3 of the Pleading Bundle. 

A brief chronological context 

[6] The Respondent employed the Applicant as a ‘layout sub’ at R8 000 

per month for a fixed period from 1 April 2006 to 30 June 2006. He was 

employed to work on a new edition of one of the Respondent’s 

community newspapers, the People’s Post. The first publication of the 

new edition took place on 23 May. 

[7] He initially underwent training on the Respondent’s computer system 

and worked at its Bellville offices on various community newspapers 

until moving to the People’s Post offices in Tokai on 9 May. 

[8] The Applicant claimed that he was promised a renewal of the contract 

if, in addition to his duties as a layout sub, he authored articles for 

publication in the newspaper. The Applicant produced several articles – 

some of which were rejected. 

[9] On Friday 19 May 2006, the deadline for the submission of copy for 

subbing of the first publication was extended to late in the evening. This 

meant that the Applicant had to work until 10 pm, preventing him from 



 3 

observing Shabbat that night. He worked for 14 hours on the next day 

being Saturday, 20 May. 

[10] In the editorial process for the first publication, Ms Dean declined to 

publish an article on the jazz musician Jimmy Dludlu that the applicant 

had written for that publication. 

[11] Mr Taljaard, the publisher, directed the Applicant to oversee the 

despatch of the first edition on 23 May very early in the morning – there 

is some dispute as to the exact time but it was between 4 and 5.30 am. 

Then he, together with other employees including the editor, 

participated in the launch of the newspaper by distributing copies and 

small gifts to motorists from 6 to 7:30am. 

[12] On 29 May, the Applicant had a meeting with Ms Dean over another 

article he had submitted based on his interview with another jazz 

musician. She raised concerns over the content of the article. The 

upshot was that a meeting was called for the next day to deal with each 

other’s concerns. 

[13] Ms Dean, Mr Taljaard, Mr Warren Charles, the HR manager, and the 

Applicant attended the meeting. At that meeting, issues concerning his 

performance, the rejection of his articles and his being required to work 

on Shabbat were raised. After a heated exchange, the meeting ended 

with the Applicant being escorted off the premises. He was paid the 

balance of his contract and his contract was not renewed.  

Procedural history 

[14] A letter of demand was sent to the Respondent by Legal Wise on the 

Applicant’s behalf on 6 June 2006 in which it was stated that it was a 

‘well known fact’ that the Applicant was an Orthodox Jew and therefore 

‘observed the Sabbath from Friday evening (sunset) until Saturday 

evening sunset’. Despite knowing this, the letter claimed, Mr Taljaard 

had demanded that he work during this ‘holy period’ (RB41). The letter 

went on to state that the Applicant’s contract had been terminated early 



 4 

and accordingly demanded the balance of one month’s salary under 

threat of legal action.  

[15] After receiving the outstanding salary, the Applicant signed a letter 

under Legal Wise’s letterhead stating the he confirmed having received 

the salary ‘as a full and final settlement’. 

[16] On 7 November 2006, the Applicant referred a dispute of unfair 

discrimination to the CCMA for conciliation (RB52–56). There the unfair 

discrimination claim is characterised in five ways:  

 discrimination against Jews (being forced to work on the Sabbath);  

 racial discrimination (editorial policy prevented him from writing for 

African titles and an article on a black musician was rejected 

because the target audience was ‘coloured’);  

 harassment (forced to attend a 4am appointment, to distribute 

community newspapers every Tuesday morning; to work a 14-hour 

day; and to work 7 days a week);  

 discrimination against other religious and ethnic minorities (the 

rejection of his article on an Islamic art exhibition and an exhibition 

on the history of slavery was evidence of the Respondent’s 

discrimination against Islamic culture and the descendents of 

slaves); and 

 discrimination against anti-apartheid activists and struggle 

journalists (despite his experience and his willingness to embrace 

transformation, he was given an ‘entry level’ position and his 

willingness to engage in transformation disregarded). 

[17] The dispute was not resolved and a certificate to that effect was issued 

on 27 November 2006 (PB9). 

[18] On 23 February 2007, the Applicant filed and served his statement of 

claim (PB3-8). The discrimination alleged in the statement centres on 

four forms of discrimination:  



 5 

 the Respondent’s racial profiling of newspapers compelled the 

Applicant to comply with a policy that was contrary to his religious 

and political views and led to the rejection of his articles and 

eventually to the termination of his employment (dismissal and non-

renewal of his contract); 

 harassment by being forced to work on the Sabbath knowing that 

the Applicant was Jewish and being subjected to offensive remarks 

regarding the Applicant’s observance of the Sabbath;  

 harassment by being required to do work (distribute newspapers) 

and to work at times (14-hour days and 7 days a week) not 

provided for in his contract of employment because of his political 

and religious beliefs; 

 the termination of his employment on religious, cultural and political 

grounds. 

[19] On 26 March 2007, the Respondent filed a Notice of Exception on the 

grounds that various allegations in the Applicant’s Statement of Case 

were vague and embarrassing (PB14–19). This prompted an expansive 

response by the Applicant (which he called the ‘Applicant’s Notice of 

Cause’) and in which he spells out at great length his political, cultural 

and religious views (PB21–32) and the factual allegations in support of 

his claim. The Respondent did not pursue its exception. It withdrew it 

on 16 October 2007 (PB35) and filed a Response denying the 

allegations (PB 38–44). 

[20] At a pre-trial conference chaired by Moshoana AJ, a pre-trial minute 

was apparently agreed on (PB45–54). When the Respondent sent a 

draft minute of that agreement to the Applicant for signature, the 

Applicant required three corrections – see his letter dated 24 October 

2008 (PB56). He then filed a ‘Dissensus’ (PB55) attaching the letter to 

the Respondent’s attorneys in which three differences are recorded. 

Those three corrections were incorporated into the pre-trial minute at 

the start of the hearing on 19 December 2009. 



 6 

[21] On 29 October 2009, the Respondent filed a Notice of Intention to 

Amend its Response (PB57–75) in order to set out its defence in full. 

The Applicant then filed a ‘Notice of Opposition’ objecting to the 

amendments (PB77–79) and a ‘Response to Amendment’ (PB81–123) 

in which he ‘places on record his response to the fraudulent and 

inaccurate statements tendered by the Respondent in its latest 

Intention to Amend’. By agreement, the Respondent’s Amendment of 

its Response together with the Applicant’s Response to the 

Amendments were admitted as part of the pleadings. 

[22] The Applicant gave notice of his intention to call an expert witness, a 

Dr Reichenberger (PB129). By agreement, that testimony was reduced 

to writing by the Applicant and admitted by the Respondent (PB130–

134) during the hearing. 

[23] The Applicant subpoenaed three witnesses to testify on behalf of the 

Respondent. Not surprisingly, Mr Kahanovitz, for the Respondent, 

stated that he was contesting the validity of the subpoenas on that and 

other grounds. However, it was agreed, after certain admissions were 

made, to release the witnesses for the reasons recorded below. 

[24] The first witness subpoenaed was Ms Shelagh Goodwin. She had been 

subpoenaed, the Applicant said, for two principal reasons. The first was 

to produce documents, including minutes of Board meetings, regarding 

the Respondent’s policies on racial profiling and policies 

accommodating employees with different religious practices. Mr 

Kahanovitz stated that the Respondent did not have any written 

policies on these matters or any policy on accommodating religious 

difference. The fact that the Respondent did not have any written 

policies on these matters was admitted and recorded.  

[25] The second reason was to produce an attendance register and minutes 

of board and editorial meetings for the relevant period. Ms Goodwin 

filed an affidavit in which she stated that there was no attendance 

register for journalists for the relevant period and no minutes of editorial 



 7 

meetings (PB 115). Their non-existence was admitted and recorded. It 

was accordingly agreed that Ms Goodwin could be released. 

[26] The second witness was Hanneke Gouws who was subpoenaed to 

produce the attendance register. Since the Respondent stated that it 

did not have such a register, the Applicant agreed to release the 

witness. In any event, there was no material dispute over the time he 

worked on Friday 19 May, Saturday 20 May and when he started work 

on 23 May. 

[27] The third witness was Mr Brian Gatley. He was subpoenaed to prove 

that he had initialled approval of the Applicant’s subbing of the sports 

page for the 30 May 2009 edition of the People’s Post (1AB25). Mr 

Kahanovitz stated that the Respondent admitted that Mr Gatley had 

initialled his approval of that page. It was accordingly unnecessary to 

call him as a witness. 

[28] The Applicant was not represented. He stated on a number of 

occasions that he considered himself to be at a disadvantage 

particularly because a firm of attorneys and a senior counsel 

represented the Respondent. The Applicant, however, had used 

attorneys in the preparation of his pleadings and, throughout the trial, 

had affected knowledge of the substantive law of discrimination. He 

was afforded a wide berth in his oral testimony – a much wider berth 

than would have been the case had he been represented. I drew his 

attention to the factual allegations in his Statement of Claim and the 

issues in dispute recorded in the Pre-trial Minute in order to ensure that 

the Applicant testified on all the material issues raised in the pleadings. 

[29] The Applicant was the only witness in support of his claim. After he had 

closed his case, he applied to re-open it the next day in order to 

address issues that he had failed to address in his testimony. Mr 

Kahanovitz agreed and the Applicant led further evidence. 



 8 

[30] At the close of the Applicant’s case, the Respondent applied for 

absolution from the instance. I declined to grant absolution for the 

following reasons: 

 The Applicant had testified that the Respondent knew that he was 

Jewish. Although he conceded under cross-examination that he 

should have objected to being required to work on the Shabbat, he 

nevertheless claimed that the Respondent knew that he was 

Jewish and should have taken steps to accommodate his beliefs 

and practices. 

 Section 11 of the EEA provides that the onus shifts to the employer 

once ‘an allegation of discrimination is made’. On a literal reading 

of section 11, the Applicant had made an allegation of 

discrimination placing the onus on the Respondent to prove that 

the conduct did not amount to discrimination. 

[31]  The Respondent called only one witness – Ms Anneline Dean, the 

editor. 

Outline of the law 

[32] Section 9(4) of the Constitution prohibits any person from unfairly 

discriminating against anyone on a number of grounds, in particular for 

the purpose of this matter, religion, culture, and belief. The section 

goes on to require the legislature to enact legislation to prevent and 

prohibit such discrimination.  

[33] There are two pieces of national legislation that do so: The 

Employment Equity Act, 55 of 1998 (EEA) and the Promotion of 

Equality and Prevention of Unfair Discrimination Act, 4 of 2000 

(PEPUDA). The relationship between the statutes is dealt with under 

section 5(3) of PEPUDA, which provides that PEPUDA does not apply 

to any person to whom and to the extent to which the EEA applies. 

Subject to certain exceptions that are not relevant to this matter, 

section 4(1) of the EEA applies to all employers and employees. This 

means that the EEA is the national legislation that gives effect to the 



 9 

constitutional right as far as the Applicant and the Respondent are 

concerned. 

[34] Section 6(1) of the EEA prohibits unfair discrimination against an 

employee in any employment policy or practice on one or more of the 

listed grounds. The list however is not exhaustive. But, for the purposes 

of this matter, the list includes each of the grounds alleged by the 

Applicant namely religion, belief, political opinion and culture.  

[35] The essential elements that need to prove a contravention of the 

prohibition in section 6(1) are accordingly: 

 there must be discrimination – differential treatment based on a 

listed or analogous ground; 

 the discrimination must be sourced in an employment policy or 

practice; 

 it must be against an employee; and 

 it must be unfair. 

Each element is discussed more fully below. 

Discrimination 

[36] The concept of discrimination is made up of three issues: differential 

treatment; the listed or analogous grounds; and the basis of, or reason 

for, the treatment. Once a difference in treatment is based on a listed 

ground, the difference in treatment becomes discrimination for the 

purposes of section 9 of the Constitution and section 6 of the EEA. 

[37] The first issue concerns the difference in treatment. There must be a 

difference in treatment in which the employee is less favourably treated 

than others.1 In some instances, this may require a comparison 

between the victim and a comparator – the so-called ‘similarly situated 

employee’. In other instances, it may be evident that the employee is 

                                                 

1 This can take different forms – preferential treatment of others, failure to accommodate a difference 

etc. 



 10 

treated differently from others precisely because of the targeted nature 

of the treatment, for example sexual harassment or trade union 

victimisation. In this case, the Applicant contends that he was subject 

to three forms of differential treatment: harassment; the failure to 

accommodate his observance of Shabbat; and the termination of his 

employment. 

[38] Differential treatment also raises the issue of whether the difference in 

treatment is direct or indirect. It would be direct if the employer treats 

the employee differently from others because of the prohibited ground 

– for example sexual harassment or a policy that provided housing 

subsidies for male teachers but not for female ones – see Association 

of Professional Teachers & Another v Minister of Education & Others 

(1995) 16 ILJ 1048 (IC). Discrimination is indirect if the employer 

imposes a policy that does not appear (or intend) to differentiate 

between employees on the prohibited grounds but which, nevertheless, 

has the effect of treating them differently from others.  

[39] In this case, it appears that the Applicant alleges that the harassment 

and termination of his employment are direct forms of differentiation – 

ie he was harassed and his employment was terminated because of his 

political and religious convictions. The policy on working hours has, the 

Applicant alleges, the effect of requiring employees of different religions 

to work in breach of their religious practices and is accordingly indirect 

discrimination.  

[40] The second issue is the ground relied on. The Applicant relies on three 

listed grounds, namely religion, political opinion and culture. 

[41] The third issue is whether the difference in treatment is based on the 

prohibited grounds. There is a lack of clarity in the Labour Courts as to 

the appropriate approach to the question of the causation in 

discrimination cases – see the different approaches in Louw v Golden 

Arrow Bus Services (Pty) Ltd (2000) 21 ILJ 188 (LC); Ntai & others v 

SA Breweries Ltd (2001) 22 ILJ 214 (LC); and the different judgments 

in Woolworths (Pty) Ltd v Whitehead (2000) 21 ILJ 571 (LAC). In the 



 11 

Constitutional Court, the approach seems to require that the differential 

treatment is ‘substantially based on one of the listed grounds – see 

Brink v Kitshoff NO 1996 (6) BCLR 752 (CC) at para 43; and President 

of the Republic of South Africa and Another v Hugo 1997 (6) BCLR 708 

(CC) at para 33. But in both these cases the links were explicit and 

there was no need to elaborate on the concept of ‘substantially based’ 

or whether it applied in instances when the grounds were denied, 

disguised or mixed. 

[42] It is unnecessary to decide what the proper approach to causation 

should be in this case because I find that the Applicant has failed to 

establish any link between the three listed grounds and the alleged 

difference in his treatment. 

Employment policy or practice 

[43] The concept of the employment policy or practice is defined in section 

1 of the EEA. The relevant provisions of the definition include ‘…(b) 

appointments…;(d) …terms and conditions of employment; (e) job 

assignments; …”. The list is not exhaustive and analogous grounds are 

clearly contemplated by the wording of the definition. 

[44] There are two policies or practices alleged in this matter: the policy or 

practice of racial profiling and the policy or practice in respect of work 

hours. In so far as the policy or practice of racial profiling is concerned, 

the claim is made that the policy or practice through its targeting of 

audiences affects the manner in which work is allocated and directed. 

The allocation of ‘white’ stories for ‘white’ audiences and ‘coloured’ 

stories for ‘coloured’ audiences seems to fall within the parameters of 

‘job assignments’ contemplated in the definition. But even if it does not, 

such a practice of work allocation is sufficiently analogous to be 

included.  

[45] The policy or practice in respect of working hours is clearly one relating 

to terms and conditions of employment. 



 12 

Against the employee 

[46] The section 6(1) prohibition of discrimination applies only to the 

discrimination against employees. Other discriminatory targets do not 

fall within the prohibition. Much of the Applicant’s case was directed at 

the alleged discriminatory conduct of the Respondent in the manner in 

which it ran its newspaper business. This evidence was admitted only 

because it might have constituted proof of an employment policy or 

practice that discriminated against the Applicant.  

[47] To the extent that the Applicant sought to go beyond that and sought a 

finding that the Respondent engaged in discriminatory practices in 

general, such a finding is not a competent finding in this court. The 

case is limited to the alleged discrimination against him or others in his 

or their capacity as employees. It is for this reason that much of the 

documentation he submitted and the evidence he led, in the end, was 

not relevant. The case is not whether the Respondent engages in 

discriminatory practices in general but whether the Respondent’s 

employment policies and practices discriminated against him as an 

employee. The only issues for determination are therefore whether the 

employment practices relating to racial profiling and working time 

discriminated against the Applicant. 

Unfairness 

[48] If discrimination on listed grounds is proved, unfairness is presumed – 

Harksen v Lane NO and Others 1998(1) SA 300 (CC). In order to 

discharge the presumption, an employer has to prove that the 

discrimination is fair for reasons such as affirmative action or inherent 

requirements of the job – see section 6(2) of the EEA. The Respondent 

did not lead any evidence on either or any other ground of justification. 

It did not do so because its case was that its conduct did not 

discriminate against him. 



 13 

Summary of the evidence 

Applicant’s engagement and contract 

[49] Although the Applicant’s statement of claim states that he was 

employed as a journalist (PB.4.4.1), it was common cause that the 

Respondent employed him in March 2006 as a “layout sub” for a fixed 

term of 3 months. He signed a contract and confirmed that the 

signature at RB15 is his but he denies that the preceding pages (RB5–

14) constituted the contract he entered into. He said that he had 

repeatedly asked for the original contract but it had never been 

supplied. He said that the document purporting to be his contract in the 

Respondent’s bundle was a ‘fraud’ because they had removed an 

offending clause. The document purporting to be his contract (RB 5–

15) filed by the Respondent was a ‘mere facsimile’. 

[50] The offending clause was one that required him to do ‘anything he was 

instructed to do by Mr Taljaard’. As far as he was concerned that 

clause invalidated the contract between him and the Respondent. 

Nevertheless, there was, he claimed, an employment relationship 

between them. 

[51] He also said that the Respondent had misrepresented the hours of 

work in the contract. Although it stated in clause 7 that he was to work 

an 8-hour day and a 5-day week, he was required to work 14-hour days 

and 7-day weeks.  

[52] Under cross-examination he was asked to identify the ‘amendments’ to 

the purported contract at RB 5-15. He said that the obligation comply 

with ‘any instruction’ was missing. He repeated that the contract was 

not valid and that any questions on the contract were ‘hypothetical’.  

[53] He referred to the clause 5.1 of the contract (RB6) in which he was 

appointed to the post of a layout sub but expected to do work of a 

‘similar nature’. He said he had no objection to the clause but just to its 

interpretation and that ‘work of a similar nature’ was interpreted to 

mean ‘anything’. He conceded that he was an all rounder having 



 14 

worked in a small newspaper and that he had agreed to provide 

content. He agreed to do this, he said, because he was promised 

employment in a permanent capacity at the expiry of the fixed term if 

he did. 

[54] He later contradicted himself when he claimed that he was ‘forced’ to 

write articles and that this was in breach of clause 5.1 of the contract 

(RB6). In his cross examination of Ms Dean, he put to her that writing 

articles was not part of his job description because it was not work that 

was similar to layout. She denied this and stated that it was common 

for sub-editors to write content. She also denied that he was forced to 

write content. She said he never raised an objection with her – on the 

contrary, he appeared to be very excited about doing this work. He 

came to her on numerous occasions to discuss possible topics. He 

never indicated that he was not comfortable with providing content.  

[55] Ms Dean’s evidence on the Applicant’s employment was that after the 

decision was made in early 2006 to roll out four further editions of the 

People’s Post, the Respondent recruited new employees. All the new 

recruits, including the Applicant, were trained at the Respondent’s head 

office in Bellville. Those recruited to do layout were trained on the 

Respondent’s layout system. For those employees who had existing 

skills, the training consisted of transferring those skills into the new 

system. Because of Mr Lewis’s experience as stated in his CV, Ms 

Dean expected him to have conceptual mastery of the process of 

layout and that all that was required in his training was familiarisation 

with the technical tools of the Respondent’s layout programme.  

[56] His training lasted for 2 weeks after which he worked at the Bellville 

office assisting with content and other tasks in respect of other titles of 

the WP newspapers. The People’s Post moved into new premises in 

Tokai on 9 May, which was when the Applicant started work on the new 

edition of the People’s Post.  



 15 

7-day weeks and 14-hour days 

[57] The Applicant pleaded that he “was forced to work 7-day weeks” (RB 4 

at 4.4.1) and “14-hour days” (RB 5 at 4.4.3.3). He said that he was 

‘beholden to them 24/7’. This he said constituted “harassment” 

because it denied him his right to express his religious and cultural life 

and prevented him from observing Shabbat. 

[58] He confirmed that the production cycle for the new edition of the 

People’s Post ran from Friday to Monday with printing commencing on 

Monday evening and distribution on Tuesday. He said this was 

introduced without consultation and was in breach of the hours of work 

contained in his contract. 

[59] He said that he worked from ‘8a.m to 10p.m’ and gave the distinct 

impression that he did this everyday. He stated that copy came in after 

deadline, which slowed the subbing process and that this required him 

to sub late into the evening on Friday. He also said that he spent time 

on one of the stories on a Friday night. 

[60] Under cross-examination, he said that there had been no discussion of 

the working days and the hours when he entered into the contract he 

just assumed that it was Monday to Friday. When it was put to him that 

the working week in newspapers had to be tailored to the distribution 

deadlines his response was that it was not in his contract. He said he 

was told on 18 May 2006 he would have to work on Saturday. This was 

done unilaterally. When asked whether he raised the fact of his Jewish 

faith with Ms Dean he said that he had not and that he ‘should have 

objected’.  

[61] When reminded that he had said that he did not mind working on 

Saturdays, he confirmed this stating that he had grown up in an 

environment in which his father, an orthodox Jew, had worked on 

Saturdays, but had observed the Shabbat on Friday evening. Friday 

evening, he said, was the issue not Saturday. He confirmed that 

production of the People’s Post began on Thursday (news gathering) 



 16 

with a deadline on Friday 12 noon for the submission of content. He 

was prepared to work on Saturday and Sunday particularly if there was 

a problem with an edition but only until 3pm. He conceded that it was a 

new publication and that there were teething problems and 

consequently that changes to the schedule were to be expected. He 

nevertheless insisted that the required hours were contrary to what was 

contained in his contract. 

[62] He confirmed that he worked on only two publications of the People’s 

Post – the first two publications. He accepted that they were learning 

as they went along. When it was put to him that in journalism things 

often do not go as planned and that there has to be flexibility, he said 

flexibility was always at the ‘prerogative of the journalist’. His complaint 

was that he was ‘beholden’ to the Respondent ‘24/7’. 

[63] He was cross-examined on the claim that he was required to work 7-

day weeks (PB4 at 4.4.1). He said that it was only in respect of his last 

two weeks that he had worked 7 days, namely on the new edition. On 

the claim that he was required to work 14-hour days – PB5 at 4.4.3.3, 

he conceded that this had occurred only in respect of the last two 

weeks, namely on the new edition, and that he had been required to 

work four 14-hour days in total. When put to him that this was an 

exceptional period, he stated that he was nevertheless under a general 

obligation to work 7 days and 14 hours whenever he was directed to do 

so and that the Respondent had taken no steps to rectify the problem 

areas related to the editorial and production processes of the new 

edition. Mr Taljaard had told him that if he did not do work the hours as 

directed he could ‘attempt the terminus or go to hell’, which one 

assumes was an invitation to resign. 

[64] In addition to the allegations of being required to work 7-day weeks and 

14-hour days, the Applicant alleged that he was required by Mr 

Taljaard to meet for an ‘appointment at 4am’ and to ‘distribute 

newspapers every morning from 5am to 7:30am’ (PB5 at 4.4.3). In his 

evidence in chief, he states that he was required by Mr Taljaard to be 



 17 

at the Respondent’s despatch department at 4am on 23 May to 

supervise the first distribution of the new edition but that he arrived at 

5:30am. He also said that he was required to distribute papers every 

Tuesday. He said that if it had been a one off promotion it would not 

have been an issue for him but he insisted that he was under a general 

obligation to distribute papers if management invoked the right to call 

on him to do so.  

[65] Under cross-examination, he conceded that he had participated in the 

first distribution of the new edition on 23 May. He said that he had been 

required to participate in the next distribution on 30 May, which he 

refused to do. He said that this was one reason why they terminated 

his employment. He was referred to the email correspondence from Mr 

Taljaard – RB19–21 and 25–6. That correspondence states that the 

staff were ‘invited to join us in the excitement when we launch the new 

People’s Post editions in the southern suburbs’ and it refers to those 

who participate as ‘volunteers’. The Applicant’s response was that Mr 

Taljaard was a ‘bully’ and that he required employees to volunteer in 

the same way as the South African Defence Force used to call for 

volunteers. 

[66] In her evidence, Ms Dean said the launch on 23 May was a ‘splash out’ 

done by invitation. E-mails were sent calling for volunteers. The 

volunteers were put into teams to work certain high volume 

intersections. The volunteers wore People’s Post t-shirts and handed 

copies to the occupants of the motorcars. Ms Dean was assigned to 

the same team as the Applicant. No one, including the Applicant had 

objected to participating in it. 

Respondent’s policies on racial profiling 

[67] The Applicant alleges in his Statement of Claim (PB4.2) that a system 

or policy exists in terms of which the Respondent racially profiles its 

newspapers and thereby continues to uphold racial divisions based on 

racially segregated areas. By so doing, it discriminated against him 

because it required him to comply with policies that were ‘contrary to 



 18 

his religious and political views’ and because it harassed him on 

account of those views. 

[68] His evidence for the racial profiling allegation is firstly that as a matter 

of history, the Respondent had closely associated itself with the 

National Party and the policy of apartheid – what the Applicant referred 

to as the ‘chain of shame’. The Respondent had not taken the 

opportunity of making submissions to the Truth and Reconciliation 

Commission and apologising for its role (he referred in this regard to 

sections of the Commission’s Report dealing with the role of the 

Afrikaans press at 1AB1–5). The Respondent had not changed its 

views and as evidence of this, he referred to cartoons published by the 

Respondent’s newspapers after 1990 in 2AB13–15.  

[69] Secondly, as a business, the Respondent’s newspapers targeted 

audiences that followed the racial profiles imposed by apartheid. 

Accordingly, Die Burger targeted the white Afrikaans community; City 

Vision, the African community; and the People’s Post and the Metro 

Burger, the so-called coloured communities. Under cross-examination 

when it was put to him that the Respondent was engaged in a business 

venture to make money, he conceded that the Respondent engaged in 

a business venture developing titles for specific audiences to make 

money – whether based on age, gender, content, community etc.  

[70] Thirdly, its newsrooms were structured and populated to reflect the 

group areas of the previous regime with African journalists sitting at 

their desks working on titles geared exclusively for African target 

audiences; and white journalists sitting at their desks working 

exclusively on titles for a white target audience; and coloured 

journalists on coloured titles. As a result of this policy, he had been 

prevented from writing for a black newspaper. He went on to say that 

the Respondent appointed persons to senior positions to give effect to 

this policy. In a particular, he claimed that many members of the 

Respondent were members of the NGK and that his editor, Ms Dean 

was such a member. This was significant, he said, because in South 



 19 

Africa the NGK supported apartheid, which other churches had 

declared to be a heresy. He claimed that she appeared to share the 

Respondent’s beliefs of the ‘demographics of the People’s Post’. 

[71] Under cross-examination, he conceded that there was a common pool 

into which journalists could submit articles for use in other newspapers 

of the Respondent and that one such newspaper, the Mitchell Plains 

Metroburger, had published one of his articles. He stated, however, 

that apart from this no other newspaper had used any of his material 

including a ‘wonderful photograph of audio players in Khayelitsha’. 

When asked how editors were ‘prevented’ from using articles submitted 

into the pool, his answer was that they were prevented from doing so 

by ‘racial taboos … ingrained from nursery school’. When asked how 

he could explain his appointment to work on what he said was a 

coloured title, he stated that the Respondent must have thought that he 

was coloured. When asked if his claim of racial profiling was consistent 

with the appointing a white woman for a coloured community 

newspaper, he lamely stated that that was an ‘interesting point’. 

[72] Under cross-examination, he was asked how he knew that Ms Dean 

was an Afrikaner and a member of the NGK. The Applicant said that he 

had gained that impression from talking to her. When it was put to him 

that she was a Catholic he was unable to contest it. When it was put to 

her that she spoke both English and Afrikaans at home, he insisted that 

she was a “boere meisie” (while at the same time claiming that he was 

a “boere jood”). He said that she was appointed to advance the 

Respondent’s aims rather than for any editorial experience or 

experience of the coloured community – experience that he said he 

had ‘because … [he was] a coloured’. She was, he said, an upper class 

Afrikaner white editor of a newspaper for the coloured community. 

[73] Ms Dean’s evidence was that the People’s Post was based on the 

Community Newspaper Model. That model is contrasted with the 

mainstream model, which has a national or provincial footprint and is 

published for large audiences either on a daily basis (e.g. Cape Times) 



 20 

or on a weekly basis (e.g. Sunday Times and the Sunday Sun). The 

Community Newspaper model reflects a segmented landscape 

targeting smaller pockets of readership geographically defined.  

[74] She said that the geographic definition is normally centred on some 

form of community identity and some shared points of interest. The 

object is to target advertising to a smaller catchment area, which 

means it is both cheaper and more directed form of advertising 

particularly for small businesses. The People’s Post has ten 

communities in the Cape Peninsula, which include Mitchells Plain, 

Grassy Park, Retreat, Athlone, False Bay, Wynberg, 

Claremont/Rondebosch, and the Atlantic Seaboard – each with its own 

edition.  

[75] She conceded that there was a coincidence of homogeneity based on 

South Africa’s past. At a racial and cultural level, many of these 

communities were shaped by South Africa’s past though many 

newspapers now addressed a mixed profile. Asked whether the 

demographic profile of the Peoples Post coincided with so called 

“coloureds” and therefore that the content of the Peoples Post was 

racially profiled she said that that was incorrect. Several of the areas 

reflected a mixed profile such as Wynberg and the City Seaboard, 

Claremont/Rondebosch and False Bay etc. 

[76]  She said that there was no truth that the Respondent targeted a 

particular racial group in its community newspapers or that the content 

of an edition was racially profiled. She stated there were three levels of 

content for the different editions. The first level is to use content from 

neighbouring catch material that is what she called ‘neighbouring 

crossovers’ – articles dealing with something in Retreat would also be 

used in the Constantia-Wynberg edition. This was done to avoid 

pigeonholing communities. The second level was that matters of 

interest across the whole landscape would be covered in all editions. 

She gave the example of the recent shark attack at Fish Hoek that 

story was covered in each of the editions. The third level she said was 



 21 

a special attribute of the People’s Post model was using content for a 

specific aim for example the request for assistance of families where 

homes were destroyed in one community would be published in other 

communities. So, a Rotary Club Campaign in respect of assistance in 

one area would be published across the editions. 

Rejection of Applicant’s articles 

[77] The Applicant contends that four articles of his had been rejected as a 

result of the Respondent’s racial profiling policy (PB5 para 4.5.1). The 

four articles are:  

 the Dludlu article which was about the jazz musician Jimmy Dludlu 

and his winning of two South African Music Awards (RB23);  

 an amended article on Dludlu and a local jazz musician, Robbie 

Jansen (the Robbie Jansen article) in which Robbie Jansen 

comments unfavourably on the awards, the ceremony and the 

choice (PB10–13);  

 a brief on the Hand of Fatima exhibition (the Hand of Fatima article) 

which is a brief on an art collection with a motif that predates but 

has been assimilated into Islamic art and culture (1AB30) 

 a brief on the Remembering Slavery exhibition at Iziko (the Slavery 

article) which describes the exhibition (RB31). 

[78] The Applicant stated that on 17 April 2006, the Applicant attended a 

editorial meeting chaired by Ms Dean. At that meeting she said that she 

wanted to capture the ‘heart and soul’ of the community. She asked 

him to write articles on Cape Jazz. As a result, he wrote the story on 

Jimmy Dludlu, a famous Southern African jazz musician. The article 

was rejected. She accused him of plagiarism specifically referring to his 

use of an online biography of the musician. He denied the plagiarism 

and considered the use of online sources to be a ‘style issue’. He said 

that she could have sent it back for a rewrite but instead it was rejected 

– it was ‘a sign that the boerevolk were right and he was wrong’ and 

that he was ‘not to bring the struggle into the newsroom’. The reason 



 22 

for its rejection, he stated in his evidence in chief, was that it was a 

story about a black artist and accordingly not suitable for inclusion in a 

newspaper targeting the coloured community. 

[79] When it was also put to him under cross-examination that he had 

himself described the Dludlu article as a ‘vapid piece hastily put 

together from music industry bumph and promo material’ (1AB52), he 

conceded that it was not ready for publication but continued to insist 

that the real reason for the refusal of the article was the fact that it was 

about an African jazz musician and the target audience was a coloured 

community. It was put to him that editor had difficulties with the posting 

of the content as original. His response was that the quotes were 

clearly attributed but conceded that she had a problem with online 

journalism and that it was her prerogative as editor to make this call. 

Referring to the article at RB 23 and the portions deleted, he conceded 

that her concerns were one of the reasons for her rejection but insisted 

that the true reason was the subject matter and the fact that she had a 

‘psychological problem’ with the complexion of Jimmy Dludlu.  

[80] Ms Dean testified that when she read the Jimmy Dludlu article she 

became aware of the change in style midway through the article. She 

did an Internet search on a piece of the text and that revealed an 

Internet document from which a large piece of the Applicant’s article 

had been drawn. She made the pencil markings on the copy of the 

article (RB23). They marked off the chunks of the text that had been 

drawn from the Internet. She had originally marked them off in order to 

see if she could excise them and still run with the article but excision 

took too much out of the article. She said that it was unacceptable to 

publish ‘cut and paste’ content in the absence of a clear attribution that 

it is the work of another. She denied that her decision to run with the 

article had anything to do with the fact that the article was about a black 

African and that this did not fit the profile of the readers of the People’s 

Post. 



 23 

[81] The Applicant testified that he then rewrote the article (RB37) after 

speaking to Robbie Jansen, a local jazz musician (PB10–13). Robbie 

Jansen was, he said, within the ‘target market’, and that the article was 

‘spiked’. The Applicant said that Ms Dean wanted Robbie Jansen’s 

telephone number to check whether he stood by the statement in his 

interview. He refused to give her the number. In the interview with the 

Applicant, Robbie Jansen makes disparaging remarks in respect of the 

music industry and its award to Jimmy Dludlu. Under cross-

examination, he conceded that although the article suggested that he 

had interviewed Robbie Jansen at his home, he had in fact conducted 

the interview over the telephone – this was not misleading, he said, it 

was a ‘journalistic conceit’.  

[82] Ms Dean said in her evidence that after reading the article she met with 

the Applicant to discuss it. She told him that she was concerned that Mr 

Jansen was making disparaging remarks in respect of an industry in 

which he earned his living, that the Applicant had ‘encouraged’ him to 

make the statement and that his producer had told him not to give an 

interview. She requested Mr Jansen’s telephone number to check the 

facts. He took great exception to this and refused to give her the 

number.  

[83] She said that after telling him that she wanted to check the facts he 

started shouting and swearing. He became very agitated and said that 

he would not write a ‘f…ing word for the f…ing newspaper again’. He 

walked out and went to his desk shouting ‘profanities’. Later that day he 

told her that he could put her in touch with Robbie Jansen’s pastor but 

would not give her Robbie Jansen’s number to phone him directly. 

Because of his behaviour, which she reported to Mr Taljaard, Mr 

Taljaard called a meeting for the next day.  

The meeting on 30 May 

[84] Mr Taljaard, Ms Dean, Mr Warren Charles (HR Divisional Head) and 

the Applicant attended the meeting.  



 24 

The Applicant’s evidence was that he was called to what he considered 

to be an ‘evaluation meeting’, which he understood to be a meeting in 

which he could raise problems he had encountered in the second 

production cycle. His preparatory notes are at 1AB27–29. Those notes 

record concerns about copy coming in after deadline, proofing, subbing 

and editorial directives. He recognised that the newspaper was still 

getting to grips with its uniqueness but the ‘peoples aspirations and 

expectation’ were that the newspaper deliver ‘something special’. He 

then deals briefly with the Jimmy Dludlu and Robbie Jansen stories and 

their rejection. The handwritten notes refer to the need for direction, 

production meetings and clarity on the production process. 

[85] The Applicant said that Warren Charles and Mr Taljaard immediately 

put him in the ‘hot seat’ and played ‘games of intimidation’ with him. 

They purported to evaluate his performance and said that they were 

not happy with him. His layout expertise was questioned – he was 

referred to a page that was not professionally laid out (RB29). He 

explained that this was an isolated incident and that the page was not 

ready and would not have been submitted for publication.  

[86] He complained about working overtime on the previous Friday, which 

meant that he had to work on Shabbat. Mr Charles asked him how he 

could attend a jazz evening on Shabbat insinuating that he was not a 

Jew because a Jew would not go to a nightclub on Shabbat. The 

Applicant stated that Mr Charles had no right to criticise how he 

observed his Shabbat. The Shabbat was his private time and what he 

did in his private time was no business of the employer. He took great 

exception to the fact that Mr Charles challenged his Jewishness.  

[87] In response to a question whether he ever advised the Respondent 

that he was Jewish he said that the Respondent had not been told but 

the Respondent could not assume everyone was of the same religion. 

The Applicant assumed that they knew that he was Jewish. He 

conceded that he should have objected and that it might have lead to a 

‘better outcome’. The issue of his Jewishness only came up during the 



 25 

meeting on 30 May 2009. He went on to say that it was no secret that 

he was a Jew. The Respondent, he said, failed to take steps to find out 

the religious affiliations of their employees. 

[88] He raised the issue of the two articles at the evaluation meeting. 

Warren Charles became offensive suggesting that he did not know the 

communities and Grassy Park in particular. 

[89] Under cross-examination, he conceded that his notes for the evaluation 

meeting (1AB27–8) included all the issues that he wished to raise at 

the meeting on 30 May 2009. He conceded that they were the 

important issues. When asked why there was no reference to racial 

profiling or anything in respect of Judaism, he responded that the racial 

profiling was linked to the rejection of his articles, which was raised in 

the report and that the excessive hours were linked to the issue of 

Judaism. He said it was not necessary to develop these points in his 

notes.  

[90] He said that during the meeting he was abused by Mr Sedrick Taljaard 

and told that ‘ons het jou geld gegee – we now want our pound of 

flesh’. This he said was a reference to Shakespeare’s play The 

Merchant of Venice and that the anti-Semitic inference was clear. The 

applicant claimed that during the meeting Mr Charles told him that he 

had been a member of the Umkhonto Isizwe, which applicant believed 

was told to him in order to intimidate him. The Applicant responded that 

he had contacts with the ‘Kiblah’, a reference it seems to a local militant 

Muslim group. 

[91] He denied that he lost his temper in the meeting but did concede that 

he was ‘not toeing the line’. He said that very cruel and hurtful things 

were said to him and that he could not comprehend the amount of 

abuse thrown at him. They ‘ganged up against him’. He conceded that 

he might have responded to them by saying “jou ma se ...”. 

[92] Ms Dean’s testimony was that after the Applicant had sworn at her 

when she had refused to publish the Robbie Jansen article, she 



 26 

telephoned Mr Taljaard and informed him of what had occurred and 

asked his advice. He said that it was necessary to meet with human 

resources to deal with the matter and a meeting was arranged with the 

Applicant the next day, namely 30 May.  

[93] According to Ms Dean, the meeting took place in her office. The 

Applicant was questioned on his experience given the concerns arising 

from the layout and the two articles. His conduct the day before was 

also raised particularly its inappropriateness and the use of foul 

language before other members of staff. In the course of the 

discussion, the meeting became chaotic. It was an emotionally charged 

atmosphere with the Applicant becoming very agitated. She said that 

the Applicant did not handle the matter professionally. At the end of the 

meeting, they agreed that he would be paid for the balance of his 

contract and that he should not come back to work.  

[94] She was asked if Warren Charles had made offensive remarks 

concerning the Applicant’s religion. Her response was that the meeting 

was chaotic, a lot was said but she cannot recall everything that was 

said and could not recall that. It was put to her that the Applicant’s 

version was that he was physically removed. She said he was not – he 

left voluntarily accompanied by Mr Taljaard and Mr Charles to his desk 

and then escorted out of the building. There was no physical removal.  

[95] Later that night, the Applicant phoned her and apologised. He said that 

it was not because of Ms Dean that he got so angry but that “white 

dominee”, which she assumed was Mr Taljaard. He said that he did not 

want her to view him poorly.  

Credibility of the witnesses 

[96] The Applicant was not a credible witness. He was hyperbolical. He 

claimed that he was required to work ‘every Tuesday morning from 

5am to 7:30am’ when he only worked it once and only asked to work it 

on another occasion. He claimed that the copy of the contract filed in 

the Respondent’s documents was a ‘fraud’ even though he relied on 



 27 

certain of its provisions and he admitted that it was his signature on the 

last page. 

[97] He made unfounded and offensive statements about his colleagues 

accusing them of being ‘cram college’ journalists’ and his editor of not 

being equal to the job. He claimed that she had asked him to help her 

‘fake it as an editor in the know’. He said that she was appointed 

because she fitted the racial, linguistic and religious profile of the 

owners and managers of the Respondent namely that she was white, 

Afrikaans and a member of the NGK. When it was put to him that her 

father was Italian and her religion Catholic, he could not deny it nor 

proffer any evidence to the contrary other than claiming that she had 

led him to believe that she was Afrikaans. He made absurd claims that 

he was a ‘coloured’. He was argumentative under cross-examination 

and contradicted himself. 

[98] His evidence is unreliable because he is engaged in a campaign 

against the Respondent for its support of apartheid and its refusal to 

apologise for doing so before the Truth and Reconciliation 

Commission. That is clear from his pleadings, the documents he 

compiled, the evidence he gave and the emotion with which he 

displayed in conducting his case. This is what drove him and the 

evidence of his personal engagement with the Respondent was shaped 

to advance this campaign. His evidence was tendentious.  

[99] The evidence of Ms Dean on the other hand was to the point and 

measured. She gave a good impression. She knew what she was 

talking about and clearly explained the manner in which the 

Respondent conducted its newspaper business. Her evidence in 

respect of the Respondent was consistent with the common cause 

facts. Her version is to be preferred in any conflict with the Applicant’s 

version. 



 28 

Was the Applicant treated differently because of his political views 

[100] Fundamental to the first leg of the Applicant’s case is that the 

employment policy and practice of racial profiling led to his being 

harassed, his articles being rejected and the termination of his contract 

because of his religious and political views. 

Harassment for his religious and political views 

[101] The harassment claims take several forms. They are set out in 

paragraph 4.4.3 of his statement of claim. I deal with each individually. 

[102] ‘Making an appointment with Applicant at 4am in the morning’. In his 

own evidence, the Applicant states that he was required to be the 

responsible person ‘as a member of production’ to monitor the 

despatch of the first edition on 23 May 2006. When cross-examined 

over the description of this task as an ‘appointment’, he 

argumentatively avoided answering the question by telling 

Mr Kahanovitz to ‘call it what you want’. It is clear that the early 

morning task was associated with the first publication of the new 

edition. His description of it in his statement of claim as being an 

‘appointment’ was to give it the colour of harassment when the more 

probable reason for the early morning task was to oversee the smooth 

running of the launch of the new edition. 

[103] ‘Requiring Applicant to distribute newspapers every Tuesday 

morning...’. In his evidence, the Applicant conceded that he was only 

called upon to do so on 23 and 30 May and that he only did so once, 

namely the distribution of the first publication on 23 May 2006. He had 

been in the Respondent’s employ for 7 weeks before 23 May and 

accordingly the claim that he was required to ‘distribute newspapers 

every Tuesday morning’ is a gross exaggeration. When it was put to 

him that he did not distribute newspapers every Tuesday, he shifted his 

ground and claimed that the Respondent had the right to require him to 

do so. But not only did he not work every Tuesday morning distributing 

papers, it is clear from the email correspondence and Ms Dean’s 



 29 

evidence that the participation in distribution on 23 May and 30 May 

was voluntary and limited the launch of the new edition. Distribution 

was done by a separate company. Not only is her evidence to be 

preferred, the inherent probabilities are that he was not being singled 

out – all staff were asked or, on his version, ‘required’ to assist in the 

launch. 

[104] Requiring the applicant to work 14-hour days. In his evidence, he 

states that he was only required to work 14-hour days on four 

occasions. Each of these occasions was associated with the first two 

publications of the new edition. It was common cause that there were 

teething problems with the introduction of the new edition and that 

these 14-hour days took place in the 2 weeks of the first two 

publications. Indeed, the Applicant in his notes for the evaluation 

meeting raises the problems of the second production cycle in 

particular the late submission of copy leading to subbing to be done 

late Friday and over the weekend – 1AB27. Ms Dean’s evidence was to 

the effect that there were ‘horrendous’ problems with the system in the 

first week’. She had to change deadlines and that affected the hours of 

work. The probabilities are overwhelmingly that the applicant worked or 

was required to work hours in excess of normal working hours because 

of the exigencies of the first two production cycles of the new edition 

and not because he was the object of harassment. 

[105] The invitation to resign. In his statement of claim and his evidence, the 

applicant alleges that Mr Taljaard harassed him by stating that if he 

was dissatisfied with his working hours he should ‘attend the terminus 

and go home’ – PB5 at 4.4.3.3. Mr Taljaard did not give evidence and 

accordingly the Applicant’s evidence that he said this stands though it 

is not clear quite when this was said and in what context. It is also not 

clear quite what the statement meant but I assume that it was an 

invitation to resign. An invitation to resign may or may not constitute 

harassment – it depends on the circumstances.  



 30 

[106] The invitation to resign in this case is inextricably linked to its cause 

namely the applicant’s dissatisfaction with his working hours. Given 

that I have found that the requirement to work those hours is not based 

on discriminatory grounds, an invitation to resign does not necessarily 

constitute harassment for political or religious beliefs. The more 

probable inference is that Mr Taljaard made the statement in response 

to the applicant’s objection to his working hours – hours that had made 

demands on him as a result of the problems experienced in the 

production cycle of the launch of the new edition. 

[107] It follows that the applicant has failed to prove that the conduct 

complained of in paragraph 4.4.3 of his Statement of Claim constitutes 

harassment or that such conduct is based on the alleged grounds of 

discrimination. 

The rejection of his articles because of his political and religious views 

[108] In his statement of claim the applicant alleges that he was 

discriminated against for his religious and political views and in 

particular that the respondent ‘failed to accept a number of the 

applicant’s articles’ because of its racial profiling policies – PB4-5 at 4.3 

and 4.5. 

[109] There are four articles that he claims to have been rejected. The first is 

the Jimmy Dludlu article, the second is the Robbie Jansen article, the 

third and fourth are the Slavery and the Hand of Fatima articles. Not 

much was said about the last two other than as proof of the 

discriminatory attitudes of the Respondent in general. The critical 

articles for the purposes of the Applicant’s case are the first two. 

[110]  The Jimmy Dludlu article. The applicant claims that this article was 

rejected because of the respondent’s policy and practice of racial 

profiling, namely that the article was about an African jazz musician in a 

newspaper that targeted a ‘coloured’ constituency’. Assuming that the 

Applicant demonstrated the existence of such a policy and practice and 

that it manifested itself in content choices, the Applicant has 



 31 

nevertheless failed to demonstrate that this policy and practice led to 

the rejection of his article. By his own admission, he regarded the 

article to be a ‘vapid piece hastily put together from music industry 

bumph and promo material’ (1AB52). Ms Dean confirms this and after 

trying to rescue the article decides that it is not fit for print because it 

was unacceptable to publish ‘cut and paste’ content without attribution 

that it is the work of another.  

[111] The applicant did not contest that it was her prerogative to decide this 

issue, which he described as ‘stylistic’. He insisted though that the 

reason for the rejection was that she had a ‘psychological problem with 

the complexion of Jimmy Dludlu’. Although conceding that the article 

was not ready for publication, he insisted that she should not have 

rejected it but referred it back to him for reworking. But that is precisely 

what the Applicant says what happened. He reworked the article but in 

the context of an interview with Robbie Jansen. 

[112] The more probable reason for the rejection given his own testimony is 

that it was not ready for publication and that it was full of ‘bumph and 

promo material’, which was not acceptable to Ms Dean, exercising an 

editorial prerogative recognised by the Applicant. It follows that this 

rejection was not based on the Respondent’s alleged racial profiling 

policies and practices but on the editorial assessment of the article on 

grounds of attribution and style – an assessment that the applicant 

himself shared. 

[113] The Robbie Jansen article. The applicant stated that he reworked the 

Dudlu article in order to fit it into the ‘target market’. That article was 

also rejected. The applicant claims that this was because of the racial 

profiling policies and practices of the Respondent. But on its own terms 

the rejection cannot amount to racial profiling for the very reason that it 

was an article about a jazz musician who fell within the alleged racial 

profile of the target market. 

[114] Ms Dean testifies that she rejected the article because the applicant 

had encouraged Mr Jansen to give an interview, which Mr Jansen’s 



 32 

producer had advised him not to give and because that interview 

contained disparaging remarks made by Mr Jansen about an industry 

in which he earned his living. She requested Mr Jansen’s telephone 

number to check the facts. The Applicant refused to give her the 

telephone number at the time. The salient facts are common cause 

although the reasons for doing so are not. The probabilities are that Ms 

Dean did not reject the article but wanted to check it before passing it 

for publication. Even if she did reject the article, the probabilities are 

that the rejection was based on the reasons advanced by Ms Dean. 

[115] Accordingly, the rejection of the articles did not amount to differential 

treatment based on political and religious beliefs and practices. The 

articles were rejected for legitimate editorial reasons. 

Termination of his contract on grounds of his political and religious 

beliefs 

[116] In his statement of claim, the applicant alleges that he was dismissed 

and his fixed term contract was not renewed, despite a legitimate 

expectation of renewal, because of his political, cultural and religious 

views – PB5 &6. 

[117] It is unclear from the applicant’s case and his evidence whether he was 

dismissed on 30 May 2006 because, on the one hand, he claims that 

he was dismissed on that day and on the other states that he had a 

legitimate expectation of renewal at the expiry of his contract on 30 

June 2006. It is common cause that he was paid his salary up to 30 

June. 

[118] It is unnecessary to decide whether he was dismissed or whether his 

contract was not renewed because the nub of the applicant’s case was 

that his contract was terminated (either by way of dismissal or a refusal 

to renew) because of his religious and political beliefs. Ms Dean in her 

evidence states that after the meeting, the applicant agreed not to 

return to work on the basis that he would be paid out the balance of his 

contract. This she said was put in writing but the document had been 



 33 

mislaid and was not available. Mr Kahanovitz stated that the 

Respondent, accordingly, would not be relying on the written 

agreement. 

[119] As a matter of general credibility, I find Ms Dean’s evidence on what 

transpired at and after the meeting on 30 May to be preferred over that 

tendered by the Applicant. What also should be taken into account is 

the claim for the balance of the contract in his letter of demand and his 

receipt of the amount ‘in full and final settlement’. But even assuming 

that the Applicant was dismissed and assuming that he had a 

legitimate expectation of renewal and that his contract was not 

renewed, the more probable reasons for the dismissal or the refusal to 

renew were his poor work performance, his conduct in his meeting with 

Ms Dean on 29 May when his Robbie Jansen article was questioned, 

his conduct in the newsroom thereafter, and his conduct in the meeting 

on 30 May with Mr Taljaard, Mr Charles and Ms Dean.  

[120] The applicant denies that he was angry and acted emotionally in the 

meeting. Ms Dean states that he became very agitated and acted 

unprofessionally. Her evidence is to be preferred on general credibility 

grounds and the fact the applicant, himself, stated that he was 

provoked and that he had responded using grossly insulting language 

in the course of the meeting. 

Was the applicant treated differently for his religious views and 

practices? 

[121] The applicant alleges in his statement of claim that his religious 

harassment took the form of being forced to work 7-day weeks, which 

prevented him from observing the ‘Jewish cultural expression such as 

Shabbat’, and that Mr Charles made offensive remark regarding the 

Applicant’s observance of the Sabbath – PB5 at 4.4.1 and 4.4.4. 



 34 

Being required to work on the Sabbath 

[122] In his evidence, the Applicant states that he had no religious or cultural 

objection to working on the Saturday part of the Jewish Shabbat. His 

complaint was being required to work on Friday evening – the Jewish 

Shabbat commencing at 6pm. Accordingly, on its own terms his claim 

that the 7-day week trenched on his right to observe the Shabbat on 

Friday evenings is groundless. In any event, there was no evidence 

that he had to work 7 days in the 6 weeks prior to the launch of the new 

edition. It was common cause that, because of the problems 

associated with the first publication of the new edition, work was done 

on the Saturday and the Sunday before the publication on 23 May 

2006. 

[123] In his testimony, he claims that on the Friday before the first publication 

of the new edition, the deadlines for content were extended because of 

the problems associated with the production cycle. This meant that he 

had to work after sunset that day. The same thing occurred on the next 

Friday. Because the Respondent did not have a policy for 

accommodating religious minorities, the Applicant argued that he was 

required to work in breach of his religious and cultural beliefs and 

practices.  

[124] It is common cause that the Respondent does not have a policy on 

accommodating religious minorities. But even if the Respondent had 

such a policy, it could only be applied if the employee declared his or 

her religious affiliation. In the absence of a policy, it could only 

constitute discrimination if as a matter of practice the employer, 

knowing of the employee’s religious affiliation, nevertheless prevented 

the employee from observing the employee’s religious beliefs and 

practices. The critical issue in this case is not the existence of such a 

policy or practice but whether or not the Respondent knew of the 

Applicant’s religious beliefs and practices when it required him to work 

on the two Friday evenings because of the problems associated with 

production of the new edition. 



 35 

[125] In his testimony, he states that he did not advise the Respondent that 

he was a Jew (it was their responsibility to find out) but he did not hide 

the fact that he was a Jew. He said that it was common knowledge that 

he was a Jew but conceded that he ought to have objected on the 

Friday evenings when he was required to work into the Shabbat. Ms 

Dean states that she did not know that he was Jewish until the meeting 

of 30 May and was quite surprised to find this out as she said he never 

objected to working on the two Fridays. Under cross-examination, she 

was asked if the hours of work were Christian-oriented and her 

response was that her approach would have been to take account of 

other religions in requiring work. When it was put to her by the 

Applicant that he had to ‘fall in line’, she stated that he had never told 

her that he was Jewish nor expressed any objection to working on 

Friday evenings. 

[126] Ms Dean’s version is to be preferred. He gave no independent 

evidence of the fact that Respondent knew that he was Jewish. This is 

supported by the Applicant’s own statement that he should have 

objected. The Applicant has failed to establish on the balance of 

probabilities that the Respondent knew of the Applicant’s religious 

affiliation and that it required him to work on the Friday in breach of his 

religious beliefs and practices. 

The offensive remarks 

[127] Offensive remarks do constitute a form of harassment. The applicant 

gave evidence to the effect that Mr Charles doubted that the Applicant 

was a Jew and questioned his religious commitment to observing the 

Shabbat. From his own evidence and the cross examination of Ms 

Dean, it is clear that the Applicant went to night clubs on Friday nights 

and on one occasion used a company car to do so.  

[128] The Applicant insists that it his prerogative to decide how to observe 

the Shabbat. Without deciding whether an employer is obliged to 

accommodate an employee’s observance of a religious practice even if 

the employee does not himself observe it in the manner contemplated 



 36 

by the religion, an employer may surely raise a question over whether 

the commitment to observe a religious practice is genuine. Without 

deciding whether the Applicant’s observance of the Shabbat on Friday 

nights is in accordance with his religious and cultural practice, it is not 

offensive for the Respondent to enquire into the manner and 

justification of his observance of the practice, particularly in a context 

where the Applicant does not regard working on the rest of the 

Shabbat, namely on Saturday. It is not a simple matter of employee 

choice. Accommodation of religious minorities may require operational 

changes, which may affect the hours of work of other workers. Such 

changes are only justifiable if the employee’s observance of his religion 

is genuine and in line with religious practice. Accordingly, doubt 

expressed as to the employee’s religious commitment may be hurtful 

but does not on that ground alone constitute harassment. 

Costs 

[129] In determining whether to award costs, I have to take into account both 

law and fairness. As a matter of law, costs normally follow the result. 

As a matter of fairness, the Labour Court has generally been reluctant 

to order costs against an individual employee. In this case, however, 

fairness requires that the Applicant pay the Respondent’s costs. He 

has engaged in egregious attacks on his colleagues, in particular his 

editor, without any factual basis. He has filed volumes of irrelevant and 

unnecessary material, which he did not use. He has used court 

processes to pursue his campaign against the Respondent. 

Order 

[130] The Applicant’s claim is dismissed with costs, costs to include the costs 

of counsel. 

 

 

 



 37 

_______________ 

  

CHEADLE, AJ 

Date of Hearing  : 4-6 November 2009 & 20–21 January 2010  

Date of Judgment  : 4 May 2010  

Appearances 

For the Applicant  :  David Robert Lewis (in person) 

For the Respondent :  Adv C S Kahanovitz SC 

Instructed by :  Maserumule Inc Attorneys 


