
IN THE HIGH COURT OF SOUTH AFRICA 

WESTERN CAPE HIGH COURT, CAPE TOWN

Reportable

Case No.: 11961/2006

In the matter between:

ANGELA WELLS Plaintiff

and

ATOLL MEDIA (PTY) LIMITED First Defendant

WILL BENDIX Second Defendant

JUDGMENT: 09 November 2009

DAVIS J:

Introduction

[1]  Acting  in  her  capacity  as  guardian  of  her  minor  child,  T,  plaintiff  launched  an 

application  against  defendants  for  a  claim  of  damages  in  the  amount  of  R500  000, 

allegedly arising out of the publication of a photograph of T in a magazine in respect of 

which  first  defendant  is  the  owner  and publisher  and second defendant  is  the  editor. 

Further, it is contended that defendants caused the offending photograph to be displayed 

on national television.

[2] The cause of action has been based, firstly, on defamation and further on an invasion 

of the privacy of T.

The Factual Matrix

[3]  T was twelve years old at the time that the photograph was taken and the picture 

published in the Zigzag magazine.  Zigzag magazine is  a surfing magazine which has 

been  published  in  South  Africa  for  the  past  thirty-three  years.  According  to  second 

defendant, the editor of Zigzag magazine, it has a readership of between thirty thousand 



to forty thousand.

[4] The particular photograph, which has given rise to the present dispute, was published 

in  the April  2006 edition  of  the  magazine,  without  plaintiff's  authority  or  consent.  The 

photograph was also flighted on national television in the program "Super Sport", a copy of 

which advertisement was provided to the Court.

[5] The photograph, as it was published, was stamped bearing the word "filth" as well as a 

description at the foot of the photograph "all-natural Eastern Cape honey". The following 

statement appeared on the cover of the magazine: "100% pure filth photos inside".

[6] The photograph appears in a section of the magazine entitled "dishing up the photo 

feast". In smaller print, the following caption purports to describe the photograph further: 

"only the freshest, ripest images go into our photo features. Handpicked with no artificial 

flavourants or additives we guarantee you 100% pure serving filth or your money back".

[7] Initially, a dispute arose as to whether these photographs was that of T. This issue was 

no longer in dispute by the time the case was heard.

[8] The key questions for determination by this court are, whether T could be recognised 

by reasonable readers of the magazine, whether the language used to describe the photo 

"pure filth" bears a non defamatory meaning and whether the defendants acted  animo 

iniuriandi. The dispute also extended to whether T's dignity and rights to privacy had been 

infringed and finally to the amount of damages which she had suffered.

The Evidence

[9] Plaintiff called two witnesses, namely T and plaintiff, who is her mother. T testified that 



she was on holiday at Cape St Francis in January 2006 with her family and some friends. 

While on holiday, she was informed that there would be a photographer on the beach who 

had  taken  photographs  of  surfers.  She  assumed  that  it  was  on  this  day  that  her 

photograph was also taken. She learnt of the photograph after her sister called her a few 

months later, in April 2006, and told her that she had appeared in the magazine. Initially 

she thought "it was great to be in the magazine". However, as time went by, she received 

a  number  of  MXit  messages,  which  is  a  cellular  phone  message  system  similar  to 

'facebook'. It was clear from these messages that she had been identified as the girl in the 

magazine. She later heard that she was referred to "as a slut" and "PE's little porno star",  

manifestly disparaging remarks which upset her greatly. She was also distressed when 

she saw the picture of herself at a craft store at the boardwalk casino complex where it 

had  been  pasted  on  the  wall  behind  the  owner's  till.  Further,  she  heard  that  her 

photograph had been hanging on the walls of Grey High School, a boy's school in Port 

Elizabeth.

[10] She was examined on her knowledge of the expression "pure filth" and as to whether 

she understood these words to mean "something of great quality" or words which bore a 

positive connotation within the surfing context. She testified that neither her friends no her 

family had understood these words in this context. To the contrary, she testified that the 

words "pure filth" had "destroyed her". She testified further that similar insults continued 

some three and a half years later.

[11] Mrs Wells testified that, when she saw the photograph, she was immediately upset. 

According to her, the photograph "robbed T of her innocence".

[12] Her distress was compounded when she went to East London to play hockey. One of 

the male hockey players confirmed that he had seen the photograph and indeed paged 

back to look  at  it  a  few times.  She was  disgusted  that  her  daughter  was  now being 



depicted as "a pin-up girl". She was also informed by her friend that T had become the 

focus of attention at Collegiat College and at a boys school, Grey High School. As Port 

Elizabeth was a small community,  with an even smaller surfing community,  T was well 

known and easily recognised by her friends as the girl in the photograph. She accepted, 

under cross-examination, that T may have been flattered by the photograph but said that 

this was a typical reaction of a twelve year old child. She also testified that she never 

heard nor understood the words "pure filth" to connote something positive. Neither her son 

nor her ex-husband, who were surfers, understood these words in this way.  Mrs Wells 

testified that when she approached her attorney she would have been happy if an apology 

had  been  forthcoming  from the  defendants.    However,  she  never  received  such  an 

apology.

[13] The defendant called one witness, Mr Bendix, the editor of the magazine. He testified 

that the photograph of T had been acquired through a freelance photographer Al Nichols. 

These photographs had not been commissioned by the magazine. The picture of T was 

considered to be "a girl shot". He never thought that she was twelve years old. Under 

cross examination as to whether he would have used the photograph, had he known that 

it was that of a twelve year old child, he said "it was always easier to look at it in hindsight.  

It is more than likely that I would not have used it".

[14] Mr Bendix testified that the words "pure filth" had a specific meaning within the surfing 

community;  that  is  of  something  of  good  quality  and  was  a  phrase  which  was 

complementary, either of a wave or of a young woman. In support thereof, he referred to a 

number of definitions in dictionaries which appeared to have been taken from the internet 

and which defined the word 'filth' in this positive fashion.



[15]   On the basis of the evidence, the key issues which were raised in argument were 

the following.

1. Whether T was identifiable from the photograph.

2. The meaning of the word "filth".

3. Whether the defendants acted animo iniuriandi.

Recognition

[16] Mr Fagan, who appeared on behalf of defendants, submitted that no part of T's face 

was visible on the photograph. The photograph was taken from her back, right hand side. 

Her face was obscured, both as a result of the angle and by her long hair. No part of her  

front was at all  visible. He further referred to the evidence provided by both T and by 

plaintiff as to the defining factors to be taken into account in the identification of T. The first 

was that the bikini worn by the girl in the photograph was a bikini which belonged to T,  

secondly that T tied the top of her bikini at the back towards the side rather than in the 

middle and thirdly, that she often wore her hair band (or pony) on her wrist.

[17] In short, Mr Fagan submitted these so-called defining features revealed that T could 

be recognised only by people who knew her well, being her family, close friends, perhaps 

others who were present with her at Cape St Francis at the time that the photograph was 

taken. Mr Fagan conceded that there had been a further identification after the publication 

of the photographs by way of MXit and word of mouth. This had ensured that a number of 

school children identified T as being the girl in the photograph. However, in his view, there 

was no allegation about the further dissemination in the particulars of claim and the claim 

was not premised on the foreseeability as to such further dissemination. No editor in the 

position  of  Mr  Bendix  could  reasonably  have  been  expected  to  foresee  such  further 

dissemination.



[18]  On  the  basis  of  this  premise,  Mr  Fagan  focused  his  argument  on  the  following 

problem for plaintiff. The only people who recognised T would have been her close friends 

and family.  They would not  associate her with the word 'filth'  as it  was defined in the 

Oxford English Dictionary. By contrast, the only people who may have associated the girl 

in the photograph with the traditional meaning of 'filth' would have been people who would 

not have known the identity of the girl in the photograph.

[19] The evidence reveals, however, that T was identified by a number of people as being 

the person in the photograph. That itself is not surprising for, as Mrs Wells testified, she 

was a member of  a small  community.  The photograph was  prominently  featured in  a 

widely  read magazine,  Zigzag,  and would  be the subject  of  conversation  and rumour 

mongering. Hence, as both T and Mrs Wells testified in evidence, which was uncontested, 

a range of people acquired knowledge of her identity as the girl in the photograph.

[20] In my view, it was certainly foreseeable that taking so provocative a photograph of a 

young girl who is a member of a small community would result in her being the subject of 

both speculation and identification; particularly a photograph which was described as "a 

pinup photo". That is exactly what occurred in this case, with unfortunate results for T.

Filth in context

[21] In a recent defamation case, Tsedu and others v Lekota and another 2009 (4) SA 383 

(SCA) at 377F - 378E Nugent JA said the following:

"Much has been made of the unqualified statement in the headline that the  

respondents 'spied'  ...  But words that are used in a newspaper  heading  

must not be read in isolation - the ordinary reader must be taken to have  

read  the  article  as  a  whole  albeit  without  careful  analysis.       A  

clearexpression  of  the  reason  underlying  that  rule  is  to  be  found  in  



Charleston  and  Another  v  News  Group  Newspapers  Ltd  and  another 

[(1995) 2 All  ER 313 (HL)], in which the question whether a defamatory  

headline,  isolated from the text  of  the article,  is capable of  founding an  

action for defamation,  was confronted directly by the House of Lords.  It  

held that the adoption by the law of a single standard for determining the  

meaning of the words - the standard of the ordinary reader - necessarily  

leads to the conclusion that it could not found an action. Lord Nicholls of  

Birkenhead expressed it as follows:

'I do not see how, consistently with this single standard, it is possible  

to carve the readership of  one article  into different  groups:  those  

who will have read only the headlines, and those who will have read  

further. The question, defamatory or no, must always be answered  

by  reference  to  the  response  of  the  ordinary  reader  to  the  

publication.'

..............

Even it the article was read only fleetingly I think that the imputation in the  

headline that the respondents had spied (in the ordinary sense of the word)  

would soon have been dispelled when the reader commenced reading the  

text and any lingering doubts would have been put to rest once the article  

had been read to the end."

[22] In relation to the requirement that words must be read in their context in order to 

establish whether they are defamatory,  Mr Fagan submitted that two different contexts 

had to be taken into account. The first concerned the context of a sixteen page photo 

spread in the relevant addition of Zigzag magazine. The second was the fact that Zigzag 

magazine was a surfing magazine.



[23] On the first page of the sixteen page photo spread, the following caption appeared: 

"only  a  100%  pure  surfing  filth".  The  design  was  intended  to  replicate  a  stamp 

guaranteeing the quality of a particular  food item, similar  in a way to a manufacturer's 

"seal  of  approval"  which  appears  on a  range of  food products.  The stamp was  used 

throughout the photo spread and, according to Mr Bendix, it was pure chance that the part 

of the design which appeared on the page of the photograph of T contained the word 'filth'. 

As the theme of the photo spread was food, the word 'honey' had also been used in the 

caption to the photograph of T.

[24] In Mr Fagan's view, a reasonable reader would not have opened the magazine for the 

first time at the page containing the photograph of T but instead read the magazine from 

the front. This would have provided a clear context for the "filth" caption. In addition, all the 

other photographs were impressive photographs of waves and intricate moves performed 

by surfers on waves.    No one viewing these photographs could reasonably believe that 

the magazine's  intention was to convey anything other than a positive view of  surfing 

culture.

[25] Turning to the second aspect, Mr Fagan submitted it was clear that this was a surfing 

magazine which employed words in a particular context. A cursory reading of its editorial 

supported this conclusion. The following passage is illustrative:

"And as the ashes were thrown into the air and the great circle tossed its hands 

skywards with groms, adults and old-timers all clapping and hooting widely,  

another image was filed right along with all those stacked horizons.   A frozen  

instant now joined by a fresh cyclone swell imploding onto epic sandbars, melting  

together into one of the many extended snapshots that define our surfing lives.  

Snapshots that keep us looking back, moving forwards, but always planted firmly  

in the moment." 



In Mr Fagan's view, the ordinary reader of this particular publication would thus 

have understood the meaning and context of the word 'filth' as it was employed in 

the magazine.

[26] Ms Buikman, who appeared on behalf of plaintiff, submitted that the primary, ordinary 

meaning  of  the  meaning  "filth"  was  defamatory,  in  that  it  meant  "dirty,  unsavory  and 

obscene".  Therefore,  Ms  Buikman  submitted  that,  in  relation  to  a  girl  posing  for  a 

photograph, the use of the word "filth" clearly had a sexual connotation, suggesting that 

she was a person of loose morals, without any self respect.

[27]  These  competing  submissions  reduce,  in  essence,  to  an  examination  of  the 

comprehension of the ordinary reader. In this context  Prof Burchell,  Personality Rights  

and Freedom of Expression at 187 writes:

"The ordinary meaning of words is not necessarily the dictionary meaning.  

It is the meaning which an ordinary or reasonable reader would attributed  

to the words and this ordinary meaning must be looked at in the context in  

which the words were used. In determining the per se or ordinary meaning  

of  words  the  courts  "must  take  account  not  only  of  what  the  words  

expressly say, but also of what they imply."

[28]  The concept  of  the reasonable reader was qualified  in  Channing v South African 

Financial Gazette Limited and others 1966 (3) SA 470(W) at 474, to mean the ordinary of 

reader of the particular publication in which the words were employed. This approach has 

found  favour  with  the  Supreme  Court  of  Appeal  in  Mthembi-Mahanyele  v  Mail  and 

Guardian Ltd and another 2004 (6) SA 329 (SCA) at para 26-27, in which Lewis JA, in 

dealing with an article in a particular newspaper, defined the question as what the ordinary 

reader of that newspaper would have understood when reading the particular statement in 

question.



[29]  Mr  Fagan submitted that,  as  Zigzag  was  a  surfing  magazine,  in  which  particular 

surfing  jargon  was  employed  throughout  the  publication,  a  reasonable  reader  of  that 

publication  would have understood the particular  context  in  which the word "filth"  was 

employed.

[30]  In  evaluating  this  submission,  account  must  be  taken  of  these  judgments  which 

clearly  enjoin  a  court  to  examine  the  nature  of  the  words  complained  of  as  being 

defamatory within the context of the publication and the general category of readers who 

may read a particular report and appreciate the context in which it is located.

[31] The word 'filth' in any primary context, to any reader of ordinary intelligence, must hold 

a  negative  connotation.  To  the  extent  that  the  words  have  a  particular  positive 

connotation, it is because they may bear a secondary meaning; that is a meaning other 

than  the  ordinary  meaning  which  derives  from  the  special  circumstances.  Where  a 

defendant  wishes  to  contend  that  the  statement,  as  in  this  case,  holds  a  secondary 

meaning which is not defamatory, it is for the defendant to plead the innocent meaning 

and hence the circumstances which take the words out of their ordinary, primary meaning. 

National Union of Distributive Workers v Cleghorn and Harris Limited 1946 AD 984 at 992.

[32] Mr Bendix was the only witness led by defendants with the view to informing the court 

of the positive connotation of the word "filth". He was not qualified as an expert and the 

best he was able to do was to refer the court to various international websites, including 

two web pages from an Australian magazine, Outside magazine, twenty four web pages 

from the Cranky Kids website, which included surfers slang, an Hawaiian slang dictionary 

and a further list of surfer slang from Harms Archief Knol. These 'dictionaries' all included, 

in the definition of filth, "a filthy chick" which means a 'cool chick'. A further dictionary was 

provided from the Riptionary website which contains surfing language but did not include 



the word 'filth' or 'pure filth'. Further editions of the Zigzag magazine and a printout from 

the Surfhead website were also provided to the court which indicated that the word 'filth' 

had been used but, in this case, only within the context of the description of waves.

[33] In my view, the evidence provided by Mr Bendix is manifestly insufficient to establish 

a secondary meaning of filth which would connote a positive image of a girl, such as T, 

within the context of a South African readership. In other words, the defendants have not 

placed  before  this  court  adequate  evidence  to  show  that  the  word  has  an  unusual 

secondary meaning which could only be attributed to it by a reader, having knowledge of 

the special  circumstances. See  Ngcobo v Shembe and others 1983 (4) SA 66 (D and 

CLD) at 69.     Simply placing a number of  internet pages before a court,  without  the 

benefit of an expert, does not pass evidential muster.

Animus iniuriandi

[34] Mr Fagan submitted that Mr Bendix's evidence was uncontroverted; that is that, in the 

context of a surfing magazine, "filth" held no negative connotation. It was solely used as a 

surfing synonym for excellence. Hence, there could be no question of the existence of the 

requisite animus injuriandi.

[35] To recapitulate: this case deals with a magazine which has been in publication for 

some thirty- three years and, according to Mr Bendix, has a readership of between thirty to 

forty thousand. It is therefore a case dealing with the media. In this connection, the South 

African  law  of  defamation  has  changed  dramatically  over  the  past  decade.  The 

unfortunate jurisprudence of  Pakendorf v Deflamingh 1982 (3) SA 146 (A) at 156-158, 

which replaced the concept of animus iniuriandi with strict liability for the media has been 

discarded as part of our authoritarian past. In National Media Limited v Bogoshi 1998 (4) 

SA 1196 (SCA)  particularly  at  1210 -1211,  the court  found that  the adoption  of  strict 



liability in Pakendorf and subsequent cases was clearly wrong, because it was in conflict 

with the democratic imperative, meaning that the public interest is best served by a free 

flow of information, a task which, to a considerable extent, is best performed by the mass 

media.

[36] The court however did not revert to the common law position of liability based upon 

the animus iniuriandi  because, in short, it found that it would have been to easy for the 

media to raise an absence of an awareness of wrongfulness as a defence. The court 

therefore decided to recognise negligence as the basis of liability of the mass media for 

defamation. Bogoshi at 1211.

[37] This approach was succinctly expressed by Lewis JA in Mthembi-Mahanyele, supra 

at para 46:

"The press will  thus not  be held liable  for  the publication  of  defamatory  

material where it can show that it has been reasonable in publishing the  

material. Accordingly, the form of fault in defamation against the press is  

negligence rather than intention to harm".

[38 ] Conceptually the test as outlined in Bogoshi and later confirmed by the Constitutional 

Court  in  Khumalo  v  Holomisa 2002  (5)  SA  401  (CC),  has  created  something  of  a 

conflation  between  reasonableness  at  the  level  of  unlawfulness  and  an  absence  of 

negligence at the level of fault. See Dario Milo,  Defamation and Freedom of Speech  at 

196.

[39] Mercifully, for the purposes of the present dispute, it is unnecessary to fully unravel 

this  conundrum,  although  some  engagement  is  necessary.  For  an  exposition  of  this 

debate, see Neethling, The conflation of wrongfulness and negligence; is it always such a  



bad thing for the law of delict? 2006 (123) SALJ 204 particularly at 213 - 214: See also the 

contrasting  view of R W Nugent (JA) 2006 (4) SALJ 557: and, in a somewhat different 

context, A Fagan 2007 (124) SALJ 285.

[40] But if a measure of conceptual clarity is to be maintained, then a distinction must be 

drawn between an absence of fault due to a reasonable mistake and the particular use of 

unreasonableness  that  is  central  to  the  enquiry  about  wrongfulness;  that  is  a  policy 

enquiry into the reach of the law and hence the scope of the action. What appears to be 

clear from the dictum in Mthembi-Mahanyele, supra and Khumalo, supra at para 20 is that 

the form of fault, in the case of the media, that must be shown to be present is that of  

negligence.

[41] According to Khumalo the defence of reasonable publication can be determined thus:

"Were the Supreme Court of Appeal not to have developed the defence of  

reasonable publication in  Bogoshi's case (supra), a proper application of  

constitutional principle would have indeed required the development of our  

common law to avoid this result.

However, the defence of reasonableness developed in that case does avoid a zero-sum  

result  and  strikes  a  balance  between  the  constitutional  interest  of  plaintiffs  and  

defendants. It permits a publisher who can establish truth in the public benefit to do so  

and  avoid  liability.  But  if  the  publisher  cannot  establish  the  truth,  or  finds  it  

disproportionately expensive or difficult to do so, the publisher may show that in all the  

circumstances the publication was reasonable.  In determining whether publication was  

reasonable, a court will  have regard to the individual's interest in protecting his or her  

reputation in the context of the constitutional commitment to human dignity. It  will  also  

have regard to the individual's interest in privacy. In that regard, there can be no doubt  

that persons in public office have a diminished right to privacy, though of course their right  

to  dignity  persists.  It  will  also  have  regard  to  the crucial  role  played  by  the press  in  



fostering  a  transparent  and  open  democracy.  The  defence  for  reasonable  publication  

avoids  therefore  a  winner-takes-all  result  and  establishes  a  proper  balance  between  

freedom  of  expression  and  the  value  of  human  dignity.'  Moreover,  the  defence  of  

reasonable publication will  encourage editors and journalists to act  with due care and 

respect for the individual interest in human dignity prior to publishing defamatory material,  

without precluding them from publishing such material when it is reasonable to doe so."  

para 43

We now arrive at the conceptual problem created by these cases. If this form of 

defence proves successful, it is extremely difficult to see how the publisher can be 

found to be negligent; that is acting below the standard of a reasonable person in 

the position of a publisher. But, as noted earlier, it is not necessary to unravel this 

conundrum given the manner in which this case was pleaded.

[42]  In  this  case,  the  court  was  not  asked  to  engage  in  what  Lewis  JA in  Mthembi-

Mahanyele,  supra  at  para 47 classified  as the "anterior  enquiry",  namely whether  the 

publication was lawful because it was justifiable. The thrust of the dispute in the present 

case was whether the magazine was at fault. Hence, the question arises as to whether 

defendants  were  negligent  and  in  turn,  the  enquiry  must  then  shift  to  whether  the 

publication of the photograph was reasonable in the circumstances of this case. See also 

in this connection,  Lange v Australian Broadcasting Corporation (1997) 189 CLR 520 at 

571.

[43] In the present case, Mr Bendix, the editor of Zigzag, chose to publish a photograph of 

a girl in a bikini, posing provocatively, whose consent he had not obtained. Reluctantly, he 

was forced to concede under cross examination that the words "pure filth" could have 

been read and understood by readers of the magazine in their primary sense. Although he 

was extremely reticent to concede the point, he did say that 'it was more likely than not 

that he would not' have published the photograph, had he known that it was of a twelve 



year girl.

[44] The photograph was not one which captured happy holiday makers on a glorious 

South  African  beach,  the  type  of  photograph  that  appears  from time to  time  in  daily 

newspapers. Nor was it  similar to the fleeting image of an attractive woman caught on 

television by the perennially  sexist  camera crews,  recording a cricket  match on a hot 

South African summer's afternoon but whose crowd shots are invariably of scantily clad 

young  women  as  opposed  to  studious  cricket  spectators.  In  this  case,  the  court  is 

confronted by a photograph, to which a full page was devoted which was clearly designed 

to be a pinup shot. The manner in which the photograph was published without any regard 

to the context or implications for a twelve year old girl like T does not, in my view, satisfy 

the test of reasonable publication. Accordingly,  applying the  Bogoshi test, the requisite 

intention for liability, being negligence, has been properly proved in this case.

[45] I am fortified in this conclusion by reference to section 28(2) of the Republic of South 

Africa Constitution Act 108 of 1996 in which it is provided that a child's best interests are 

of paramount importance in every matter concerning the child. To publish so provocative a 

photograph of a twelve year old child, without any attempt to obtain consent and with the 

clear  purpose  of  including  it  to  increase  the  attraction  of  a  commercial  publication, 

constitutes  a  failure  of  the  standard  of  the  reasonable  publisher  in  the  position  of 

defendants.

[46] Strictly that is the end of the matter and I am not required to deal with the further leg 

of plaintiff's case, namely the alleged infringement of T's right of dignity and privacy. To 

the extent however that the arguments were connected and that it may help to focus on 

the nature of defendants conduct, I propose briefly to make a few further observations.



[47] To recapitulate: the photograph in the magazine was correctly described as a 'pinup 

photo'. It may have been but one such photograph in a spread of photographs dealing with 

waves  but  it  constitutes  a  photograph  of  a  young  girl  provocatively  taken  and  used 

apparently "to spice up" the magazine.

[48] In Grutter v Lombard and another 2007 (4) SA 89 (SCA), at para 8 Nugent JA, in a 

most  carefully  researched  judgment,  noted  that  it  was  generally  accepted  academic 

opinion that  features of  a personal  identity are capable  and indeed deserving of  legal 

protection.

[49] In the context of this case, therefore, the appropriation of a person's image or likeness 

for the commercial benefit or advantage of another may well call for legal intervention in 

order to protect the individual concerned. That may not apply to the kinds of photographs 

or  television  images  of  crowd  scenes  which  contain  images  of  individuals  therein. 

However, when the photograph is employed, as in this case, for the benefit of a magazine 

sold to make profit,  it  constitutes an unjustifiable invasion of the personal rights of the 

individual,  including  the  person's  dignity  and  privacy.  In  this  dispute,  no  care  was 

exercised in respecting these core rights.

Damages

[50] Plaintiff has brought an action for damages totaling R500 000. Manifestly this is an 

excessive  sum when  viewed  within  the  context  of  the  case.  Indeed,  it  appears  from 

plaintiffs  evidence,  that,  had an apology been forthcoming from defendant,  the matter 

would not have proceeded to court.

[51] The evidence certainly indicates that T was extremely upset by the consequences 

which flowed from the publication of the photograph. To be called a 'slut' and a 'porno star' 



is an humiliating and degrading experience for anyone, but even more so for so young a 

person. The court therefore has considerable sympathy with plaintiff's description of the 

consequences of the publication; that is T's innocence was taken from her.

[52]   In Esselen v Argus Printing and Publishing Company Limited and other 1992 (3) SA 

764 (T) at 771 Hattingh J said the following:

"In a defamation action the plaintiff essentially seeks the vindication of his  

reputation by claiming compensation from the defendant; if granted, it is by  

way of  damages  and it  operates  in  two ways -  as  a vindication  of  the  

plaintiff in the eyes of the public, and as conciliation to him for the wrong  

done to him.      Factors aggravating  the defendant's  conducts may,  of  

course,  serve  to  increase  the  amount  awarded  to  the  plaintiff  as  

compensation,  either to vindicate his reputation or to act as a  solatium." 

This  dictum was approved by Harms JA (as he then was) in  Mogale and 

others v Seima 2008 (5) SA 637 (SCA) at para 11.  In his judgment, Harms 

JA also warned against the granting of a generous amount in the form of a 

solatium  in order to teach the errant publisher a "lesson".    In general, 

factors  which  determine  the  quantum  include  the  seriousness  of  the 

defamation,  the  nature  and  extent  of  the  publication,  the  reputation, 

character and conduct of the plaintiff and the motives and conduct of the 

defendant.

[50] When these factors are taken into account, it appears that the purpose of the award is 

to vindicate the plaintiff in the eyes of the public. Generosity of amount is perhaps less 

important than the principle that damages have been awarded because plaintiff has been 

wronged.  I  have  taken account  of  this  purpose,  particularly  because  plaintiff  correctly 

seeks an authoritative assertion that her daughter was wronged by defendants' conduct.



[51]   In the event I make the following order:

1. The picture of T together with the words contained in the Zigzag magazine of April 2006 

are wrongful and defamatory of T as a result of which she was defamed which caused 

damage to her good name and reputation.

2. Defendants,  jointly  and  severely  the  one  paying  the  other  to  be  absolved  are 

ordered to pay the amount of R10 000. 00, together with costs.

DAVIS, J


