
IN THE SUPREME COURT OF SOUTH AFRICA 

(CAPE OF GOOD HOPE PROVINCIAL DIVISION) 

CASE NO: 4960/94  

In the matter between:  

DR ROBERT MILTON HALL Applicant  

and 

MARTIN WELZ  First Respondent 

CHAUCER PUBLICATIONS CC Second Respondent 

ARGUS HOLDINGS LIMITED Third Respondent 

ANDREW PATTERSON DRYSDALE Fourth Respondent 

JONATHAN CECIL BESTRICK HOBDAY Fifth Respondent 

ALLIED MEDIA DISTRIBUTORS Sixth Respondent 

JEAN LE MAY Seventh Respondent 

 

 

JUDGMENT DELIVERED ON 27 SEPTEMBER 1996 

 

 

CONRADIE, J:  

 

Issue no. 7 of a magazine called Noseweek carried an article written by first 

defendant, the editor of the magazine, about the plaintiff Robert Hall, and his 

dealings with the South African Reserve Bank.  

 

The plaintiff alleges that the article defamed and humiliated him. He claims 

from the first and from the second defendant, the publisher of the magazine, 

R500 000 in damages for defamation and R50 000 for iniuria. I shall henceforth 



2	
  

	
  

also refer to the first and second defendants as the Noseweek defendants. They 

were at the start of the trial represented by Mr Bertelsmann. When the trial 

resumed at the beginning of the third term, the first defendant represented 

himself whilst the second defendant was represented by Mr Taylor assisted by 

Mr Joubert. After some days Mr Taylor disappeared and did not return. Mr 

Joubert alone then represented the second defendant. The article complained of 

I shall call for short the Noseweek article.  

 

There were three broad areas of criticism leveled against the plaintiff.  

 

1. Plaintiff’s veracity and probity –  

The Noseweek defendants - so the plaintiff alleged - said or 

insinuated about him that he- 

(a) has ‘a great way with the truth’ carrying the implication that 

he is a liar; 

(b) misrepresented his residential status to the Reserve Bank; 

(c) improperly influenced Reserve Bank officials to overlook 

exchange control transgressions and had an improper 

relationship with such officials; 

(d) lied to the Receiver of Revenue about his assets and 

liabilities; 

(e) lied to the Receiver of Revenue about R693 000 which he 

pretended had accrued to him as a capital gain; 

(f) lied to the Receiver about the accounting requirements of a 

foreign corporation; 

(g) lied about knowing a Mr Grimmig;  



3	
  

	
  

(h) lied about his departure from the United States of America, 

and 

(i) forged someone’s signature to a document.  

 

2 Plaintiff’s exchange control manipulations  

The next broad category of statements relates to the plaintiff’s 

alleged contravention of exchange control regulations. The 

contraventions are said to have been repeated and extremely 

profitable. They involved transactions in financial rands, or 

‘fiddling the finrand’ as first defendant put it in the Noseweek 

article.  

 

3. Plaintiff as a tax and debt defaulter  

The third area of criticism pertains to the plaintiff’s alleged failure 

to meet his financial obligations. It was alleged that the plaintiff 

failed to honour his obligations to a private citizen, Mr Grimmig, 

and to the public purse. The plaintiff was alleged to have failed to 

repay money to Mr Grimmig under circumstances which amounted 

to him evading his obligation. 

 

The criticism of the plaintiff’s tax defalcations falls into two 

parts - 

1. (a) his failure to pay tax to which he had been 

assessed in the United States of America;  

 (b) his departure from the United States in order to 

avoid paying such taxes;  



4	
  

	
  

2. his failure to declare income to the South African 

fiscus and his consequent evasion of income tax. 

 

Specific allegations in these categories overlap. For example, 1(d) (e) (0 and (h) 

might equally well have been included in the tax default category. 

 

The Iniuria claim  

The plaintiff alleged that he had been humiliated and degraded by certain 

statements in the Noseweek article which were made wrongfully and with the 

intent to injure him. 

 

The offending statements concerning the plaintiff were - 

(a) ‘He would even have you believe self-indulgence is an admirable 

form of patriotism’ 

(b)  “... is it the fact that he appears to have made a successful life-time 

career of self- promotion as a Nobel Prize nominee (failed 1972)” 

(c)  “By his own account, Robert Hall is a mediocre dentist who, thirty 

years ago in America, struck it lucky and has never had to work 

again...”  

 

The claim is one for R50 000.00.  

 

On the morning of 22 August 1996 when the trial had been running for many 

days, the plaintiff moved amendments to his pleadings accompanied by a tender 

of wasted costs. 

The main effect of the amendments was to remove from the area of controversy 

those statements appertaining to the plaintiff’s tax affairs i.e. his failure to pay 



5	
  

	
  

tax and misrepresentations made to the tax authorities. The plaintiff no longer 

complains of the statements or innuendos that he has –  

 

(a)  misrepresented his. income or asset position to the Revenue;  

(b)  never declared an income or paid tax in South Africa or the United 

States of America. 

 

The plaintiff also abandoned his complaint about the Noseweek comment that 

he ‘has a great way with the truth’.  

 

The Noseweek defendants deny that the article is defamatory of the plaintiff. 

The defence is unsustainable and they did not persist with it. In the alternative, 

they plead that the facts are substantially true and correct and were published in 

the public interest. There are further alternative pleas to which I need not devote 

attention. A special plea was abandoned at the beginning of the trial.  

 

The plaintiff also sues Argus Holdings Ltd. the owner of the Week-End Argus 

(third defendant), its editor-in-chief, Andrew Drysdale (fourth defendant), its 

editor Jonathan Hobday (fifth defendant), the printer and distributor of the 

newspaper, Allied Media Distributors (Pty) Ltd (sixth defendant) and the 

journalist who wrote an article in the 25 April 1994 edition of the Week-End 

Argus (seventh defendant). He alleges that this article, which I shall call the 

Argus article, also defamed him. I shall henceforth refer to the third to seventh 

defendants as “the Argus defendants”. They did not all share the same 

representation. The third to sixth defendants were represented by Mr Kirk 

Cohen.  Mr Butler appeared on behalf of the seventh defendant, the author of 

the article. Quite late in the proceedings an amendment was moved by Mr 

Butler withdrawing an admission that the seventh defendant had been 



6	
  

	
  

responsible for the headings and captions of the Argus article as well as the 

body thereof. I allowed the amendment over the protestations of the plaintiff’s 

counsel who thought he saw a defendant falling from his grasp.  

 

There were originally, in substance, three claims against the Argus defendants. 

The first claim was for Rim damages. It was said to have arisen from the Argus 

defendants making common cause with the Noseweek defendants, and adopting 

their article as their own. In the alternative the plaintiff alleged that the Argus 

article drew the attention of its readers to the Noseweek article, thereby 

increasing its publication. For this, in the alternative, the plaintiff also claimed 

Rim. The third claim is for Rim damages arising from the publication of 

defamatory matter of the Argus defendants’ own making. A further claim of 

R50 000 for humiliation and degradation brought the total against the third to 

seventh defendants to R2 050 000.  

 

The Argus defendants admit that the Argus article, excluding captions and 

headings, was written by the seventh defendant and that it was edited, published 

and distributed by the fourth, fifth and sixth defendants. They deny that the 

Argus article was defamatory. As in the case of the Noseweek defendants, the 

defence was not pressed. Again, like the Noseweek defendants, the Argus 

defendants plead that the words in the Argus article were substantially true and 

that publication was in the public interest.  

 

The Argus defendants brought an application for absolution at the close of the 

plaintiff’s case.  

 

I granted the application in part. The effect of the judgment was that the Argus 

defendants were absolved on the causes of action contained in paragraphs 20 



7	
  

	
  

and 21 of the particulars of claim. The Argus defendants’ point about the 

averments in paragraph 20 was that the plaintiff had presented no evidence of a 

conspiracy or anything which could amount to the making of common cause 

between the Noseweek and Argus defendants. The objection to paragraph 21 

was really more in the nature of an exception. The point was that one cannot, 

whether deliberately or negligently, incur liability for defamation merely by 

drawing attention to defamatory words where that does not amount to a 

republication of the defamation. While the averments in paragraph 21 could 

have been struck out if exception had been taken to them, those in paragraph 20 

could not. Nor could a plea of misjoinder have succeeded since the Argus and 

Noseweek defendants were alleged to be joint wrongdoers. They were said to 

have conspired to defame the plaintiff. The misjoinder of the Noseweek and 

Argus defendants has cost implications. I return to it under that rubric.  

 

The statements in the Argus article originally said to be defamatory of the 

plaintiff, may be summarised as follows – 

 

The plaintiff – 

(a) is a criminal or suspected criminal; a fugitive from justice or is 

wanted by the authorities. 

(b) has frequently transgressed Laws relating to exchange control and 

has made illegal profits by doing so. 

(c) is not creditworthy. 

(d) is dishonest and not law abiding.  

 

R50 000 was claimed for iniuria on the ground that the Argus defendants had 

implied that the plaintiff was a hypocrite.  



8	
  

	
  

 

By way of the amendments referred to earlier the plaintiff withdrew all his 

complaints against the Argus defendants save that they published words 

meaning, or carrying the implication, that he was a criminal or suspected 

criminal or a fugitive from justice or was wanted by the authorities. The iniuria 

claim was also withdrawn.  

 

I turn now to the first major remaining issue between parties.  

 

Deceiving the Reserve Bank  

 

The passages in the Noseweek article bearing upon the plaintiff’s resident status 

for exchange control purposes read as follows –  

 

“On 7 January 1981 Dr Hall formally applied for, and was granted, 

permanent resident status in South Africa. His passport was so endorsed.  

 

Not long afterwards - he claims it was on the advice of the then foreign 

exchange manager at Barclays Bank, Mr Ticky Gill, who was a guest in 

his home at the time - Dr Hall wrote a letter to the Reserve Bank in which 

he solemnly lied that he was not permanently resident in South Africa. 

Barclays Foreign Exchange Division formally submitted the letter to the 

Reserve bank on Dr Hall’s behalf.  

 

Mr Gill has, of course, since become a leading light at the Reserve Bank.  

 

Ever since then, until today, Dr Hall has been treated by the Reserve 



9	
  

	
  

Bank as a nonresident, and been allowed to do repeated finrand deals 

which, by law, are denied to permanent residents.”  

 

“None of the Reserve Bank officials who have been entertained by Dr 

Hall at his home in the Cape have asked to see his passport to determine 

his resident status. Not that they need to; he frequently declares himself a 

South African permanent resident from public platforms.”  

 

“What special hold has Dr Hall got over officials of the South African 

Reserve Bank that makes them indulge his repealed and extremely 

profitable contraventions of the Exchange Control laws? Do they secretly 

sympathise with his curious, right-wing views? Is it because of his 

declared support for the “Buthelezi Option”?  

 

Or is it the fact that he appears to have made a successful lifetime career 

of self- promotion as a Nobel Prize nominee (failed 1972).”  

 

An application for permanent residence was initiated by the plaintiff on 25 

November 1980 and submitted to the department of Home Affairs on 7 January 

1981. In the application the plaintiff declared over his signature that the details 

in the application were true and correct and that it was his “firm intention to 

reside permanently in South Africa” The plaintiff’s permanent residence permit 

was issued on 29 December 1981 and endorsed in his passport on 7 January 

1982.  

 

The first defendant was not quite right in suggesting in the Noseweek article 

that the permanent resident status granted to the plaintiff by the department of 

Home Affairs determined his status for exchange control purposes. It would, I 



10	
  

	
  

suppose, normally be decisive. However, there is a category of permanent 

resident called a foreign national temporarily resident. The status of foreign 

national temporarily resident is one which is accorded by the Reserve Bank’s 

exchange control department to foreign residents who, although they might 

reside in South Africa indefinitely, have not decided to make the country their 

new home. One may, therefore, be the holder of a permanent residence permit 

without losing one’s status as a foreign national temporarily resident for 

exchange control purposes. This status one would only lose once one had 

acquired a new domicile of choice. A person classified as foreign national 

temporarily resident is treated very much like a non resident. The only 

difference is that a foreign national temporarily resident may operate a resident 

(ordinary) banking account. The account of a nonresident is designated non-

resident and subject to formalities because withdrawals are freely transferable 

overseas. Provided then that tie plaintiff had not acquired a new domicile of 

choice in South Africa, he could legitimately claim to be a foreign national 

temporarily resident and thereby lay claim to the foreign exchange privileges 

accorded to a non-resident.  

 

Early in 1980 the plaintiff bought a house ‘Petit Pavilion’ in Hout Bay with 

finrand. An application by the Standard Bank to the Reserve Bank to introduce 

the finrand to buy Petit Pavilion was made on 16 January1980. On 11 March 

1980 a further application, handled by French Bank, for the introduction of 

more finrand was granted for improvements to the house. The plaintiff did not 

remain content with Petit Pavilion for long. That same year he discovered 

Leeuwkoppie.  Leeuwkoppie was a proper gentleman’s estate of 350 acres. It is 

not what one might regard as a pied á terre, even for a man with the plaintiff’s 

resources. Indeed that is not how plaintiff appears to have regarded it. In a 



11	
  

	
  

telling letter to the estate agent who was negotiating the sale of Leeuwkoppie he 

wrote on 15 September 1980 –  

 

“1 am moving my entire family here from California because we have 

fallen in love with this marvelous Republic, its people, customs and its 

physical beauty. It is my intention to enjoy Leeuwkoppie for the rest of 

our family’s lives, since my children intend to stay there upon my death, 

keeping it as a farm and nature preserve.”  

 

The letter is as close an affirmation of the acquisition of a new domicile of 

choice as one is likely to get. One should not forget, also, that at about that time 

the plaintiff met Elsa van Zyl (born Lindhardt) a South African citizen whom he 

married shortly thereafter. The marriage no doubt cemented the bond which the 

plaintiff felt with South Africa.  

 

In Later years the plaintiff publicly confirmed that he settled in South Africa 

animo manendi. In an interview with a journalist of ‘Die Burger’ on 20 June 

1987, which published an article on ‘Stellenkloof’ the Cape-Dutch manor house 

restored by the plaintiff, he is reported as having made South Africa his new 

home in 1980. Since then, he declared, he had not looked back; he would never 

leave South Africa again; it was the most wonderful country on earth. In a 

fulsome video production about himself in which the plaintiff participated he 

said –  

 

“As an American living in South Africa, I feel rather privileged. I love 

this country. I love the people. I love the scenery. I love its location and 

I’ve been very happy in the eight years that I’ve decided to live 

permanently here in South Africa.”  



12	
  

	
  

 

The video transcript bears a date 5 July 1989. That must be the date on which 

the script was written. Eight years before that would be July 1981. In another 

passage spoken by the plaintiff himself, he says:  

 

“I came to South Africa in 1980. I’d been reading the history of South 

Africa for twelve or fifteen years and have always wanted to get here. 

And once I came to Cape Town, which is very similar to Santa Barbara, 

California, without the smog, I decided to settle here in Hout Bay.”  

 

The impression left by these words is that the plaintiff had no hesitation in 

selecting Hout Bay as his new home.  

 

The acquisition of a domicile of choice involves the abandonment of an earlier 

domicile of choice or domicile of origin. The plaintiff’s domicile of origin was 

the United States of America. One must see whether, apart from the attraction 

which the plaintiff felt for South Africa, there was anything else which may be 

supposed to have prompted his decision to give up his domicile of origin.  

 

It was suggested by the first defendant that the existence of huge tax liabilities 

in the United States of America played a part in the plaintiff’s decision to leave 

the land of his birth. I think that this suggestion has merit. The circumstances 

surrounding the plaintiff’s departure from his home in California without paying 

his tax liabilities are dealt with elsewhere. For the purpose of the domicile point 

it is sufficient to note that it is understandable that, having left behind him an 

enormous tax debt which was year by year becoming more burdensome by the 

addition of interest and penalties, the plaintiff would not have wished to return 



13	
  

	
  

to the United States of America, where at any time the Internal Revenue Service 

might be alerted to his presence.  

 

Years later, (at the end of 1995 to be exact) the plaintiff would contend that he 

did not intend to settle in South Africa permanently. He did so in 

representations made to the department of Home Affairs. He owned, he said, a 

second home in Colorado, his children lived there, and he always contemplated 

returning if the political situation in South Africa worsened. I would question 

this assertion. Political situation or no political situation, the worst place in the 

world for the plaintiff to go would be the United States of America where his 

mountainous tax debt overshadowed the hope of a tranquil retirement.  

 

Even if I were to accept such evidence, it would not follow that no new 

domicile of choice had been acquired. Acquisition of a domicile of choice does 

not exclude the contemplation of leaving that domicile if something untoward 

should happen. The law in this regard has been settled by the appellate division 

in Ley vs Ley’s Executor 1951 3 SA 186 (A) at 190-191. The animus manendi is 

proved by showing an intention to remain indefinitely. It does not involve 

proving that the de cuius has resolved to live and, come what may, die in his 

adopted country.  

 

Looking at all the indiciae, I find it amply proved that by the time the plaintiff 

received his South African permanent residence permit on 7 January 1982, he 

had resolved to make South Africa his new home. The issue of the permit was 

the final step in the acquisition of a new domicile of choice. It is, therefore, with 

no little astonishment that one finds the plaintiff writing to the Reserve Bank on 

1 February 1982 saying this -  

 



14	
  

	
  

“Dear Sir,  

 

I advise that I entered South Africa on 20th March, 1981 and am a 

foreign national temporarily resident in South Africa.  

 

Furthermore I advise that I have foreign assets and hereby undertake not 

to place these or any portion thereof, at the disposal of any South African 

resident. I understand that I may deal freely in my foreign assets and may 

retain the income thereon overseas. I also conduct a foreign banking 

account.  

 

My bankers in South Africa are Barclays National Bank.  

 

Yours sincerely.” 

  

The letter, the plaintiff has on various occasions maintained, was written on the 

advice of Mr Gill who was then with Barclays National Bank’s exchange 

control department. In a statement to the Reserve Bank, much later when the 

Reserve Bank was investigating him, the plaintiff said explicitly that he had 

advised Mr Gill that he had applied for a permanent residence permit and that 

Mr Gill thereupon dictated the letter of 1 February 1982 to Elsa van Zyl, who 

was shortly to become Mrs Hall. 

 

It is clear, as Mr Van den Berg for the plaintiff argued, that the letter was 

written by a knowledgeable person.  It is probable that Mr Gill dictated it to 

Elsa van Zyl. It may be, although I think it unlikely, that the plaintiff told Mr 

Gill that he had received a permanent residence permit. But that alone, as we 

have seen, would not have made Mr Gill’s suggested classification of him as a 



15	
  

	
  

foreign national temporarily resident wrong. The letter of 1 February 1982 was 

annexed to an application by First National Bank to the Reserve Bank since 

only a commercial bank can make such an application. In the application there 

is an indication of what information the plaintiff might have given, and 

probably gave, to Mr Gill. The application sets out that the plaintiff is a regular 

visitor to South Africa who sometimes stays for extended periods. I quote –  

 

“The applicant, an extremely influential and well-connected person, visits 

South Africa regularly on holiday, sometimes for fairly extended periods. 

We, therefore, attach his declaration as called for in section C2(d)(i) of 

the Exchange Control Rulings.”  

 

On that information, which would only have come from the plaintiff, Mr Gill 

chose the correct classification; and on reading those details, the Reserve Bank 

would have had no reason to query the plaintiff’s categorisation of himself as a 

foreign national temporarily resident. There is no hint in the letter of 1 February 

1982 of a special status being negotiated for the plaintiff. The classification as a 

foreign national temporarily resident is by no means special. It is one of the 

Reserve Banks standard classifications for exchange control purposes. Nor did 

the accompanying application from Barclays Bank seek a special status for the 

plaintiff.  

 

All went well until 1985 when the plaintiff had the misfortune to overspend on 

his credit card overseas. When asked to explain he put up a version that as an 

American citizen, though resident in South Africa. He was not subject to 

exchange control. That was patent nonsense. The plaintiff could not possibly 

have thought that he was exempted from exchange control. He had by then 



16	
  

	
  

made many applications on behalf of himself and his companies for permission 

to export and import currency.  

 

The one thing the plaintiff strove desperately to avoid was categorisation as an 

immigrant. This is what he really was, but classification as such would have had 

consequences that the plaintiff found unpalatable. Firstly, as a settler, he would 

have had a three year so-called window period in which to conclude foreign 

currency transactions. Thereafter, he would be treated as a resident. This was 

bad but worse still was that he would have been obliged to declare his foreign 

assets (and liabilities) and, after the three years, repatriate the income to South 

Africa.  

 

There was another vita) consideration, one may suppose, for the plaintiff’s 

wishing to conceal his true status. Mr Lautenberg, an assistant general manager 

of the Reserve Bank’s exchange control department told the court that if the 

plaintiff had taken up immigrant status he would not, as an income beneficiary 

of the Lion Family Trust, have been permitted to invest financial rands in the 

country, except up to an amount of R200 000 of which R180 000 would have 

had to be earmarked for buying a residence. That would not have been nearly 

enough for one whose intention was to live splendidly off income derived from 

his trust.  

 

So, for the next decade, the plaintiff played a cat and mouse game with the 

Reserve Bank, his bankers and his advisers. Despite the fact that he had been 

told in 1985 that he was regarded as a South African resident, he described 

himself in 1989 as a permanent resident who was regarded as a non-resident for 

exchange control purposes. By the end of 1989 the plaintiff was even 



17	
  

	
  

pretending that he was one of four or five people who had been given a ‘special 

status’ 

.  

On 28 December 1989 the plaintiff wrote to Diners Club International, in 

response to a query of theirs, that for exchange control purposes he was 

regarded as a resident with non-resident status This was a ‘special status’ 

granted to him by the Reserve Bank. In court proceedings in 1991, the plaintiff 

stated that Tickey Gill, vice president of Barclays Bank, had secured this unique 

status for him since he did not want to declare his world-wide assets and the 

Reserve Bank gave him approval not to do so. That he did not want to disclose 

his overseas assets was true, but the pressure on the plaintiff to disclose such 

assets kept mounting. At a meeting with the Reserve Bank in 1991 questions 

were asked of the plaintiff concerning his residential status. Mr Van Staden, an 

investigator at the Reserve Bank, conveyed to the plaintiff that the Reserve 

Bank regarded him as a permanent resident. The plaintiff explained that he was 

under the impression, ‘after the Gill letter, that he had a special status, although 

he professed to being confused in this regard. He said not even his bankers 

could clarify his status. 

 

On 25 March 1994 the plaintiff wrote to Nedbank to say that at a ‘private 

meeting’ with ‘Reserve Bank officials on 31 March 1992, the plaintiff had been 

told that his status “had been changed”. The change, however, had not been 

confirmed in writing. Mr Cerff, the exchange control manager of Ncdbank on 

29 March 1994 proclaimed that as far as the plaintiff was concerned he was still 

a non-resident.  

 

At a meeting with Reserve Bank officials in May 1994 - of which a note was 

kept by Mr Cerff of Nedbank - the plaintiff was asked to submit a report on, 



18	
  

	
  

inter alia, his residential status. A report was faxed on 17 May 1994. The 

plaintiff acknowledged having been told by Mr Van Staden on 31 March 1992 

that he was a permanent resident for all purposes. However, this, he said, had 

not been confirmed in writing. In 1994 the plaintiff was still playing cat and 

mouse. The one thing that he should have done years ago, the only honest thing 

to have done, was to have acknowledged that he was an immigrant to South 

Africa, having chosen to make this country his new home. Had he done this, all 

the aggravating confusion about his exchange control status would have been 

avoided.  

 

I have no hesitation in saying that the plaintiff’s original representation to the 

Reserve Bank was to his knowledge, false. The wording of the letter would 

have been suggested by Mr Gill on the strength of information imparted to him 

by the plaintiff. That Mr Gill drafted the letter does not exonerate the plaintiff 

who lied to the Reserve Bank in the hope of thereby securing for himself 

advantages to which he would not otherwise have been entitled. It is to these 

advantages that I now turn.  

 

Transgressing exchange control 

 

The plaintiff’s particulars of claim allege that the Noseweek article was 

defamatory of him because, inter alia, it stated directly or by implication that he 

had frequently transgressed the laws relating to exchange control. The 

Noseweek article does not directly state that the plaintiff contravened exchange 

control regulations. It does, however, carry the implication that he did so. The 

passages in question are the following –  

 



19	
  

	
  

(a)  “He knew how never to pay tax, and how to make a living out of 

fiddling the finrand”,  

(c) “Ever since then, until today, Dr Hall has been treated by the 

Reserve Bank as a non-resident, and been allowed to do repeated 

finrand deals which,, by law, are denied to permanent residents”.  

(d)  “But now the doctor may find himself sharing the unique tax 

status traditionally given to professional prostitutes who are 

required to pay tax on their illegal earnings.”  

 

It is correct, as Mr Joubert for the second defendant pointed out, that the 

innuendo pleaded is not linked to any specific words. The position is further 

complicated by the fact that passages (a) and (c) are among those allegations 

which were deleted by amendment. The passage in (b) was deleted in para 13.4 

of the particulars of claim, but survives as part of the passage quoted in 

paragraph 15.2. However, I do not believe that I should now, at the conclusion 

of a long trial, non-suit the plaintiff for not having pleaded the words from 

which he seeks to derive the implication. All parties have throughout the trial 

accepted that the plaintiff’s foreign exchange dealings were in issue. They 

featured prominently in the evidence. They cannot now be ignored because of a 

defect in the pleadings.  

 

There are really, as I see it, three categories of exchange control contraventions. 

The first category relates to the plaintiff’s true status. He should have declared 

himself to be the immigrant that he really was. His deceiving the Reserve Bank 

about this meant that such permission as he did obtain from the Reserve Bank 

was obtained under false pretences. The permission in every case where the 

plaintiff’s status as a foreign national temporarily resident played a part was, 

therefore, invalidated by the fraud.  



20	
  

	
  

 

The statement that the plaintiff had been allowed to do repeated finrand deals 

which a permanent resident would not have been permitted to do, appears in the 

same passage as, and is directly linked to, the status said to have been obtained 

by the plaintiff under false pretences. Strictly speaking, all that the passage 

implies is that the plaintiff misused the status which he had improperly 

obtained. The innuendo pleaded by the plaintiff goes further than this, however, 

so that it is advisable to deal with two other categories of contraventions as 

well.  

 

The second category relates to the classification which the plaintiff had 

deceitfully persuaded the Reserve Bank to give to him. I shall call this the 

plaintiff’s designated status. The plaintiff, as we have seen, was classified by 

the Reserve Bank as a foreign national temporarily resident. A foreign national 

temporarily resident is really only a special category of non-resident. The 

plaintiff did not conform to the rules governing his designated status. He 

entered into transactions for which Reserve Bank approval should have been 

sought, without seeking such approval. In some cases Reserve Bank approval, 

had it been sought, would have been granted. In other cases it would have been 

refused. In either case the plaintiff did not do what he was supposed to do: ask 

the Reserve Bank’s permission.  

 

The third category has to do with the plaintiff’s companies, Lenert Property 

(Ply) Ltd (‘Lenert’) and Stellenkloof (Pty) Ltd (‘Stellenkloof'). I call them 

plaintiff’s companies. He did not own the shares but he was the controlling 

mind of each. As we shall presently see, several impermissible transactions 

were concluded between the plaintiff, Lenert and Stellenkloof.  



21	
  

	
  

 

Mr Lautenberg is a high-ranking Reserve Bank official who testified on the 

scope and application of exchange control rulings. Money which enters the 

country as finrand must be deposited into a financial rand account and cannot be 

released without reserve bank approval. No finrand transactions are permitted to 

a South African resident. If the Reserve Bank becomes aware of information 

which would lead it to categorise a person as a resident, it would classify him as 

such. An affected person is a company of which the shares are held by a non-

resident or a discretionary trust of which one of the beneficiaries is a non-

resident. No resident may lend money to an affected person without Reserve 

Bank approval. An affected person may borrow a percentage of its invested 

capital. A loan from one affected company to another requires approval from 

the Reserve Bank. Provided that assets entered the country as part of the 

property of a foreign national and provided that there was a genuine sale, the 

Reserve Bank would permit the proceeds to be transferred offshore by means of 

commercial rand. The logic is that the country, in losing the equivalent 

currency, has obtained an asset. There is no loss to the country. A foreign 

national who sells such an asset is at liberty to use the proceeds of the sale 

locally without Reserve Bank approval. The rule is “once finrand always 

finrand”.  Money introduced into the Republic in finrand remains finrand and 

can with the required approval, only be utilised for legitimate finrand purposes 

such as the purchase of a dwelling or shares in an economically viable or 

property owning company. If Reserve Bank approval for the purchase of shares 

in a company is given, approval is conditional upon the endorsement of the 

shares of that company as being non-resident owned, with the consequence that 

they are not tradable. On the sale of a financial rand asset, the proceeds should 

be deposited back into a financial rand account, and either transferred back 



22	
  

	
  

overseas or, with permission, used for a legitimate finrand purpose. It is not 

permissible, directly or indirectly, to use finrand to defray living expenses.  

 

Early in his South African sojourn, the plaintiff indulged in roundtripping. The 

roundtripping involved importing financial rand and exporting commercial 

rand. The profit on the differential could be quite substantial. The details of the 

transactions appear from a schedule which the Argus defendants annexed to 

their heads of argument. I can do no better than incorporate it into this judgment 

as an annexure. The annexure shows in the third to sixth columns finrand  

applications made by the plaintiff. The third column details applications to 

introduce finrand. The fourth column shows - in order to illustrate the 

magnitude - the present value of each application. The fifth column details 

applications to transfer money out of the country, and the sixth column the 

equivalent present value.  

 

The ‘outcome’ columns show what became of each application. Column three 

shows that between January 1980 and September 1987 R7,654m (R36 332m in 

present value) of financial rand were introduced into South Africa. The money 

(commercial rand) which was sent out of the country amounted to R233 272 

(present value RI 375m). The applications to transfer money all concerned art 

works that had allegedly been sold. The transactions were questionable. In 

February and April 1982 the plaintiff sold art works to the value of R65 750 

(now R375 432) to Mrs E van Zyl, the fiancée who would four months later 

become his wife. Other artworks worth R37 480 (now R21 0 000) were 

allegedly sold to Mr and Mrs G Prinsloo and friends. G Prinsloo was the 

plaintiff’s foreman. I think that it is on the evidence unlikely that such art works 

were sold or had even been brought into the country. They do not appear on any 

inventories of the plaintiff’s goods imported at the time of his arrival. Moreover, 



23	
  

	
  

it has not been explained why the proceeds of the art works should have been 

transferred overseas. At almost the same time that an application was made for a 

transferral of commercial rand, another application was made to introduce 

finrand. The inference that the plaintiff indulged in roundtripping is 

overwhelming.  

 

When the plaintiff first came to this country, he set up an elaborate financial 

structure. At the top axe two trusts. The Lion Family Trust, a foreign trust, owns 

the whole of Grada Corporation, a Panamanian registered company and all the 

share capital of Lenert. Lenert owned Leeuwkoppie Estate. The beneficiaries of 

the Lion Family Trust were the plaintiff and his two children. The Lion Family 

Trust had as its trustees Portman Services SA, a Geneva based entity. It made 

distributions to the plaintiff through the medium of the Grada Corporation. It 

was settled by Marlene Boesch-Webber.  

 

The plaintiff claimed merely to be a beneficiary of the Lion Family Trust, and a 

local representative of the Grada Corporation. However, although the trust was 

expressed to be a discretionary trust, it was controlled by the plaintiff through 

the device of a ‘letter of wishes’. Mr Loch Davies, an attorney who is an 

acknowledged expert in the field and acted for the plaintiff in the early days, 

told me that a letter of wishes is in off-shore jurisdictions like Jersey a common 

way of retaining control of a trust whilst making it appear as though the trustees 

were exercising an independent function.  

 

It is worth quoting the letter of wishes in full – 

“To the present and future trustees of the Lion Family Trust, and to the directors 

of Portman Services S A as the first corporate trustees of the said Trust:  



24	
  

	
  

 

I wish it to be known that the Lion Family Trust has been settled by me in 

order to establish a vehicle which will become the ultimate owner of the 

worldwide assets of Dr Robert M Hall.  

 

While acknowledging the Legal powers of the trustees, and not wishing 

to detract therefrom, it is nonetheless my wish that during his lifetime, the 

trustees should accept the advices and/or instructions of Dr Hall with 

regard to all the investment planning, policy and strategy implementation 

of decisions taken in respect of the assets of the Trust. During this period, 

it is my wish that The Board of Executors in Cape Town act in a 

consultancy capacity to the Trust, and that it be authorised to remit Dr 

Hall’s advices to the trustees in Geneva.  

 

Upon the death of Dr Robert M Hall it is my wish that The Board of 

Executors should exercise an investment planning and advisory function 

and that the trustees should then be guided by The Board of Executors as 

to the investment planning, policy and strategy implementation of the 

Trust’s assets.  

 

While recognising that the Lion Family Trust is a discretionary 

settlement, it is my wish that the assets of the Trust should be managed 

entirely for the benefit of Dr Hall and his family, and that any eventual 

decision as to the distribution of any or all of the assets of the Trust 

should only be taken on the advice of Dr Robert M Hall during his 

lifetime and thereafter on the advice of The Board of Executors.  

 

Signed in GENEVA this 13th day of January 1981.”  



25	
  

	
  

 

Plaintiff also, through the Lion Family Trust, controlled Grada. Together they 

were the vehicles for the control and ownership of the plaintiff’s world-wide 

assets. It was the non-disclosure of this relationship to the Reserve Bank which 

enabled the plaintiff to abuse his designated status. A foreign national 

temporarily resident could, as we have seen, import and export currency like a 

non-resident. But a non-resident would not have been permitted to import 

finrand if it had been known that he was the beneficiary of a discretionary trust.  

 

Some time later, in August 1983, the Elro Trust was formed. Its purpose was to 

hold shares in Stellenkloof.  It first owned ninety percent but ended up holding 

seventy five percent of the shares. The other twenty five percent were held by 

Elsa Hall. Its beneficiaries were the plaintiff, his wife and the Lion Family 

Trust. Stellenkloof became the owner of an estate near Stellenbosch called 

Nietgegundt which was rechristened Stellenkloof. Stellenkloof was acquired 

and restored with the aid of R2.146 m borrowed from Lenert. Lenert had the 

money available because it had sold Leeuwkoppie.  

The money used by the Lion Family Trust to buy the shares in Lenert was 

financial rand. Permission was granted for the introduction of financial rand for 

this purpose.  Since all its shares were owned by the Lion Family Trust., a non-

resident, Lenert was an affected person. Stellenkloof was also an affected 

person, because the Elro Trust which owned its shares was an affected person. 

This was so because the Lion Family Trust, one of its beneficiaries, was a non-

resident.  

These circumstances resulted in a number of exchange control contraventions.  

 

Reserve Bank approval for a loan made by Lenert to the plaintiff (a loan from 

an affected person to a non-resident) was required. Similarly a loan made by 



26	
  

	
  

Stellenkloof to the plaintiff would have required Reserve Bank approval. There 

was a further complication. The money lent to the plaintiff was borrowed by 

Stellenkloof on the security of a bond passed over its property which, it will be 

recalled, had been bought with money Lent to it by Lenert. Since both 

companies were affected persons, the loan required Reserve Bank approval. 

Stellenkloof's unauthorised borrowing from First National Bank was also 

unlawful. As an affected person it needed exchange control approval to borrow. 

The proceeds of the sale of Leeuwkoppie in Lenert’s hands would have been 

finrand, but the transaction took place between the abolition of the finrand on 5 

February 1983 and its re-introduction on 1 September 1985. It does not seem to 

me that the re-introduction of the finrand mechanism made the Stellenkloof 

property once more subject to finrand restrictions.  

The plaintiff’s own position was bizarre. He borrowed money from Barclays 

National Bank (about R300 000) on overdraft. On 7 August 1989, Barclays 

wrote a detailed account intended for the Reserve Bank asking for condonation 

for the plaintiff’s having borrowed as a nonresident without exchange control 

approval. The plaintiff was, of course, not a non-resident. He might lawfully 

have borrowed from the bank without Reserve Bank approval. But he needed 

for his own purposes, at all costs, to maintain, as against the Reserve Bank, the 

pretence that he was a non-resident. It may have had something to do with a 

major transgression of exchange control regulations in which the plaintiff had 

been involved shortly before.  

In April 1989 Nicolaas Heyns and the plaintiff entered into one of their ill-fated 

business ventures. They acquired a dormant company, Firgrove Industrial Park 

(Pty) Ltd (‘Firgrove’), in which each was allotted one half of the 1230 issued 

R1,00 shares. Each therefore obtained 615 shares in Firgrove for R615,00. The 

company borrowed money to set up a manufacturing plant. Grada Corporation 



27	
  

	
  

then bought the plaintiff’s shares for R1,05m. The price was paid in financial 

rands introduced on the application of Heyns. 

 

On 15 May 1991 the plaintiff sold his shares to a South African resident for 

R2.05m.  That R2,05m was then paid over by the plaintiff to Stellenkloof to 

reduce the latter’s overdraft. The R2,05m proceeds were designated financial 

rands which could only have been paid into a financial rand account, or 

reinvested with Reserve Bank approval. If the Reserve Bank had been asked to 

authorise investment of the money it would not have permitted it to be used as 

loan capital in a company. The money would have had to be used to buy equity. 

What made it worse was that the plaintiff had been paying his living expenses 

with the Stellenkloof overdraft. He was therefore indirectly using financial 

rands to defray his living expenses. Such a state of affairs would never have 

been tolerated by the Reserve Bank. 

 

I wish to make a closing comment. As late as November 1994, by which time 

the Reserve Bank had repeatedly informed the plaintiff that he was regarded as 

a South African resident, he writes on behalf of Grada Corporation to a Mr 

William Collins of Baring Bros (Guernsey) Ltd to ‘sell both contracts when the 

Finrand hits 400 or below.” He was still then, in stubborn defiance of the 

Reserve Bank directives, speculating in financial rand through the (Grada 

Corporation which he has always controlled). 

 

Manipulating the Reserve Bank 

 

The plaintiff’s complaint that the Noseweek defendants insinuated that he had 

exercised improper influence over Reserve Bank officials to turn a blind eye to 



28	
  

	
  

his transgressions of the exchange control laws, is based on the following 

passages in the Noseweek article.  

a. “The story we have to tell is curious and amazing. But even more 

interesting is what it reveals - yet again - about the incompetence 

and strange actions of the South African Reserve Bank. What 

special hold has Dr Hall got over officials of the South African 

Reserve Bank that makes them indulge his repeated and extremely 

profitable contraventions of the Exchange Control laws? Do they 

secretly sympathise with his curious, right-wing views? Is it 

because of his declared support for the “Buthelezi Option”? Or is it 

the fact that he appears to have made a successful lifetime career of 

self promotion as a Nobel Prize nominee? (Failed 1972) If it is his 

millionaire status that’s had the Reserve Bank in awe all these 

years, the Receiver’s move has prompted the ever inventive doctor 

to claim a new status,- as South Africa’s poorest millionaire!”  

b. “On 7 January 1981 Dr Hall formally applied for, and was granted, 

permanent resident status in South Africa. His passport was so 

endorsed. NB:  long afterwards - he claims it was on the advice of 

the then foreign exchange manager at Barclays Bank, Mr Ticky 

Gill, who was a guest in his home at the time - Dr Hall wrote a 

letter to the Reserve Bank in which he solemnly lied that he was 

not permanently resident in South Africa. Barclays Foreign 

Exchange Division formally submitted the letter to the Reserve 

bank on Dr Hall’s behalf. Mr Gill has, of course, since become a 

leading light at the Reserve Bank. Ever since then, until today, Dr 

Hall has been treated by the Reserve Bank as a non-resident, and 

been allowed to do repeated finrand deals which, by law, are 

denied to permanent residents.”  



29	
  

	
  

c. “As recently as March that same year, at a special meeting held at 

the Reserve Bank in Pretoria, Hall is recorded telling officials and 

his own bankers, FNB, that he had “an investment interest” in 

Grada. John Postmus at the Reserve Bank has confirmed in court 

papers that he received a formal complaint about Dr Hall’s 

dealings in 1990. He claimed to have investigated the matter but, 

he said, curiously, he could not remember what he had done about 

it, or what the outcome had been.”  

d. “None of the Reserve Bank officials who have been entertained by 

Dr Hall at his home in the Cape have asked to see his passport to 

determine his resident status. Not that they need to; he frequently 

declares himself a South African permanent resident from public 

platforms. But, as far as the Reserve Bank is concerned, ignorance 

is, and remains, bliss!”  

 

His unique status for exchange control purposes was the plaintiff’s own 

invention. Although the first defendant suggested that the Reserve Bank 

connived at and gave him special favours, there has been no convincing 

evidence of that. What has been shown is confusion on the part of the Reserve 

Bank. The Reserve Bank and its officials are open to criticism for not having 

acted more vigorously in clearing it up. That much is certain. However, the first 

defendant suggested in argument that the Reserve Bank’s failure to act against 

the plaintiff in later years was such a grotesque dereliction of duty that I should 

infer from it that the Reserve Bank had ‘indulged’ the plaintiff and by ‘treating’ 

him as a non-resident ‘allowed’ him to ‘do repeated Finrand deals.’ I think that 

the evidence, on the whole, is too insubstantial to sustain a finding on a balance 

of probabilities. There is nothing in the mountain of Reserve Bank paper before 

me to suggest that, and the only witness from the Reserve Bank who testified 



30	
  

	
  

had no personal knowledge of the plaintiff’s relationship with the Reserve 

Bank.  

 

The reasons put forward in the article for the plaintiff having a ‘hold’ over 

Reserve Bank officials are facetious. They would have been understood, 

particularly in a publication like Noseweek, as satirical banter. No one would 

have believed that the plaintiff could have achieved a ‘hold’ over Reserve Bank 

officials for reasons like those proffered. This would have led the reasonable 

reader to suspect that the question posed in the Noseweek article about the 

plaintiff’s hold over Reserve Bank officials is meant as a sardonic comment 

rather than as a statement of fact.  

 

However, there is quite a strong suggestion in the article that Mr Gill’s 

appointment to a high position in the Reserve Bank was somehow linked to 

favourable treatment which the plaintiff received. That in turn may have led the 

reasonable reader to infer that there was an improper relationship between the 

plaintiff and Mr Gill, particularly since the passage is open to the interpretation 

that the plaintiff lied to the Reserve Bank on the advice of Mr Gill. The 

impression would have been strengthened by the suggestion that Mr Postmus 

was less than candid about his investigation of the plaintiff’s affairs and that the 

plaintiff entertained Reserve Bank officials at this home in the Cape. I should 

say in this regard that no evidence was produced of any Reserve Bank officials 

having been entertained by the plaintiff. But the question is whether the plaintiff 

can be heard to complain about what is really an assault on the Reserve Bank 

when he himself neglected no opportunity to attempt to manipulate Reserve 

Bank officials.  

 

It started with the very first application to the Reserve Bank on 1 February 



31	
  

	
  

1982.  The application impresses upon the Reserve Bank what an important 

man the plaintiff is. The relevant passage from the application has been cited 

earlier. That could only have been intended to impress officialdom and 

discourage any enquiry into the plaintiff’s assertions. The plaintiff’s counsel 

argued that his commercial bank and not the plaintiff himself was responsible 

for conveying this kind of information to the Reserve Bank. I do not see how 

this exonerates the plaintiff from complicity. Take the following distasteful 

name-dropping in June 1983 as an example –  

“The applicant is an extremely influential and wealthy man, is apparently 

well-known to senators Horwood and Koornhof. We are further advised 

that the applicant is a personal friend of president Reagan of the USA.” 

 

That information would on a balance of probabilities, have come from the 

plaintiff himself. One need not speculate too long on why the plaintiff told his 

bankers who his friend are, nor need one speculate long on the motive for 

conveying information about the plaintiff’s powerful friends to the Reserve 

Bank. The mention of the plaintiff’s powerful political friends was calculated to 

inhibit any Reserve Bank official who might have thought of raising a query 

about plaintiff’s status from doing so.  

 

This was the plaintiff’s modus operandi. One sees that from a submission to the 

Reserve Bank in August 1989. The text was approved by Ernst & Young on 

behalf of the plaintiff. After stating that the plaintiff ‘has non-resident status for 

South African exchange control purposes”, the document expands on how much 

the plaintiff has done to “actively promote South Africa’s view overseas” and to 

“create an understanding of the South African situation in other countries”. 

(That was heady stuff in the eighties). The document then proceeds –  



32	
  

	
  

“As a result of his influence and connections he was accorded a special 

concession by the authorities who granted him a permanent residence 

permit without having to complete immigration formalities and the 

accompanying declaration of assets. He is therefore a non-resident with 

permanent resident status.”  

 

Although there is no name-dropping that time, the obvious influence-peddling is 

every bit as effective. It was intended to serve the same purpose.  

 

Although, therefore, it might not have been quite correct to suggest that the 

plaintiff in fact had a hold over Reserve Bank officials, or that he and the 

Reserve Bank had conspired to transgress exchange control regulations, his own 

blatantly manipulative conduct in relation to Reserve Bank officials was such 

that it may fairly be described as an attempt to get a hold over such officials.  

 

In the circumstances I believe that the Noseweek defendants have proved their 

statements concerning the plaintiff’s relationship with the Reserve Bank to have 

been substantially true. They fell short of proving that plaintiff had established 

an improper relationship with Reserve Bank officials, but proved that he tried 

by influence-peddling and deception to do so. That is close enough to the truth. 

  

Income Tax - General 

 

The sting of the allegations concerning the plaintiff’s income tax evasion is that 

he –  

a. neglected to pay huge amounts of tax to which he had been 

assessed in the United Stated of America.  



33	
  

	
  

b. deceived the Revenue in South Africa.  

 

The United States  

 

The complaint about the statements concerning his failure to pay tax in the 

United States has been withdrawn. Plaintiff must be taken to have conceded that 

he neglected to pay U S taxes which he ought to have paid.  

 

South Africa  

 

The statements in the Noseweek article -  

“the doctor may find himself sharing the unique tax status traditionally 

given to professional prostitutes who are required to pay tax on their 

illegal earnings ...”  

“(he) ... has told the Receiver of Revenue he is really, if the truth be 

known, a poor man” 

“he knew how never to pay tax.”  

“he has never declared an income or paid tax, here or anywhere,”  

read in context were clearly intended to, and did, mean that the plaintiff was 

obliged to pay lax but unlawfully failed to do so. They would, if untrue, plainly 

be defamatory. They mean that the plaintiff was and is a tax defaulter in this 

country and the United States. It has now been conceded by the plaintiff that it 

was quite true (and in the public interest) to say of him that he has never paid 

tax although he has been obliged to do so, and has never even declared his 

income when he should have done so. Despite the harm which admissions like 

these cause to the plaintiff’s fama, he has persisted in claiming damages in 



34	
  

	
  

respect of certain specific instances of fiscal misconduct alleged by the 

Noseweek defendants. 

 

These specific instances of misconduct were, prior to amendment, that plaintiff 

had misled the Receiver by –  

i. pretending that he was too poor to pay tax  

ii. concealing finrand transactions from which he derived income  

iii. disguising income in the form of interest as a capital accrual;  

iv. misrepresenting the accounting requirements of an off-shore entity 

called Grada Corporation.  

Having conceded i and ii, he continues to maintain that he has been defamed by 

the statements in iii and iv. 

 

Disguising income as capital  

 

On 6 January 1990 the plaintiff, Nicolaas Albertus Heyns (‘Heyns’) and others 

entered into a written agreement concerning the sale of, inter alia, Greenstone 

Industries (Pty) Ltd (“Greenstone”). The agreement (as originally drafted) 

provided that the purchase price would be R2 m payable in three instalments, 

the last and largest being R1.3 m on 31 December 1990. It was provided that the 

outstanding balance would bear interest at 20% per annum compounded 

monthly. The purchase price was to be allocated first to claims against the 

company and thereafter to the purchase price of the shares.  

 

The plaintiff then began to have second thoughts about the tax implications of 

the agreement. If he were to receive interest, he would obviously be liable to 

income tax. Paying tax is something the plaintiff finds abhorrent. He and his 



35	
  

	
  

advisers then began to cast about for a way of restructuring the agreement so 

that no income would seem to accrue to the plaintiff. The solution which they 

hit upon was to turn the interest receipts into a capital gain by the expedient of 

capitalising the interest. Interest was calculated at R693 000. This increased the 

purchase price of the shares and claims in Greenstone from R2m to R2.693m. 

For good measure the increased price of R2.693 was stated to be also in respect 

of a restraint of trade by the sellers, the plaintiff and Grada.  

 

But now there was a difficulty, or, rather, two difficulties. Firstly, Heyns was 

obviously only prepared to pay interest on so much of the purchase price as 

remained outstanding. Secondly, Heyns was going to want to deduct the interest 

paid by him as a revenue expense. The first difficulty was resolved by declaring 

that Heyns would pay the plaintiff R15 000 per month, supposedly not as 

interest but as capital redemptions, and would be entitled to a ‘rebate’ for each 

month by which payment of the capital was anticipated. This deal was 

contained in a letter- agreement concluded on the same day. I suppose it could 

be regarded as an addendum to the main agreement. It had the obvious 

advantage that it could be secreted from unwelcome attention.  

 

It seems clear that the main agreement had been signed on the morning of the 

sixth. The letter refers to the signing of an agreement that morning. It is also 

clear that certain alterations to the agreement were made when all the parties 

were no longer present. The only reason for the modification of the agreement 

concluded earlier was to make the Receiver believe, if he should find out, that 

the interest earlier agreed upon had been capitalised.  

 

The Receiver was not in the plaintiff1s income tax return told about the 

circumstances. The accrual of R693 000 was presented to him as though it had 



36	
  

	
  

simply been part of the purchase price. He could not guess that a part of it was 

supposed to represent capitalised interest. Had he been made aware of this he 

could, of course, have applied his mind to the interesting question whether or 

not one can, by capitalising interest, change its character from revenue to 

capital. Without the necessary information, he could not begin to apply his mind 

properly. If the plaintiff had meant to be completely honest with the Receiver, 

he would have revealed to him what he had done, and taken his chance on the 

law. As it was, there was a concealment of the material facts surrounding the 

transaction. 

 

Plaintiff’s version of what happened is set out in a letter dated 25 November 

1994 to captain Buhrer of the SAP commercial crime unit. It appears from his 

letter that the plaintiff maintains that the agreement was signed on the evening 

of Saturday 6 January 1990. The assertion is almost certainly false. Moreover, 

the plaintiff suggests that the R693 000 payment was really in respect of a 

restraint of trade. Heyns, he said, was afraid that the plaintiff might market the 

same quality green serpentine stone from deposits in the vicinity of the 

Greenstone mine, and was prepared to pay heavily to avoid such competition. 

As it happened the amount supposedly agreed upon for the restraint was exactly 

the same as the amount which had originally been interest. One wonders, if the 

restraint was of such crucial interest to Heyns that he was prepared to pay nearly 

R700 000 for it, why no value had been placed on the restraint in the original 

agreement. 

 

The plaintiff’s solution to the second problem was more innovative. Heyns 

might be persuaded to change his stance that the R693 000 was really interest 

after all. Of course this would cost Heyns money, since if he did this, he would 



37	
  

	
  

no longer be able to treat the interest as a tax deductible expense. This meant 

that Heyns would have to be compensated. 

 

On 5 July 1995, Heyns deposed to an affidavit which he furnished to the SA 

Police Services. The body of the affidavit is a transcript of conversations 

between the plaintiff and Heyns. The police investigation diary reflects that 

certain additional affidavits were filed in the docket on 8 January 1996. Among 

them is an affidavit by the plaintiff. Annexed to the affidavit are the same 

transcripts of the conversations forming part of the Heyns affidavit. 

 

The one conversation is revealing. It reveals that the plaintiff offered Heyns 

rands or dollars to change his version of events. It is not necessary for me to 

recount the sordid details. If as a result Heyns now stood to lose a tax deduction 

of R700 000, he would require R350 000 (or US $100 000) to recoup his loss. 

That is what the plaintiff offered him. 

 

The plaintiff protests that the transcripts are incomplete. He does not protest that 

he or Heyns did not state what is transcribed and annexed to his affidavit, but 

declares that during the course of the conversations, Heyns “kept on trying to 

make me say that I should pay him money in exchange for his co-operation, and 

that I eventually agreed”. 

 

There is, therefore, no dispute about the existence of the fraudulent scheme. The 

plaintiff’s excuse is that he did not initiate it. This seems to be errant nonsense. 

He was the one who stood to gain from the scheme, not Heyns. These events 

strongly suggest that the plaintiff had no faith in the soundness of his case and 



38	
  

	
  

that the first defendant was quite right when he wrote that an attempt had been 

made to disguise the interest accrual as one of a capital nature.  

 

The accounts of Grada Corporation 

 

The occasion for the plaintiff’s complaint that the Noseweek defendants 

intended to convey the innuendo that the plaintiff had deliberately lied about the 

accounting requirements of Panama in order to deceive the Receiver, is a 

passage in the Noseweek article reading as follows:  

“But on 30 November 1992 in reply to the S A taxman’s increasingly 

pressing demand to see the accounts of Grada, CISA, a trust management 

company in Geneva, well- known in certain off-shore business circles, 

sent Dr Hall a fax for him to hand to the Receiver. As you would expect, 

it read: “Grada Corporation is a Panamanian corporation and as such has 

no accounts. Consequently we regret that we cannot comply with your 

request.” And the Receiver is supposed to believe that?”  

Grada Corporation, as we have seen, is a corporation registered in Panama, 

controlled by the Lion Family Trust of which the plaintiff is a beneficiary. 

Although Grada Corporation is registered in Panama, it is administered in 

Switzerland. The first defendant’s mock surprise about the Receiver’s credulity 

is not difficult to comprehend. The facsimile message sent to the Receiver can 

only mean that a Panamanian corporation is not by law obliged to keep 

accounts. It does not mean that a Panamanian corporation may not keep 

accounts.  

 

I do not believe that a corporation, no matter where it is registered, can operate 

without accounts. The office bearers of the corporation cannot walk about with 

its accounts in their heads. The corporation must keep a record of its income 



39	
  

	
  

and expenditure. It must have a record of its assets and liabilities. If it does not 

have these, it would not be able to function effectively or at all. If new 

administrators were to take over the corporation, they would not know where 

they were. it is ridiculous to contend that a large investment company like 

Grada Corporation can carry on Without accounts. The plaintiff, one feels sure, 

would not have dreamt of permitting it. He, after all, was the one who would be 

vitally interested in an accounting. In fact, there are in the papers before the 

court examples of record keeping by Grada, just as one would expect. The 

inference that the plaintiff lied about Grada’s accounts is in my view 

inescapable. In the context of the Noseweek article the statements concerning 

the accounts of Grada Corporation are therefore substantially true. 

 

Leaving America behind 

 

The plaintiff has taken offence at the suggestion in the Noseweek article that  

a. he left the USA to avoid paying his taxes; and  

b. lied about the reason for his departure from America.  

 

The offending passage reads –  

“When Dr Hall left America in the early Seventies, he announced he had 

been invited to Germany to apply his inventive genius there. It also 

happened to be at the time when the US Internal Revenue Service 

planned to collect some tax from him. (Currently still outstanding $2,1 

million plus interest. Total $16 million). Not surprisingly he says he has 

cut all ties with America and never intends to return.” 

 



40	
  

	
  

It became common cause during the trial that tax judgments had been entered 

against the plaintiff in the USA. Some of the judgments were granted by 

consent. It appears from the orders themselves that the plaintiff had taken the 

tax assessments on appeal and then ‘stipulated’ to the tax deficiencies, which 

means that the orders were made by agreement. They were signed on behalf of 

the plaintiff by his attorney, a Mr William Sutton. The two most dramatic of 

these orders, both dated 1 June1976, cover five amounts to a total of $999 

827.67. Two so-called “notices of state tax lien” at the instance of the State of 

California Franchise Tax Board issued on 2 October 1987 and 9 October 1991 

amount to $9 480.08 and $283 080.19. Those were the amounts at the time. 

Interest keeps accruing. The latter judgments or orders are not relevant to the 

plaintiff’s departure from the U.S.  

 

There is the circumstantial evidence that the plaintiff left his Californian 

domicile not long before these two biggest judgments were entered against him 

on 1 June 1976. He himself contended that he left in 1975. That was before the 

date of the tax judgments, but proceedings must have been instituted well before 

that. The inference which I was asked to draw was that the plaintiff had left to 

evade payment of the assessed taxes. I must say that it looks very much like it. 

The plaintiff has, twenty years later, not yet paid those taxes. It cannot be said, 

and has not been suggested, that he did not have the means to do so. One must 

then logically conclude that he had departed from the Unites States to avoid 

paying. The plaintiff sought to avoid this inference by suggesting that he had 

always believed that the taxes had been paid by his U.S. attorneys. He was, 

according to him, dismayed to learn, shortly before the trial, that it was 

contended that the taxes had not been paid. He dispatched a legal team to 

America to investigate this disquieting state of affairs. The legal team returned 

with the news that, although bad weather in Pittsburgh foiled some of their 



41	
  

	
  

investigative endeavours, they did discover from an employee of the Internal 

Revenue Service that no current tax Liability for the plaintiff was shown on 

their giant Washington computer. Fortified by this discovery, the plaintiff’s 

counsel suggested to the first defendant in cross-examination that he could not 

say whether perhaps these amounts had not been paid. His answer was that he 

did not know but that during May 1994 when the information concerning the 

tax debts was collected, liens which had been established to secure the debts had 

not been cancelled.  

 

In argument it was also suggested that the plaintiff had rebutted the inference 

that the debts remained unpaid. I disagree. It is pretty well inconceivable that 

the plaintiff would not have demanded an accounting from his American 

attorney if he had left instructions and money to settle his tax debts. The 

judgments are of great magnitude. Even assuming a rand/dollar exchange rate of 

RO,75 to $1, a 1 million U S dollar tax liability expressed in rand in current 

terms would be of the order of R8,5 million. Even if the plaintiff’s American 

attorneys had not been asked for an accounting, they must surely have 

accounted to the plaintiff on their own initiative. Moreover, an honest man who 

was genuinely astonished at the fact that his attorney had permitted judgments 

of more than R8,5 million to remain unpaid, would have contacted him to 

demand an explanation and an accounting. Plaintiff’s legal team conducted all 

kinds of inconclusive investigations in the United States. They did not speak to 

Mr William Sutton, the one person who might have been expected to give them 

useful information. Nor did they contact the State of California’s ‘lien desk’ 

whose telephone number they had. There is also no suggestion that any attempt 

has since been made to contact Mr Sutton although, as we all know, the United 

States is by E-mail seconds away. It is interesting that in a letter from his ex-

wife, solicited by the plaintiff, she mentions the fact that the plaintiff’s house at 



42	
  

	
  

Toro Canyon Road had been sold by the Internal Revenue Service. This, one 

assumes, would have caused some consternation if the plaintiff thought his tax 

liabilities had been settled and was bound to have led to recriminations against 

his attorney. When, in addition to these factors, there is brought into account 

that the plaintiff chose not to testify, there cannot be any doubt that he had left 

the United States with the intention of evading payment of his tax obligations.  

 

Although the plaintiff worked for the Hans Grimmig KG., he did not live in 

Germany. He lived the Life of a country gentleman in England. It seems 

unlikely that the prospect of working with or for Hans Grimmig was the 

plaintiff’s principal motivation for leaving the United States of America. When, 

therefore, the plaintiff gave Mr Chet Holcombe of the Santa Barbara News- 

Press to understand that he was leaving America to work for, or with, a large 

German corporation, he was not revealing the whole truth. It was not Hans 

Grimmig K.G. which lured him from America: it was the fiscus who drove him 

out. By hiding his principal motivation for leaving, the plaintiff laid himself 

open to the kind of criticism voiced in the Noseweek article. He can, 

accordingly, not succeed on either of these two issues. 

 

Grimmig’s Gripe  

 

There are two complaints associated with the tale told by Noseweek about Dr 

Grimmig. The Noseweek defendants are said to have conveyed to (heir readers 

that –  

a. the plaintiff fled from Germany to avoid honouring his obligations 

to Springer Verlag;  

b. the plaintiff lied about knowing Grimmig and about having 

received an advance of 40 000 Swiss Francs.  



43	
  

	
  

 

This is the passage relied upon by the plaintiff –  

“He left Germany without leaving a forwarding address, just as German 

industrialist and publisher Hans Grimmig (of the massive Springer 

Verlag) - who had paid him an advance of 40 000 Swiss Francs - was 

becoming disillusioned with Hall. Grimmig would later come to South 

Africa in search of his money. Arriving in Cape Town in 1983, he called 

Hall: ‘He denied knowing me and also denied ever having been to 

Germany’, said Grimmig recalling the conversation. ‘1 feel that such 

deceitful conduct should sooner or later have legal consequences’ “.  

 

This is one area of the Noseweek article where the first defendant’s research 

proved to have been inadequate.  There is a corporation called Hans Grimmig 

GmbH.  The man in charge of that business is Dr Dieter Grimmig.  He is a son 

of Hans Grimmig whose name, I take it, the corporation bears.  It is common 

cause that Dieter is alive and well and that Hans died in the early 1960’s. The 

facts, as we now know them, are that Dieter Grimmig, although he is a German 

industrialist, is not a publisher.  He has nothing to do with the Springer Verlag.  

The idea that he might have had something to do with the Springer Verlag 

probably originated with an article on the plaintiff which appeared in the Santa 

Barbara News-Press on 29 December 1975. I t was written by Chet Holcombe. 

Mr Holcombe’s article was relied upon by the first defendant in writing the 

Noseweek article.  Mr Holcombe told his readers that plaintiff had “accepted a 

position offered by Grimmig KG, Heidelberg, the publisher of his three books 

on the use of his surgical tools ...  “A little later in the article Mr Holcombe 

wrote -  

 “So successful were both sets of surgeon’s instruments that they have 

been used in many countries, together with the Hall textbooks on the use 



44	
  

	
  

of the tools. Springer Verlag Heidelberg is the publisher of his books, 

while the Readers’ Digest and other magazines have told of them”.  

 

It is easy to see how a careless reader of this article could have concluded that 

there was a connection between Grimmig K.G. and Springer Verlag, both of 

which are said to be the publisher of the plaintiff’s books. A careful reader 

would, on the other hand, have asked himself how two entities could have 

published the same books and would have tried to clear it up with Mr Chet 

Holcombe and Dr Dieter Grimmig.  

 

The first defendant testified that he had indeed spoken to Holcombe before 

writing his Noseweek article in order to satisfy himself that the Santa Barbara 

News-Press article was genuine. This testimony was dramatically shown to be 

false when plaintiff’s counsel in cross-examination produced an obituary from 

the same newspaper dated 10 July 1987 mourning the death of Mr Holcombe. 

Not much turns on this, save that it illustrates the dangers of gilding the lily.  

The other documentation on which the first defendant relied in writing the 

Noseweek article, was a letter from Dr Dieter Grimmig to Heyns recalling his 

encounter with the plaintiff years earlier. One does not know how carefully the 

first defendant read the Grimmig letter. It is signed Dipl. Ing. Dieter Grimmig. 

There is no mention of Hans Grimmig. When the first defendant then 

telephoned Grimmig, as he claims he did, he would, I presume, have asked to 

speak to the signatory of the letter, Dr Dieter Grimmig. Had he spoken to a 

person who identified himself as Dr Dieter Grimmig, he would have - must 

have - asked him about Hans, the lead actor in the drama. He would then have 

discovered that the Santa Barbara News-Press article was incorrect. He may 

also have discovered that, contrary to what Grimmig’s letter implied, the 

plaintiff did not live in Germany but only had an accommodation address there 



45	
  

	
  

which was the address of Grimmig’s secretary. The first defendant would then 

not have written that the plaintiff had left Germany. Moreover, if Grimmig had 

told him what the first defendant pretended he did, the first defendant would not 

have remained ensnared in his earlier error that Grimmig had anything to do 

with the Springer Verlag. Again, although the first defendant’s evidence in this 

regard was unsatisfactory and unreliable, nothing much turns on it, except that it 

illustrates that lilies are best left ungilded.  

 

The evidence that the plaintiff departed without leaving a forwarding address is 

also a little thin. Grimmig states –  

“By hints from the Sladmore Gallery ... I have learned of Dr Hall’s 

address in South Africa ...“  

 

I am not at all sure that this passage means that Grimmig had to ferret out a 

forwarding address which had been concealed. Persons at the plaintiff’s place of 

residence in England may have known perfectly well where he was.  

 

The errors – which are attributable to the first defendant’s carelessness first in 

reading and then in checking his sources – are, however, as I have indicated, not 

material. The sting of the article is that -  

a. Grimmig advanced money to the plaintiff. 

b. The plaintiff moved away -  

i. without settling the debt.  

ii. without leaving word with Grimmig of where he had gone.  

c. When he was traced plaintiff falsely denied having ever met 

Grimmig.  



46	
  

	
  

I must be satisfied that the sting of the article is true. To prove the truth of the 

facts published by the Noseweek defendants, they tendered in evidence the 

letter written by Dr Dieter Grimmig to Heyns as well as a later statement faxed 

by Dr Grimmig on 1 April 1996 at the request of the Noseweek Legal advisers. 

Dr Grimmig could not be prevailed upon to travel to South Africa for the trial. 

The second defendant accordingly asked for the statements to be admitted under 

Section 3 of the Law of Evidence Amendment Act. I overruled the plaintiff's 

objection to the admission of these documents. My reasons appear from that 

judgment. Thereupon the plaintiff tendered an affidavit made by the former 

counsel of the Noseweek defendants concerning a telephonic consultation with 

Dr Grimmig. That was also admitted in evidence. It was said to show the 

unreliability of the two Grimmig statements. I am not satisfied that it does. I 

think, rather, that an analysis of the Grimmig statements together with such 

other relevant evidence as has emerged, tends to show that the statements, if a 

little vague here and there, are sufficiently reliable for the purposes of this case. 

I deal with the component elements one by one. 

 

Not repaying money owed 

 

Grimmig’s statement in this regard reads - 

 “I herewith confirm that Dr Robert Hall owes me 39,423 Swiss Francs 

since March 1978 and in addition interest on this amount from that time 

till today. Dr Hall failed to comply with his obligations from a contract 

dating January 1976. On the other hand he did not return the money he 

was paid.”  

These pointed allegations have not been shown to be suspect. On the contrary, 

there are indications that they are reliable. When the plaintiff’s counsel 

interviewed Grimmig in Germany at the beginning of 1996, he expressed his 



47	
  

	
  

preparedness to prevail upon his client to pay Dr Grimmig the money which the 

latter claimed was owed to him. Ms Patricia Thomson. the plaintiff’s secretary, 

was present at the interview. She says in an affidavit that counsel’s offer to 

Grimmig to prevail upon his client to effect repayment was intended merely to 

challenge Grimmig on the foundation of his belief that the plaintiff (and not 

anyone else) was his debtor. I find his explanation forced. Counsel must have 

been armed with instructions from his client that the latter had never become 

indebted to Grimmig. The plaintiffs case seems to be that although it is admitted 

that Grimmig paid him 40 000 Swiss Francs, he should have looked for 

reimbursement to the American sponsors of the plaintiff.  

 

On 2 February 1996 Ms Thomson wrote to Grimmig to ask whether he should 

not have looked to the 3M Co to reimburse him instead of to Dr Hall. There was 

no reply to this letter. However, Grimmig does in his statement deal with the 

topic. He says that the arrangement was that he would pay the plaintiff and that 

the plaintiff had promised him that such amounts would be repaid by “Hall’s 

American sponsors”, failing which, he himself would repay any amounts due. 

Some payments were received from the United States but they ceased when the 

plaintiff left London during or about 1979. 40 000 Swiss francs were then due.  

 

Mr Van Den Berg made great play of the fact that Grimmig did not in his earlier 

letter mention that the causa for the debt had in reality been a guarantee. This 

statement, he argued, represented a departure from the letter and made his 

evidence so flawed as to make it unreliable. I do not agree with the submission. 

It does not help the plaintiff to nitpick. The only way in which he could have 

seriously challenged Grimmig’s evidence, would have been to give evidence 

himself. I have nothing from the plaintiff’s side, not even extracurially, to 

suggest that Grimmig is mistaken. There is therefore no reason for me to 



48	
  

	
  

suppose that Grimmig might in cross- examination have deviated from his 

statement to such an extent as to reduce its cogency.  

 

Moving surreptitiously 

 

It is clear from the Grimmig letter that the plaintiff did not confide in him where 

he had moved his residence. It may not have been correct to say that he left no 

forwarding address at his old residential address but the point is a minor one. 

The article suggests that he moved slyly owing his employer money and without 

informing him of his new address. That in its essentials was true.  

 

Denying Grimmig 

 

Grimmig says this –  

 

“1 have learned of Dr Hall’s address in South Africa and have in May 

1983 tried to visit him in Hout Bay and to call him to account. But Dr 

Hall had himself denied. The next day I had him on the phone, but he 

denied knowing me and also denied having ever been to Germany.” 

 

The plaintiff’s acknowledgement of Grimmig has varied. To a reporter of 

Eikestadnuus, the plaintiff recounted that he knew no one by the name of 

Grimmig. In a long statement to the Department of Home Affairs, however, the 

plaintiff maintained that he performed investment consultancy work for “a 

certain Mr Grimmig” while he was living in the United Kingdom. It is apparent 

from letters addressed by the plaintiff to Dr Dieter Grimmig that they were at 

one time on quite cordial terms. It has not been explained what could have 

soured their relationship to the point where - if the plaintiffs version is to be 



49	
  

	
  

accepted - Dr Grimmig would have made up the curious story of his attempted 

visit to the plaintiff in Hout Bay. It is just not the kind of story one invents.  

 

In the light of the plaintiff’s ambivalent attitude to his relationship with Dr 

Grimmig, I do not think that there is anything before me which might lead me to 

doubt the essential soundness of the two Grimmig statements. I am satisfied that 

Grimmig’s statements are reliable. That being so, I find that the Noseweek 

article concerning the Grimmig affair was, despite its inaccuracies, substantially 

true.  

 

Faking Marlene Boesch-Webber’s signature 

 

Marlene Boesch-Webber is the secretary and one of the directors of Grada 

Corporation. On 18 August 1987 she attended a board meeting of Grada at 

which it was resolved that she be authorised to empower the plaintiff to be the 

corporation’s representative in South Africa. Marlene Boesch-Webber signed a 

power of attorney giving effect to the resolution. By the time an agreement was 

concluded on 20 April 1989 between Heyns, the plaintiff, Solvig Bowman and 

Grada Corporation, the plaintiff had held that power of attorney for 18 months. 

The agreement was the same one already discussed in connection with the 

importation of finrand for the purchase of shares in Firgrove. It was pointed out 

in evidence by the first defendant that the agreement, and a deed of cession 

executed on the same day, purported to be signed by Marlene Boesch-Webber, 

but that the signature did not correspond with that on the resolution and power 

of attorney of Grada. It was not denied in cross-examination of the first 

defendant that the plaintiff had signed the agreement and the cession. The 

contention was that the signing of Marlene Boesch-Webber’s name had been 

authorised. The signatures could therefore not be said to have been fakes.  



50	
  

	
  

 

The paragraph in which the statement about the faking of Marlene Boesch-

Webber’s signature occurs reads as follows –  

 

“Since the early 1980’s the Reserve Bank has known that Dr I-Jail 

operates his off-shore business interests through a trust registered in 

Jersey and a Panama company known as the Grada Corporation. He has, 

from time to time, declared so himself. So transparent is his ownership of 

the Grada Corporation that he does not even bother to get one of the front 

directors in Switzerland to sign contracts on its behalf. Instead he 

brazenly fakes Marlene Boesch-Webber’s signature whenever the 

occasion demands.”  

 

The plaintiff’s counsel relied on the common law rule that an agent may. with 

the necessary authority, write his principal’s name instead of his own. That is 

then taken to be the principal’s signature. Here we have something different. 

The plaintiff did not write the name of the principal, Grada Corporation. He 

wrote the name of the principal’s agent, Marlene Boesch-Webber. He held out 

to the world that this particular agent had signed on behalf of the principal. That 

was, of course, not true. A different agent, a sub-agent, had signed her name.  

 

There was every reason for the plaintiff to have chosed this way of doing things. 

It was important that his relationship with Grada Corporation should not appear 

from the contract. Payment was to be made in financial rands and we know, 

from what has gone before, that the Reserve Bank would not have given 

permission for the transaction to proceed if the plaintiffs incestuous relationship 

with Grada Corporation were made to appear from the contact. It is clear, 

moreover, from a note dictated by the plaintiff to his typist, that he was careful 



51	
  

	
  

not to be identified from the agreement as an agent for Grada Corporation. His 

choice of Marlene Boesch-Webber’s name instead of his own was therefore a 

concealment which could properly have been described as a fake.  

 

Finally, I should say that I agree with the first defendant that the Noseweek 

article does not suggest that the plaintiff was signing the contract in fraud of 

Grada. It does not suggest shameful conduct vis a vis Grada, but rather a 

provocative use of the plaintiff’s own authority in and control over Grada.  

 

The Noseweek Iniuria claim 

 

I now turn to a discussion of the three statements said to have been made 

intentionally to injure the plaintiff and which are alleged to have humiliated and 

degraded him. Mr Van Den Berg did not press the iniuria claim; but he did not 

abandon it, so I must deal with it.  

 

Indulging oneself 

 

The remark in the Noseweek article that “he (the plaintiff) would even have you 

believe self indulgence is an admirable form of patriotism”, is a dig at the 

publicity which had been given to the plaintiffs restoration of the Cape Dutch 

farmhouse on Stellenkloof and at the opulence of Stellenkloof itself. The 

comment is directed at the swan lake in the gardens, the waterfall, the flood lit 

tennis court and the pool with its timber deck. The plaintiff represented it in 

interviews with journalists as a major contribution to the cultural heritage of the 

Cape and as a gift to his adopted country. The first defendant said in evidence 

that he thought the whole thing rather pretentious. Hence the ironic comment. I 

quite fail to see how this comment could have hurt the plaintiff’s feelings. It is 



52	
  

	
  

the sort of criticism which a public figure - or one who seeks public attention 

like the plaintiff does - should accept with equanimity.  

 

Let me suppose that I am wrong in thinking that the words were not injurious. 

The plaintiff then encounters the difficulty that he did not testify about the 

injury to his feelings. Instead, he called someone to say that shortly after having 

read the Noseweek article he, the plaintiff, looked crestfallen. There is no telling 

what he felt offended about. There were many other, more seriously damaging, 

statements which he might have taken to heart. I am unable, therefore, to find 

that the plaintiff has proved any damages here.  

 

Promoting oneself  

 

The plaintiff was nominated to receive the Nobel prize for medicine in 1973 by 

the American Society of maxillo-facial surgeons on the strength of his supposed 

contributions to the development of a range of air-driven hand tools used in 

surgical procedures. The Hall air drill which the plaintiff claims to have 

invented was at the time of its introduction onto the market a significant 

advance on equipment used in surgery to cut or shape hard tissue like bone.  

 

There was litigation about the Hall air drill. First of all the U.S Patent Office 

found that the plaintiff and his then partner, a man called Roth, were entitled to 

the patent filed by a certain dc Groff, an employee of Aro Corporation which 

manufactured the tool. The plaintiff and Roth had presented Aro with a list of 

specifications for an air driven drill which they envisaged. The question before 

the board was whether their suggestions amounted to a complete conception of  

the invention, that is to say, whether they had conveyed to De Groff ‘an idea of 

specific means for accomplishing the desired end.’ The board found that they 



53	
  

	
  

had. The appeal tribunal disagreed. It found that the inventive steps were taken 

by De Groff. He had not been supplied with such detail that he would have been 

able “without the exercise of any ingenuity and special skill on his part, to 

construct and put the improvement in successful operation.”  

 

Dc Groff was therefore held to be entitled to the patent. He was the inventor. It 

is not as though the plaintiff has ever challenged the correctness of that 

decision. In evidence in a so-called interference hearing’ - a hearing to 

determine precedence on a patent - the plaintiff deposed that he and his partner 

Roth had been selling a piece of equipment called a Weber dental hand piece. 

They felt that this hand piece was not altogether satisfactory, so, using the 

Weber hand piece as a sample, they approached numerous manufacturers asking 

them to develop a modified piece of equipment which would better serve the 

needs of customers. Eventually, after many attempts had failed, they came to 

Aro Corporation and asked them if they could do the job. They made no 

suggestions as to the type of motor or brake mechanism, or control lever, flow 

of air, or type of turbine. The engineering staff at Aro Corporation did all the 

work.  

 

When, thereafter. Roth’s attorney approached the plaintiff with a patent 

application for him to co-sign with Roth, the plaintiff refused to sign it. He 

refused because, not having been the inventor, the claim would have been 

fraudulent.  The plaintiff’s attorney made his client’s attitude perfectly clear in a 

letter dated 13 November 1963. The relevant part reads –  

 

I have been directed to advise you that Dr Hall is not in a position to 

execute the tendered application for the following reason -  



54	
  

	
  

1. He is not the inventor, either singly or jointly with Mr Roth, 

of any of the inventions attributed to him in the tendered 

specification: and he did not design, devise or otherwise 

invent the structure set forth in the tendered application. 

 

2. The only patentable inventions or discoveries made by him, 

either alone or with others, in the field of surgical drills are 

those covered by the patent application filed in the United 

States Patent Office on May 26, 1961, (Serial No. 112, 864). 

 

3. In his opinion, if he were to subscribe to the Oath, Power of 

Attorney and Petition of the application signed by Daniel D. 

Roth and tendered by you for his signature, he would be 

committing perjury.  

 

For the above reasons, I have been instructed to direct that you delete Dr. 

Hall’s name from the application. since neither you nor the patent counsel 

designated therein has any authority, express or implied, to represent him 

in this or any other patent application.  

 

Very truly yours,  

 

William D. Sutton”.  

 

A video recording, twice broadcast on the national television system, made with 

the plaintiff’s co-operation, was tendered in evidence. In it plaintiff is described 



55	
  

	
  

as the ‘man who changed the entire course of surgical history’.  At one point the 

voiceover narrator proclaims -  

 

“Inspired by his dream of surgical revolution, he threw himself into years 

of painstakingly difficult research and development. The obstacles were 

many, with little or no encouragement. But finally, the first major 

breakthrough; and in 1963 success - the completion of the first basic 

unit”.  

 

There is further talk of the miraculous Hall air drill which ‘carved a name for 

the inventor in the history of surgery’. When the truth emerged in the course of 

this trial - that the plaintiff was not the inventor of the Hall air drill, the 

surgiotme, the orthotome, the neurotome or the craniotome – he was compelled 

to back down. To salvage what remained of his image, he disclosed-a patent 

registered in his name for twelve drill attachments so that people might not 

think he had invented nothing at all.  

 

There are many examples of publication of the statement that the plaintiff had 

been a Nobel prize nominee. Some of these were made in magazine and 

newspaper articles. The plaintiff would not be responsible for the occasionally 

fulsome language, but that he should have seen fit to claim that he had been 

nominated for a Nobel prize because of his inventive skills, I find breathtaking. 

The effrontery of the plaintiff’s claim to have invented the Hall airdrill (and 

other major surgical devices) justifies the Noseweek comment that the plaintiff 

has made a successful lifetime career of self-promotion.  

 

 



56	
  

	
  

 

Striking it lucky 

 

It was conceded by the first defendant that there was no evidence that the 

plaintiff had been a mediocre dentist. The statement appears to have derived 

from an utterance by the plaintiff in the video recording made about him and his 

supposed accomplishments. The plaintiff said that he had not been a good 

student and had therefore had to work harder than other students. It was 

probably this utterance which was misinterpreted by the first defendant to mean 

that plaintiff had himself confessed to being a mediocre dentist.  

 

I shall assume that it is hurtful to say of someone that he is incapable of 

practising his profession well, particularly if the source of that information is 

stated to be an admission by that person himself. “Mediocre’ means Hof 

middling quality, neither good nor bad, indifferent, of poor quality, second 

rate”. The epithet is admittedly undeserved. There is no evidence that the 

plaintiff was a mediocre dentist. The difficulty with this part of the claim is that 

mentioned earlier: the plaintiff has chosen not to speak of his own pain on 

reading the offending words. Without having heard his own evidence on his 

own distress, I am afraid that I cannot help him.  

 

The Argus 

 

The case which survives against the Argus defendants, is that the Argus article 

states of the plaintiff, directly or by implication, that he is a:  

 

criminal or suspected criminal, and/or 

a fugitive from justice, and/or 



57	
  

	
  

wanted by authorities or to be arrested by authorities.  

 

This, it is alleged, is evidenced by the plaintiffs photograph; the caption: 

WANTED:  Millionaire Robert Hall is on the run: the heading “American 

sought for Rl.5m tax debt”, and the following extract from the Argus article – 

 

“All his records and those of his companies have been seized from the 

offices of accountants Ernst and Young, Cape Town, by an officer of the 

police commercial crime unit, who was accompanied by a member of the 

Receiver of Revenue’s staff.” 

 

“This was confirmed yesterday by Captain John Sterrenberg, media 

liaison officer for the police.” 

 

“The commercial crime unit is in the process of verifying allegations 

pertaining to contraventions of the Income Tax Act” added Captain 

Sterrenberg.”.  

 

The defence to these allegations is that the article does not bear the meaning 

pleaded. It is contended that the words state explicitly, and would have been 

understood by the ordinary reader to mean, that the plaintiff was wanted or 

sought by the Receiver of Revenue, was being pursued by the Receiver of 

Revenue, and was, in a sense other than the literal one, on the run from the 

Receiver of Revenue.  

 

It was submitted by Mr Kirk-Cohen that the word “wanted’ could be used in a 



58	
  

	
  

variety of meanings. It can indubitably have the meaning contended for by the 

plaintiff:  

 

“Want - to hunt or seek in order to apprehend (he is wanted for murder)” 

(Webster’s New Collegiate Dictionary [19741).  

 

The word need not necessarily connote impending or intended arrest, even when 

used in this sense:  

 

want - (as wanted adj) (of a suspected criminal etc.) sought by the police. 

(The Concise Dictionary of Current English [1984]).  

 

It can have a broader meaning of being sought for:  

 

Want, vb (tr. often passive) to seek or request the presence of. “You are 

wanted upstairs” (Collins Dictionary of the English Language, [19791).  

 

The phrase ‘on the run’ can similarly be used in a narrow (literal) sense:  

 

on the run 1: in haste: without pausing: 2: in retreat, running away. 

(Webster, supra). 

 

This phrase, too, has broader connotations:  

 

a: escaping from arrest: fugitive 

b: in rapid flight; retreating. 



59	
  

	
  

c: hurrying from place to place (Collins, supra).  

According to the “Shorter Oxford English Dictionary” (Third 

Edition) the word “seek” can have the following meanings:  

1. To go in search or quest of; to try to find, look for.  

2. To pursue with hostile intention; to go to attack, 

advance against; to persecute, harass, afflict.  

 

Which specific meaning should be accorded the word must be ascertained by a 

reading of the article as a whole, and the word in its context. See Demmers v 

Wyllie & Others 1978 (4) SA 619 (D). Where an article is capable of two 

different constructions, it will be held to have the non- defamatory meaning. See 

Conroy v Nicol & Another 1951 (1) SA 653 (A) at 663C, quoting with approval, 

Neville v Fine Art and General Insurance Company 1897 A.C. 73:  

 

“It seems to me unreasonable that, when there are a number of good 

interpretations, the only bad one should be seized upon to give a defamatory 

sense to the document.”  

 

The decision in Conroy’s case is not quite in point. The words presently under 

consideration are defamatory in all their possible meanings. But I do consider 

that Conroy’s case is helpful in implying, as I think it does, that if there are 

shades of defamatory meaning one should not seize upon the darkest one, by 

which I mean the one that the defendants cannot justify. The caption and 

headings are perfectly capable of meaning no more than that the plaintiff is on 

the defensive in an assault by the Receiver. I do not, therefore, consider at any 

length Mr Van den Berg’s argument (and Mr Kirk-Cohen’s counter-argument) 

that one is obliged to consider the reaction of the ordinary reasonable reader 



60	
  

	
  

who would have read only the caption and headlines and not the body of the 

article.  

 

In case I have erred on this score, however, let me say that it seems to me that 

the plaintiff’s counsel tended to rely rather too much on cases, the facts of 

which are different. One cannot lay down as a general rule that a defamatory 

headline by itself does or does not give rise to liability. That is so, because the 

test is the reaction of the ordinary reader to published matter. The reaction of the 

ordinary reader to a headline will vary from one to another. It will depend on 

many factors. Say the headline forms part of a street poster. Here, the ordinary 

reader may not be in a position to satisfy his curiosity by reading the advertised 

article. Or it may advertise a newspaper that he does not normally read. The 

danger that the impression left by the poster may be the only one is very real. Or 

take the case of text giving an innocent meaning to a defamatory headline where 

the text is buried so deep in the article or is so obscure that an ordinary 

newspaper reader might overlook it. Here again, the danger of the ordinary 

reader being left with the impression created by the headline alone, is very real. 

But that is not to say that, as a matter of law, a prima facie defamatory headline 

may be read apart from the body of an article from which it is apparent that no, 

or a lesser, defamatory meaning was intended. All that one can say is that 

whether or not the ordinary reader would have read a headline on its own, 

depends upon the circumstances, one of which is the accessibility of the text.  

 

In casu, I think that the text can be said to have been readily accessible. I do not 

believe that the ordinary reader of the Argus article would have read only the 

headlines. If the headlines of the article caught his attention - and headlines are 

there, after all, to guide newspaper readers to what interests them - he would 

have read the text which was not long, difficult or tucked away somewhere. If 



61	
  

	
  

the headlines interested him so little that he did not bother to read the text, he 

would not, I am sure, have remembered them for longer than it took him to put 

the newspaper down. His appreciation of the plaintiff’s fama would not have 

been altered.  

 

The decisions in Kritzinger v Pekorporasie van S.A. 1981 2 SA 373 (0) and 

English and Scottish Co-Operative Properties Mortgage and Investment Society 

Ltd v Odhams Press Ltd 119801 1 KB 440 (CA) do not in the unqualified form 

contended for by Mr Van den Berg “support the contention that the heading in 

isolation could sustain an action, regardless of whether the text was 

substantially correct.” They are, at best, examples of circumstances where an 

ordinary reader would have been so influenced by the heading that it would 

have coloured the rest of the article.  

 

The text of the article makes it quite clear that the plaintiff is not stated to be in 

physical flight. No mention is made of a departure by the plaintiff. It would 

immediately have been apparent to the reasonable reader (who must be 

supposed to know a little about what sells newspapers) that if there had been a 

physical departure by the plaintiff, that would have been the sensational event 

which would have received the most coverage. Further, the text of the article 

makes it clear that it is the Receiver who is after the plaintiff’s blood. He laid a 

charge with the commercial unit of the South African police. The police acted in 

response to that charge. It is not said that they suspect the plaintiff of anything. 

The Receiver is the one who suspects the plaintiff of having contravened the 

Income Tax Act. The reader is thus given to understand that the plaintiff might 

have committed some statutory offence. He would undoubtedly infer from the 

seizure of the plaintiff’s records and those of his companies that the Receiver 

regards it as a statutory offence of some gravity. Perhaps he would think to 



62	
  

	
  

himself that the Receiver was being excessively cautious because there was a 

large amount of tax involved and because a ‘surety’ for the tax had not 

materialised. He would have concluded that the plaintiff had got himself into 

trouble over unpaid tax. The Receiver was now getting the better of him. The 

Receiver was on the offensive while the plaintiff was in retreat. I agree with Mr 

Kirk-Cohen that a reading of the article as a whole makes it clear that the word 

“wanted” is not used in the sense of evading capture or arrest. The ‘pursuit” is 

that of the Receiver and not that of the South African Police Services.  

 

I agree, also, that the words “on the run” were in the context of the article used 

in their metaphorical sense. The plaintiff was on the run, in the sense that, 

although he could be found, he was conducting his affairs in such a manner as 

to evade one who had hostile intentions. An appropriate analogy would be a 

debtor who alienates his assets so as to evade his creditors. Such a person is “on 

the run” from his creditors. The words are used in the sense that plaintiff - 

ostensibly a wealthy man - is evading his obligations to the Receiver in the 

manner set forth in the article: he had been assessed; he had promised a surety 

bond; none had materialised.  In the circumstances, and in the sense intended by 

the article and understood by the average reader, plaintiff was pursued by the 

Receiver, wanted by the Receiver and on the run from the Receiver.  

 

The Argus defendants submitted in the alternative that even if the words 

complained of were to be understood in a non-figurative sense, they were true 

since the plaintiff was a suspected criminal and was and is a criminal and a 

fugitive from justice both locally and internationally. In the light of the view 

which I have taken - that the Argus defendants’ principal submission is correct - 

it is not necessary for me to devote time to the alternative argument.  



63	
  

	
  

 

The Argus defendants relied on two sets of circumstances for the truth of their 

assertion that the plaintiff was (figuratively) running away from the Receiver. 

They concern two interlinked undertakings given to the Revenue. The plaintiff 

who, it was thought at the time, was in possession of R1.6m worth of 

Krugerrands undertook not to dispose of them until he had had a surety 

mortgage bond registered over the immovable property of Stellenkloof. He was 

a party to a false assurance to the Receiver that he had not disposed of, and 

would not dispose of, the Krugerrands. Then, having disposed of the 

Krugerrands, he failed to have the surety mortgage bond registered.  

 

The Krugerrands 

 

Stellenkloof subdivided its property and during February and April 1993 

received the purchase prices of altogether R1.68m for three subdivided portions. 

The proceeds were deposited not, as one would have expected, into 

Stellenkloof’s banking account but into an account of the plaintiff himself. 

There are several disquieting features of this transaction.  

 

An amount of R1.133m in respect of the sale of two portions of Stellenkloof 

was received on 12 February 1993. Three days later the purchase price of 700 

Kruger rands from the Cape Gold Coin Exchange was debited to the plaintiffs 

account. On 17 February the plaintiff bought another 400 Kruger rands from the 

Cape Gold Coin Exchange. On the same day he made application to the Reserve 

Bank via Rennies Travel for an additional travel allowance for an overseas trip 

commencing on 27 February 1993 and ending on 28 April 1993. As is 

evidenced by his passport, the plaintiff left Cape Town on 27 February 1993. 

He arrived back in the country some time during March 1993.  



64	
  

	
  

 

On 24 March 1993 the plaintiff paid Investec R34 000 for 50 Krugerrands. He 

received into his Stellenbosch account an amount of R469 302 in respect of the 

sale of a portion of Stellenkloof on 21 April 1993. The day after that he paid 

Investec R448 000,00 for an additional 400 Krugerrands. On 19 May 1993 the 

plaintiff applied to the Reserve Bank via Rennies Travel for an additional 

business allowance stating that he would depart on 2 June 1993. On 25 May 

1993 he faxed Investec, saying that he would collect the 450 Kruger rands being 

held for his account two days later. There are no stamps in the plaintiff’s 

passports indicating that he left the Republic on or about 2 June 1993. However, 

I agree with Mr Kirk-Cohen that the plaintiff probably had another passport 

which he has not disclosed. There is no indication of what became of these 

Kruger rands.  No documentation concerning their sale has been discovered by 

the plaintiff. The inference that the coins were taken overseas is in the 

circumstances a strong one.  

 

On 27 July 1993 there was a meeting with the Receiver of Revenue, attended by 

the plaintiff, Mr Clegg, the tax specialist of Ernst & Young, the plaintiff’s 

accountants and auditors, and Mr Krige, a professional assistant of that firm. 

The purpose of the meeting was to explain to the Receiver that the plaintiff was 

unable to pay the tax to which he had been assessed and to ask the Receiver to 

defer payment of the tax until after the hearing of an appeal which the plaintiff 

had lodged.  

 

At the meeting, Clegg explained to the Receiver that the plaintiff had no assets 

in South Africa. In the plaintiffs presence he advanced the suggestion that the 

proceeds of the sale of portions of Stellenkloof had reduced the company’s 

overdraft. This as we now know was not true. It was at this point that the 



65	
  

	
  

Receiver revealed that he knew that the plaintiff had purchased Krugerrands 

with Stellenkloof’s money. This revelation caused consternation in the ranks of 

the plaintiff’s advisers. A hurried meeting between Clegg and the plaintiff was 

held in seclusion, whereupon the meeting was informed that Stellenkloof would, 

as security for the plaintiff’s tax debt, give a surety bond by way of a second 

mortgage over its property. An unequivocal undertaking was given to the 

Receiver that the bond would be registered within two weeks, and that, pending 

registration of the bond, there would be no further sale of any Krugerrands. Mr 

Cowdry, a conveyancer from Syfret, Godlondton and Fuller-Moore, was 

instructed to see to the registration of a second mortgage bond as soon as 

possible.  

 

On 4 August 1993 Mr Krige wrote to the Receiver on behalf of the plaintiff, 

advising him that the plaintiff had received on behalf of Stellenkloof an amount 

of R1,681m all of which he had invested in Kruger rands on 15 and 17 

February. 24 March and 22 April 1993. He assured the Receiver that there had 

been no further sales or purchases of coins. When Mr Krige at the suggestion of 

the Receiver attempted on 4 January 1994 to audit the Kruger rands, he was 

shocked to find that contrary to the undertaking given to the Receiver, 1 240 of 

the coins could not be accounted for. Investec held 100 of the Kruger rands on 

behalf of the plaintiff, not on behalf of Stellenkloof, whilst 260 coins had been 

deposited at Nedbank.  

 

Plaintiff has, as I noted earlier, never explained the disappearance of these 

coins. If he had disposed of them before the meeting with the Receiver on 27 

July 1993, he would, of course, have lied to the Receiver. If he had disposed of 

them after the meeting, he would have breached his undertaking to the Receiver 

in the light of the fact that the surety bond had by 4 January 1994 not yet been 



66	
  

	
  

registered and has, in fact, as we shall presently see, to this day not been 

registered.  

 

The explanation for the disappearance of some of the coins which was given to 

Mr Krige by the plaintiff’s wife was that 965 of them had been given to her in 

settlement of a debt. The difficulty with Mrs Hall's assertion is that the plaintiff 

had not in any of the contradictory statements of assets and liabilities which he 

had given to the Receiver on various occasions declared this debt as a liability. 

His wife had not declared it as an asset. It was not suggested in cross-

examination how the plaintiff would have contracted such a large debt to his 

wife. Eventually, when the plaintiffs view was sought, he told Krige that the 

remaining 275 Kruger rands (1240 minus 965) were sold in September and 

October W9,3 by Stellenkloof at a profit. The R345 000 sale proceeds were not 

accounted for. I have been shown no proof of such sales.  

 

Mr Tredoux argued on behalf of the plaintiff that the Receiver could never have 

laid claim to the Krugerrands which were Stellenkloof’s property. That is true; 

but it is the plaintiff’s attitude to the Receiver which is under the spotlight. 

There is no reason to believe that, had the plaintiff wanted to, he could not have 

obtained the necessary funds from Grada to give security or even satisfy the 

Receiver’s claim pending his appeal. Yet he was prepared to lie and cheat in 

order to forestall payment of the tax to which he had been assessed. That is the 

conduct of a man who is figuratively evading the fescues, a man who is running 

away from the Receiver.  

 

The surety bond  

 

Mr Cowdry of the firm Syfret Godlonton Fuller-Moore Inc testified that the 



67	
  

	
  

plaintiff who was his client at the time, in August 1993 instructed him to see to 

the registration of a surety mortgage bond over the immovable property of 

Stellenkloof in favour of the Receiver of Revenue. The bond was to secure the 

plaintiff’s indebtedness to the Receiver in respect of income tax to which he had 

been assessed pending a decision by the Income Tax Special Court. The bond 

was to be for R1.6m but what with interest accruing on the amount, discussions 

ensued as to whether the amount of the bond should not be increased.  

 

Shortly thereafter the plaintiff instructed Cowdry to stop work on registering the 

bond. Plaintiff had changed his tax advisers. Their advice was to withhold 

registration. Ernst & Young were embarrassed by this development in view of 

the undertaking given to the Revenue that a bond would be registered and on 27 

January 1994 advised the Revenue of these new developments. On the same 

day, the plaintiffs new advisers concluded that registration should proceed, after 

all, and the plaintiff advised Mr Cowdry accordingly. On 19 February 1994 a 

draft bond for R1.6m was forwarded to the Receiver for his approval. On 22 

March 1994 the Revenue approved registration of the bond. On 2 May 1994 the 

bond documents were lodged for registration. At the last moment a problem 

with regard to Reserve Bank approval arose. Stellenkloof as an affected 

company, could not borrow money locally without Reserve Bank approval. By 

August 1994 when the new tax consultants resigned, the bond had not yet been 

registered. Then documents were lost in the post and the whole registration 

process had to start over again. Before it could get under way the plaintiff’s 

latest tax adviser wrote to the Receiver in May 1995 declining to give any 

surety bond at all. The last letter on Cowdry’s file is a threat from the Receiver 

on 15 September 1995 to sequestrate the plaintiff.  

 

We have not been told what the advice from the latest tax adviser could have 



68	
  

	
  

been. Could it have been that agreements count for nothing? That one may 

break one’s word with impunity? Of course, the Revenue has its remedies, but 

in the meantime three years have gone by and the plaintiff’s financial position is 

precarious. He is, as he has confessed, insolvent. Where does that leave the 

Receiver? Exactly where plaintiff and his latest adviser intended him to be: in a 

much weaker position than he would have been if plaintiff had, like an 

honourable man, kept his word.  

 

The history of the registration of the bond is a deplorable one. The plaintiff had 

agreed to have a bond registered. He was bound by that agreement. He received 

an important quid pro quo for it. The Receiver agreed not to enforce the 

assessment immediately as he was entitled to have done. There is no doubt in 

my mind, having regard to this sorry history, that the plaintiff could be said, 

figuratively, to have been running from the Receiver. He was evading his 

obligations. It does not help to protest, as the plaintiff does, that he broke his 

word on legal advice. He is still on the run and the Receiver is after him.  

 

The public interest 

 

The plaintiff is a man who has sought and attained publicity. He has actively 

promoted an image of himself as a famous millionaire who invented the Hall air 

drill, and other important pieces of medical equipment. There can be no 

question that the plaintiff has sought the limelight, and has actively promoted 

himself as being a high-profile, highly principled, wealthy man with a social 

conscience. He has occupied public platforms, publicly supported political 

campaigns, and promoted himself whenever the opportunity arose. He played a 

quasi-political role, promoting himself as a personal friend of former president 

Reagan, calling himself an unofficial ambassador to South Africa and an 



69	
  

	
  

advisor to the Reagan administration on South Africa. The plaintiff has thrown 

away the shield of privacy to the same extent as a public figure or politician.  

 

Mr Van den Berg argued that the Noseweek defendants should not be permitted 

to raise long forgotten scandals in order to discredit the plaintiff. He argued that 

the Grimmig episode and the plaintiff’s unhappy departure from America lay 

forgotten in the mists of time and that no one had any interest in bringing them 

back into the light.  

 

I agree with Mr Kirk-Cohen that our law will not permit buried misdemeanors 

to be exhumed where a plaintiff has reformed and put those misdemeanors 

behind him. Everyone is entitled to another chance. That is clearly morally just. 

The plaintiff has, however, not started a new life. He has continued on the same 

road as before. He cannot strut on the public stage and then be heard to say that 

it is against the public interest to be told what kind of a man he really is.  

 

It was also argued on behalf of the plaintiff that even public figures have a right 

to have some aspects of their lives kept private. I agree. That proposition is well 

established. But it applies to truly private matters, not to dealings with public 

bodies and creditors.  

 

Conclusion on the merits 

 

The plaintiff has, in my view, not succeeded on any of the remaining averments 

of defamation which remained in issue. In each case the defendants have 

managed to prove, on a balance of probability, and by dint of much sustained 

effort, that what was said about the plaintiff was substantially true and in the 

public interest. The plaintiff’s claims must therefore be dismissed.  



70	
  

	
  

 

The costs 

 

a. Generally 

 

The plaintiff has been unsuccessful. There is no reason to deviate from the rule 

that the loser pays the costs of his opponents. All the defendants’ counsel have 

asked for costs on a punitive scale. Their pleadings have been amended to 

include such a prayer. It is to a consideration of the merits of that request that I 

now turn.  

 

The plaintiff, as he issued summons, knew that the allegations made against him 

by the first and second defendants in the Noseweek article were true. If he 

issued summons with any hope of success in the action, which I must suppose 

he did, it was based on the expectation that the defendants would be unable to 

prove that the statements made about him were true. His approach was, I realise 

that the things you have said about me are true, but if you do not manage to 

prove them, I shall nevertheless recover very large damages against you.’ The 

plaintiff then set about making it as difficult as he reasonably could for the 

defendants to prove the truth of their statements.  

 

The plaintiff’s attitude to the litigation is encapsulated in the following passage 

which appears in the answering affidavit of his attorney, Mr Anastasios 

Vavatsanidis, in the application for security for costs:  

 

“The defendants in this matter published defamatory statements of and 

concerning plaintiff and thereafter set up their defence on the basis that 

the allegations which were published were not only true but also 



71	
  

	
  

published in the public interest. The onus in this regard is on defendants. 

Plaintiff is accordingly perfectly entitled to put the defendants to the 

proof of the truth of the allegations which they published and of such 

ancillary facts as they have elected to introduce. While it may be so that 

defendants would have found it more convenient if plaintiff made factual 

admissions in order to prove their case they cannot seriously argue that 

this is a procedural right. Accordingly it is respectfully submitted that 

plaintiff had every right to put defendants to the proof of the facts 

contained in the Court records of the United States of America.”  

 

I find it difficult to believe that the plaintiff embarked on this defamation action 

to protect his fama. He knew that his public image was the result of a carefully 

contrived and sustained deception. He sued not to salvage his reputation but to 

sustain a colossal fraud. The whole exercise was a reckless gamble. It has been 

a long, costly and futile trial. I have repeatedly asked myself in the course of it 

why the action had ever been brought. It seems a self- destructive thing to have 

done. It has engaged resources on a huge scale. It has placed a very severe and 

quite unnecessary burden on all the defendants. There never was any real 

dispute on the facts. They were barely challenged. In most cases they could not 

have been, yet the plaintiff persisted in litigating with a psychopathic 

ruthlessness as to the outcome. It is not even as though the plaintiff was taken 

by surprise. He was from the outset in possession of the same evidentiary 

material as the defendants. This kind of litigation ought, in general, to be 

discouraged by a special and punitive costs order.  

 

The cost to the Noseweek defendants has been ruinous. In the end, the plaintiff 

abandoned many of the allegations against the Noseweek defendants, but not 

before the trial had been made much more expensive than it need have been. I 



72	
  

	
  

think, in this regard, particularly of the falsehoods conveyed to the department 

of Home Affairs in the plaintiff’s application for permanent residence. The 

evidence concerning this was relevant with regard to the aspersion cast upon the 

plaintiff that he had “a way with the truth.” The plaintiff, in that application, 

answered no to a question whether he had left any debts abroad and no to a 

question whether he had ever been subject to a civil action. The Noseweek 

defendants then sought to establish that civil judgments for the non-payment of 

US taxes had been granted against plaintiff when he lived in California.  These 

were obtained pursuant to civil actions which had been taken against him. At 

first, and for quite a while, plaintiff declined to admit that he was the judgment 

debtor described in the tax judgments and liens as Robert Milton Hall. 

Eventually the evidence that the debtor could have been none other than the 

plaintiff became so overwhelming that he was compelled to concede that the 

judgments had been granted against him. In November 1995, before the trial 

started, he had set Out his version of why the American judgments remained 

unpaid in a statement to the Department of Home Affairs. It was that his 

attorney had failed him. The attorney failed to pay the more than one million 

US dollars required to discharge the debts. The story is silly, but that is not the 

point. The point is that the plaintiff never believed that there was any doubt 

about the identity of the debtor in those judgments. I do not believe that the 

strategy of failing to make admissions where admissions are due in a civil trial 

is a procedural right. Far from it. The refusal to make reasonable admissions 

may be, and in this case was, an abuse of the process of the court.  

 

Unfortunately, the Argus defendants were also involved in all of this. It will be 

recalled that the Argus defendants were sued on the footing that they were 

jointly responsible for the Noseweek article. This, I cannot help thinking, was 

major tactical blunder on the part of the plaintiff. By the time the Argus 



73	
  

	
  

defendants could extricate themselves from the welter of complaints made 

against the Noseweek defendants, it was too late. The costs of preparation 

(which) were enormous) had already been incurred. Besides, the Argus 

defendants were by then trapped in the hearing. Their costs were appreciably 

increased by having to listen to days of evidence and argument which had 

nothing to do with the plaintiff’s complaints about what they had published.  

 

Then there was the abandonment of the allegation that the Argus defendants had 

said (or implied) that the plaintiff unlawfully dealt in financial rands. That came 

late in the day. The averment had put the Argus defendants to an immense 

amount of preparation. There were mountains of Reserve Bank documents to 

work through. Some (too many in my view) found their way into a bundle of 

Reserve Bank documents which was handed up. Where one has this kind of 

extensive pre-trial research and preparation which then turns out to have been 

done in vain, only an attorney and client costs order can be adequate 

recompense. The Argus defendants were also obliged to sit through a long 

application by the Noseweek defendants against the Receiver of Revenue for 

access to certain of his records. That application was in my view ill-conceived, 

but the fact remains that the Argus defendants would not have become reluctant 

spectators of that skirmish if they had not been ill-advisedly joined in the action.  

The plaintiff had a rather better case against the Argus defendants. I say this 

because it - or the part of it which remained after amendment - depended on the 

interpretation which a court might give to the headings and caption (read with 

or without the text) of the Argus article. Had that been the bone of contention 

from the beginning I would not have thought of ordering attorney and client 

costs against the plaintiff. Instead, and quite apart from dragging the Argus 

defendants into the Noseweek controversy about exchange control, the plaintiff 

sought to blame them for having said that he had transgressed exchange control 



74	
  

	
  

regulations when the article plainly said exactly the opposite. It said that the 

plaintiff was able to indulge in exchange transactions because he had been 

specifically permitted by the Reserve Bank to do so.  

 

On 22 August 1996 the plaintiff proposed amendments to his pleadings. They 

were only finally moved on 27 August, but from 22 August everyone proceeded 

on the assumption that they would be granted. Their effect has been described at 

the beginning of the judgment. They considerably narrowed the issues. I think 

that the plaintiff ought to be given credit for this.  

 

I am satisfied that the plaintiff should be ordered to pay the costs of the third to 

seventh defendants on the scale as between attorney and client up to and 

including the hearing on 22August 1996. This order applies to – 

 

a. the costs of the application for absolution. 

b. the qualifying fees of the expert witnesses Salmon and Morris.  

 

The costs consequent upon the amendments moved on 27 August 1996 are to be 

paid by the plaintiff on the party and party scale.  

 

Onus of Proof  

 

The defendants at the outset of the trial launched a major application to attempt 

to persuade me that the onus of proving truth in the public interest, after the 

decision of Holomisa v Argus Newspapers Ltd, no longer rested on them. The 

application failed. The costs were reserved. All the defendants supported the 

contention that the law had changed. All were therefore lose. I see no reason 



75	
  

	
  

why the costs of this application should not follow the result.  The plaintiff 

employed two counsel in the trial. This was reasonable. The interlocutory 

application was complex and involved considerable research and analysis. I 

think that it was therefore also reasonable for the plaintiff to employ two 

counsel in the application. The first to seventh defendants should jointly and 

severally pay the plaintiffs costs.  

 

Application against the Receiver of Revenue  

 

The first and second defendants lost the application and were ordered to pay the 

plaintiffs (and the Receiver’s) costs. The plaintiff submits that three trial days 

were lost due to the application and that the Noseweek defendants should be 

ordered to pay the ‘wasted’ costs. I do not understand the submission. The only 

costs that were ‘wasted’ were those of the Argus defendants who were not 

parties to the application. They would have been entitled to costs from the 

plaintiff under the general costs order for being compelled to attend court while 

the Revenue application was being argued. However, the Argus defendants, 

although they were not parties to the application, did file papers indicating (heir 

support and contributing to the case of the Noseweek applicants. In the 

circumstances I think that they should pay such of their own costs as relate to 

the Revenue application, which would include the costs of attending court while 

(ha application was argued.  

 

Application to compel trial particulars  

 

Plaintiff requested trial particulars on 28 February 1996. When, by 22 March 

1996, two days after the start of the trial, these particulars had not yet been 

delivered, the plaintiff first set down an application to compel. The application 



76	
  

	
  

was not proceeded with because the Noseweek defendants undertook to provide 

the particulars by five o’clock on that day. The Noseweek defendants, it seems 

clear enough, should in the circumstances pay the costs of the application to 

compel.  

 

The first Reserve Bank application 

 

The application for access to documentation in the possession of the Reserve 

Bank was necessitated by the provisions of Section 33 of the South African 

Reserve Bank Act 90 of 1989. The order was granted by consent. Costs were 

agreed to be costs in the cause. The plaintiff is to pay those costs on the party 

and party scale.  

 

The Second Reserve Bank application 

 

The next Reserve Bank application was more problematical. I he application 

was settled. All the parties agreed to an order that costs of the application be 

costs in the action. When the plaintiff by amendment removed from the field of 

contention the allegation that it had been said of him that he had illegally dealt 

in financial rands, the costs order was, at the insistence of the Argus defendants, 

recalled. They were apprehensive that they might lose what remained of the 

action against them, while at the same time having won the financial rand battle 

by default. This would mean that, in having to pay the costs of the action, they 

would be obliged to pay the costs of an application in relation to a distinct issue 

on which they had been successful. The plaintiff seized the opportunity to argue 

that, despite its earlier acquiescence in the costs order, the Argus defendants 

should be ordered to pay the costs. The costs order was not really recalled for 

the benefit of the plaintiff, but for the peace of mind of the Argus defendants 



77	
  

	
  

who might have found themselves in an inequitable situation because of the 

plaintiff’s amendments. In my view the earlier order that the costs of the 

application were to be costs in the action should simply be reinstated. The 

plaintiff is therefore to pay such costs on a party and party scale.  

 

The next question is what those costs should comprise. An advocate and an 

attorney for the Reserve Bank remained in attendance throughout the two days 

of the witness Lautenberg’s consultations and testimony. The witness, however, 

was in the nature of an expert witness on exchange controls and the policy of 

the Reserve Bank. He had no knowledge of the facts in dispute. I do not think 

that it was necessary to protect him so assiduously. If the Reserve Bank thought 

it proper as a precautionary measure, it should pay the costs itself. The costs 

which have been ordered to be in the cause do not, therefore, include the costs 

of legal representation of the Reserve Bank witness on the second day. The 

costs of the first day would in any event have been incurred and are included.  

 

The Hearsay Applications  

 

a. The foreign judgments  

 

The first of the hearsay applications was an application by the Argus defendants 

in terms of Section 3 of the Law of Evidence Amendment Act 45 of 1988 to 

admit in evidence certain documents listed in a schedule to the notice of motion. 

The documents in the schedule were the so-called American judgments as well 

as documentation in connection with litigation between Peggoty Ann Henriques 

and the plaintiff. Finally, there was the affidavit deposed to by Mr Michael 

Venter, a representative of the Receiver of Revenue in Bellville.  



78	
  

	
  

 

The application in respect of the American tax judgments was necessitated by 

the recalcitrance of the plaintiff who refused to admit them. His attitude was 

that he was “not required to make any admission which would assist the 

applicants in discharging the onus which rests upon them at the trial”. In taking 

up this attitude he knowingly ran the risk of attracting criticism from the bench 

on the conduct of his case. In a civil trial parties are expected to co-operate in 

eliminating disputes. A failure to act reasonably in this regard may attract an 

adverse costs order.  

 

The concern of the third to seventh defendants with the United States tax 

judgments arose, of course, from the plaintiff’s allegation that they had made 

common cause with the Noseweek defendants or had assisted in spreading the 

Noseweek defamation. Since no evidence on either of these aspects was 

presented to the Court, absolution was ordered. This meant that these issues as 

far as the Argus defendants were concerned, fell away quite early on 26 March 

1996. That part of the application dealing with the admission of the affidavit of 

Venter nevertheless lived on. At quite a late stage, on 5 August 1996, the 

Noseweek defendants joined as applicants in the hearsay application. They were 

clearly entitled to join. They had an interest in the issues. Only the affidavit of 

Venter was then still in contention. On 28 August 1996 the plaintiff abandoned 

its remaining opposition to the hearsay application by conceding that the 

affidavit of Venter could be admitted in evidence. The concession was made 

since there no longer appeared to be any reason for opposing the admission of 

the affidavit. It had, in the light of other and better evidence tendered in the 

course of the trial, become unimportant.  

 

I consider that I should, in the light of the plaintiff’s attitude to the conduct of 



79	
  

	
  

the litigation, order him to pay the costs of this application on the scale as 

between attorney and client. His only defence against the charge that he had left 

tax judgments behind him in the United States, was the forlorn hope that the 

judgments might not be proved against him. The same applies to the Henriques 

judgment. The only exception is the affidavit of Venter in respect of which the 

plaintiff had an arguable case. That issue, however, formed a small part of the 

application and its presence cannot save the plaintiff from the order which I 

propose. There are certain qualifications to the order. The first and second 

defendants can obviously not get any costs until after 5 August 1996. The 

applicants, the Argus defendants, annexed to their founding affidavit 

documentation which already formed part of the record and could conveniently 

have been accessed in other files. I refer to the documents annexed from pages 

31 to 113. The same applies to annexure JFL6 annexed to the Argus defendants’ 

replying affidavit at pages 144 to 164. Since it was not necessary to copy and 

annex these documents, the costs are disallowed.  

 

b. The Grimmig statements  

 

The Grimmig hearsay application was a minor tussle between the Noseweek 

defendants and the plaintiff. The Noseweek defendants walked off with the 

spoils of victory. However, the tussle did not end ignominiously for the 

plaintiff. He ought not to pay the costs of the application on any but the ordinary 

party and party scale.  

 

The Security application  

 

The security application was brought by the Argus defendants against the 

plaintiff for an order directing him to furnish security for the applicants’ costs. 



80	
  

	
  

The application was unsuccessful. The costs were ordered to stand over. The 

plaintiffs conduct in the security application, it seems to me, is open to serious 

criticism. His opposition to the application was characterised by the  

evasiveness and secretiveness concerning his financial affairs which has been 

conspicuous in his conduct, not only during this trial, but during his entire 

sojourn in this country. He starts his opposition by registering the complaint that 

he was given less than a week to deal with the application, and in particular to 

deal with the expert evidence of Mr Salmon, an accountant, who testified on the 

plaintiff’s solvency. The answer is given by a Mr Vavatsinides, the plaintiff’s 

attorney, in these words:  

 

“In the circumstances it has simply been impossible for plaintiff to deal 

with the affidavit of the expert witness Mr Salmon as any expert briefed 

by plaintiff will have to read not only the expert report but also the source 

documentation on which the said report is based and which runs to many 

thousands of pages. Such experts as I have approached on plaintiffs 

behalf have simply been unavailable to attend to the matter at such short 

notice”.  

 

The affidavit goes on to say that, should the aspect of the plaintiff’s insolvency 

be relevant, which is not admitted, the application ought to be postponed to 

enable the plaintiff to procure an expert opinion. It was, and this became 

perfectly clear later on, not necessary for the plaintiff to consult with experts to 

decide whether or not he was solvent. Since the plaintiffs assets, by his own 

account, are valued at no more than R50 796, the question whether he was able 

to pay to his wife a loan debt of R1.79m and to Lenert a loan debt of R1.3m 

seemed a simple one to answer. The application was nevertheless stood down to 

allow the plaintiff time to deal with the allegations with which he had said he 



81	
  

	
  

did not have time to deal. On 21 August 1996, nine days after service of the 

founding affidavit, the plaintiff produced a one and a half page affidavit in 

which he stated that he was prepared to concede that he might be commercially 

insolvent and might not be able to pay the defendants’ costs from his own 

resources in the event of his claims being dismissed. That was all that was 

required in the first place. Instead, the plaintiff, as he has so frequently done, 

threw up a smokescreen which included attacking the Argus defendants for 

supposedly being unreasonable and wasting the court’s time.  

 

The answering affidavit also made the point that the above concessions were 

made “as it is impossible for me, within a matter of a week or two, to properly 

account for my current financial position”. That kind of response is not a candid 

one. As I indicated above, the dispute was not about the value of his assets, in 

which event it might have been a complex matter to determine.  

The dispute was about whether or not he has any assets at all.  

 

It is not an invariable rule that a litigant who fails to obtain the desired relief 

should pay his own costs. There are cases where the successful opponent may 

be ordered to pay his own costs. This in my view is such a case. The plaintiff’s 

conduct has been such that I consider that the Court ought to express its 

displeasure by depriving him of his costs of the security application. Each party 

therefore pays its own costs. The plaintiff must, as a result of having joined the 

Noseweek defendants and as part of the general costs order, pay the costs of the 

Noseweek defendants which were wasted by their having to attend court during 

the hearing of the application.  

 

There has been a great deal of paper handed up which was not, as things turned 

out, referred to in evidence. Much of it was of marginal relevance, and a great 



82	
  

	
  

deal of it was repetitious. It would not be fair to saddle other litigants bar those 

who introduced the paper with the costs of these excesses. There were many 

more unnecessary documents and duplications than the ones I identify. I purport 

to do no more than make a rough and ready assessment.  

 

Orders  

1. The plaintiff’s claims against the first to the seventh defendants are dismissed. 

 

2. The plaintiff is ordered to pay  

 

(a) on the scale as between attorney and client - 

i. the costs of the first and second defendants which are to 

include the costs of the employment of two counsel from 5 - 

22 August 1996; 

ii. the costs of the third to seventh defendants up to and 

including the hearing on 22 August 1996; 

iii. the qualifying fees of the expert witnesses Salmon and 

Morris; 

iv. the costs of the application for absolution; 

v. the costs of the first application under the Law of Evidence 

Amendment Act of the first to seventh defendants except for 

the costs of pages 31 - 113 and 144 - 164 in respect of which 

the costs are disallowed.  

 

(b) on the scale as between party and party the costs of -  

i. the third to seventh defendants after 22 August 1996;  

ii. the amendments moved on 27 August 1996;  



83	
  

	
  

iii. the first Reserve Bank application; 

iv. the second Reserve Bank application which include the costs 

of the Reserve Bank up to and including the first day of 

attendance of Mr Lautenberg; 

v. the second application under the Law of Evidence 

Amendment Act. 

 

4. The parties are to pay their own costs of the application for 

security for costs. 

 

5. The defendants are ordered to pay, jointly and severally, the costs of the 

plaintiff in the application to determine the incidence of the onus, such 

costs to include those incidental to the employment of two counsel. 

 

6. The first and second defendants are ordered to pay the plaintiff’s costs of 

the application for trial particulars dated 28 February 1996. 

 

7. The costs of the third to seventh defendants consequent upon the Revenue 

application are to be paid by themselves. 

 

8. Execution of the costs order granted in favour of the plaintiff in the 

Revenue application is stayed until – 

a. the costs order in favour of the first and second defendants have 

been taxed; or 

b. the Court orders otherwise. 

 



84	
  

	
  

8.  The costs of perusing and copying the following documents are 

disallowed to the litigant who introduced the documents. Other litigants 

are entitled to their fees for perusing such documents on the party and 

party scale irrespective of any general costs order.  

 

 

 

 

 

 

_________________ 

J H CONRADIE  

 

 


