IN THE HIGH COURT OF SOUTH AFRICA
(WESTERN CAPE HIGH COURT, CAPE TOWN)

CASE NO: 15600/2007

In the matter between:

NATHEEM ALBERTUS
and

SON PUBLISHERS

MEDIA 24 LIMITED t/a SON UITGEWERS
ANDREW KOOPMAN

MELVIN WHITEBOOI

Plaintiff

1! Defendant
2" Defendant
3™ Defendant
4" Defendant

JUDGMENT : 2 JUNE 2010




[\

TRAVERSO, DJP:

[1] The plaintiff, Natheem Albertus is claiming from the
defendants jointly and severally an amount of R750 000,00
as damages for defamation to his character. What gave rise
to this claim is an article which appeared in a daily
newspaper known as “Die Kaapse Son” (“*Son”) on 5
November 2005. The third defendant, Andrew Koopman
(“Koopman”), was at the time employed as a sports reporter.
Presently he is the editor of the Son. The fourth defendant,

Melvin Whitebooi (“Whitebooi”), was the author of the article.

[2] The plaintiff is a practicing attorney, who practices as
such for his own account. The plaintiff was admitted as an
attorney during October 1994. It is now common cause
between the parties that the allegations contained in the

article, to which | will refer in more detail later, were false



3

and defamatory of the plaintiff. Initially the defendants
denied that the allegations were false and in addition
pleaded a defence of justification for the publication because
it was alleged that the allegations therein were true and
publication thereof in the public interest. It was only on 26
March 2010 that the defendants indicated that they would

not persist with that defence.

[3] The plaintiff became aware of the article on the day of its
publication. He was attending mosque, when a prominent
businessman alerted him that an article had been published
in the Son in which “terrible things” had been said about him.
The plaintiff proceeded with his prayers, and thereafter went
to buy a copy of the Son. The plaintiff testified about his
understandable anxiety and disbelief when he read the
article. He stated that the article still haunts him. This too is

understandable. The article read as follows:

“PROKUREUR WOU NIGGIE ‘INRUIL’



‘n Prokureur wat tans in die hooggeregshof in Kaapstad
teregstaan op aanklagte van bedrog, het probeer om die saak buite
die hof te skik.

Hy en die klaers se regspan het Woensdagoggend tot 03:00 die
oggend nog probeer skik, maar op die ou end is besluit om nie die
skikking te aanvaar nie. |

Die bedrogbedrag is R22 miljoen.

Die saak het sy ontstaan reeds in 1998 toe prokureur Natheem
Albertus vir Ekloba Fishing opgetree het in ‘n kwota-saak. Albertus
is na bewering betaal vir die werk, maar hy het dit glo nooit gedoen
nie.

Ekloba het gevra dat die léers (van die werk) voorgelé word vir
taksering. Ekloba het toe beweer Albertus was oneerlik en
opportunisties, en dat die léers nooit voorgelé was vir taksering nie.

In ‘n skrywe gerig aan die wetsgenootskap op 13 November 2002
is Albertus van Albertus-prokureurs versoek om alle dokumentasie
aan Ekloba Fishing Closed Corporation aan mnr. Walter Phillips jr. te
oorhandig. Dit was aangesien prokureur Albertus se dienste lankal
beéindig is en Ekloba hom niks skuld nie.

Albertus het toe nog volgehou dat hy wel die werk gedoen het.
Toe hy gevra is of die rekening getakseer was, het hy geantwoord
dat die kliént dit moet aanvra.

Daar is gevra dat die léers nie later as 12:00 op 15 November 2002
aan die Wetgenootskap oorhandig moet word nie.

Daar was egter ‘n gesloer, en dit het adv. Theo Swartz genoop om
‘n klag van bedrog te gaan lé.

Van die beweringe teen Albertus is dat hy uit die staansppor
daarop aangedring het om ‘n persoonlike ledebelang in Ekloba
Fishing te kry, wat hulle geweier het. Hy het daarna aangehou om ‘n
ledebelang te kry deur aan Ekloba te sé dat hy sy niggie Hawa

Kagee, as ‘n beslote korporasie sou insluit.



Hy sou in ruil daarvoor gratis regsdienste aan Ekloba aanbied,
beweer Ekloba Fishing. Albertus het in 1998 Ekloba Fishing gaan
herregistreer en sy niggie se naam by die bestaande ledetal gaan
voeg. Ekloba se lede was baie ontsteld, want dit het beteken hul
ledebelang sou verminder word.

En toe gebruik Albertus na bewering vir Hawa as sy benoemde, en
hy wat Albertus is, ontvang toe na bewering alle finansiéle voordele.

Albertus het toe blykbaar vir F. Karitses and Company as Ekloba
se rekeningkundige beampte laat vervang. Hy het hom vervang met
sy neef M. Sedick van Sedick en Vennote, wat as hy die nuwe
rekeningkundige beampte geregistreer het.

Na bewering kom dit daarop neer dat Albertus beplan het om
Ekloba Fishing oor te neem, luidens hofstukke en saaknommer
6857/02.

Luidens ‘n brief aan die wetsgenootskap, het Albertus glo hoog
oneties opgetree deur sy magsposisie as prokureur te gebruik om
sodoende voorheen benadeelde vissersmanne te manipuleer en
onbehoorlik te beinvioed sodat hy in die persoon van sy niggie —
Hawee Kajee — ‘n ledebelang in Ekloba Fishing kon verkry.

Daar word beweer dat Albertus voorgegee het dat hy ‘n boot
gekoop het, wat nooit gedoen is nie. Hy het met die verkoper ‘n
kontrak opgestel om te sé daar is ‘n boot gekoop.

e Albertus het nooit in enige van sy antwoorde gemeld dat hy die
léers aan Walter Phillips, een van die direkteure van Ekloba,
oorhandig het nie.

Albertus skryf in ‘n skrywe gedateer 7 Mei 2003 dat Phillips die
léers ‘n tyd gelede kom afhaal het. Phillips het gesé dit is ‘n infame
leuen.

Albertus sé in die skrywe van 7 Mei 2003 dat Phillips die
dokumente moes vernietig het. Phillips ontken dit.

e Die saak duur voort.”



6

(I have not highlighted the many spelling and linguistic

mistakes.)

[4] The thrust of the article is therefore that:

(a) the plaintiff, as an attorney, was standing trial in the
High Court of Cape Town on charges of fraud

amounting to R22m;

(b) the plaintiff, as an attorney, received payment of fees

for professional work which he did not perform;

(c) the plaintiff was dishonest and opportunistic and failed

to have fees taxed when he was required to do so;

(d) the plaintiff coerced members of the Ukloba Fishing

Close Corporation, in exchange for gratuitous legal



7

services to make his niece, Hawa Kajee a member of

the close corporation;

(e) the plaintiff behaved unethically by using his position of
power to manipulate previously disadvantaged
fisherman in a manner that enabled his niece to obtain

member’s interest in Ukloba Fishing Close Corporation,;

(f) the plaintiff falsely drew up a contract which reflected
that he had bought a boat when in fact he had not done

SO.

[5] The truth was that the plaintiff was representing clients in
a civil trial in the High Court. The matter involved a dispute
between the minority and the majority members of the Close
Corporation, Ukloba Fishing CC. The case was
acrimonious. The plaintiff acted for the minority

shareholders. The majority, amongst other things, made



8

personal attacks on the plaintiff in the Court papers. That

just as background.

[6] The determination of quanturﬁ in matters such as the

present requires the exercise of a discretion.

[7] In determining what an adequate amount would be the
aggravating circumstances must be considered and weighed
up against those circumstances which would mitigate the

damages. [See Neethling — Persoonlikheidsreg, (4™ Edition)

at p. 206 & 207 ]

[8] In doing so, it must be borne in mind that an action for
defamation is an attempt to restore a person’s dignity and
reputation — it is not an action aimed at financial gain.
Robust awards may well have a “chilling effect’ on freedom

of expression. (See Dikoko v. Mokhatla, 2006(6) SA 235

cc)



[91 Mr. Albertus, with reference to an article by Neethling
and referred to in LAWSA, Vol. 20 para. 403, argued that
although punitive damages may not be awarded, | should
order “aggravating compensatory” damages which will be
regarded, not as punishment for the defendants’ conduct,
but as compensation for outraged feelings. He submitted
that by doing so one can do justice to the true concept of

satisfaction.

[10] This result is in my view achieved in any event by the
-bélancing act that a Court is required to do. In my view, it
would be wrong to label an award “aggravating
compensatory damages” when in truth it amounts to punitive

damages.



10

[11] In this matter there are both aggravating circumstances
and circumstances which will, to some degree, mitigate the

damages.

[12] In aggravation firstly is the contents of the article. It is
common cause that the plaintiff enjoys good standing in the
community. He is a prominent and well respected attorney.
To publish an article stating that he is standing trial for fraud
of several million rand when there is not a shred of truth in it
is unforgiveable. So too is the conduct of the defendants.
Firstly, the code of conduct of Media 24 journalists (or any
journalist one would hope) demands that before defamatory
statements are published about a person, they will be given
an opportunity to comment on the article. The defendants, in
their pleadings, contended that this was done. But even on
the defendants’ version, this is not correct. On the
defendants’ own version, the fourth defendant phoned the

plaintiff, identified himself and stated that he wanted to



11

discuss the Ukloba case with him. The plaintiff apparently
refused to discuss the matter with fourth defendant, and put
down the phone. At no stage was the plaintiff informed that
what Whitebooi wanted to discuss with him was a
defamatory article which the first and second defendants
were about to publish. | have no doubt that had the plaintiff
been made aware of this fact he would have wanted to set

the record straight.

[13] On the plaintiff's version he was phoned by Mr. Prins
(“Prins”) — not Whitebooi. Prins was a freelance reporter.
But it is not necessary to consider this in any great detail. It
is not disputed that, no one, not Prins or Whitebooi, alerted

the plaintiff that the article in question will be published.

[14] What makes matters worse is that Whitebooi conceded

during his evidence that he was aware that the Ukloba case



12

was a civil one. The inference that the publication of this

article was malicious is therefore irresistible.

[15] The publication of the article was preceded by a letter

from the plaintiff to the defendants stating:

“We record that your Mr Prins wanted the writer’s version of Ukloba
Fishing before his prints an article in “Die Kaapse Son”. As
indicated to your Mr. Prins, it was difficult for me to give him my
version of Ukloba Fishing, if | do not know exactly what he is

referring to and exactly what the allegations are.

However, | insist that | be given a copy of any article you propose to
publish in advance of it going to print, to ensure that it reflects
accurately the true facts and that it does not infringe on my
constitutional rights. The article must be fair and accurate in all its
detail and must under no circumstances seek to influence the case,

as it is still pending.

9. In the circumstances, you are advised, that it would be
extremely unwise for you to allow your newspaper to be used
by the respondents to achieve their diabolical purpose by
repeating the defamatory allegations made by the
respondents. In this regard we advise further that the High
Court on 22 August 2003 granted our clients’ application for an
order striking out certain allegations contained in Walter

Phillips’s affidavit as being scandalous, vexatious,



13

argumentative or irrelevant with costs including those of two

counsel.”

This letter was sent to the defendants on 12 September

2003 — more than a year before the article was published.

[16] The defendants contended that they did not receive the
letter. The evidence tendered in this regard by the
defendants’ witnesses was most unsatisfactory. It was
contradictory and at times ridiculous. | have no hesitation in

rejecting it. | say so for the following reasons.

[17] First it was alleged that the letter was sent to the wrong
fax number. When it was pointed out to the defendants that
it was sent to a number which appears on their website, they
contended that the number in question has been out of order
— since 2003 !I! Yet the number in question appears, as |

have indicated, on their website and on various other



14

advertisements on the internet. The IT manager of Media 24
testified that she is unable to state whether that fax humber
was working in 2003 because her records for that number
only goes back to 2006. It is difficult to imagine what records
would exist of a fax machine which has been out of order
since 2003 ! On the probabilities | am therefore satisfied that
the third or fourth defendants received the letter. Mr.
Theron, for the defendants, argued that considering that the
letter was sent more than a year prior to publication thereof,
it cannot be said that the fourth defendant was negligent in
not recalling the contents thereof when he wrote the article.
But that aspect was never addressed in evidence. It was
never the fourth defendant’s case that he had seen the letter
but had forgotten about it as a result of the effluxion of time.
One can thefefore not speculate about this. All | can find is
that on the probabilities fourth defendant received the letter

and that this should have alerted him, particularly because



15

he never attended Court himself and had to rely on second

hand information from Prins.

[18] Even when the defendants received the summons they
initially persisted with a defence of justification. This
persisted until 9 April 2010 when the defendants amended

their Plea to admit the defamation.

[19] On the other side of the scale however the plaintiff
never issued a letter of demand to the defendants, and
summons was only issued 3 years after the publication of
the article. The plaintiff's explanation for the delay in issuing
summons was not in all respects satisfactory. If in fact this
article caused the plaintiff as much anxiety as he professed,
one would have expected him to have demanded an apology

and/or a retraction without any delay.



16

[20] Instead an apology was only published on 1 April 2010.
Of course ény apology published 3 years after an article of
this nature can never carry much weight. Particularly not in
the form in which it was published. Your average reader
would no longer have any recollection of the original article.
In any event the apology was given far less prominence than
the original article. This must however be judged in view of
the fact that the plaintiff waited 3 years to issue summons
and before that did not send any letter of demand to the

defendants.

[21] The defamation in this case was undoubtedly serious.
It is difficult to conceive of worse things to publish about an
attorney. It was published in a daily newspaper with a large
circulation. The fact that it was published in a tabloid which
consists mainly of gossip and scandal should make no
difference. The article was written in a manner which gave it

an appearance of being a factual account of a current event.



17

There was nothing to indicate that it was anything other than
an accurate account of what had taken place in Court. That

is how any reasonable reader would have read it.

[22] Before | proceed to discuss the quantum, there is one
further matter. During the plaintiffs evidence Mr. Theron
wanted to introduce certain documents which would indicate
that certain steps taken by the plaintiff would have
constituted a transgression of the rules of the Law Society. |
disallowed this and indicated that | would give my reasons
later. | give my reasons now. It is by now well established
that particulars of one incident or act cannot be relied on as
tending to show disrepute in mitigation of damages. (See

South African Associated Newspapers Ltd & Another v.

Yutar, 1969(2) SA 442 AD at 457 E-G.) The fact that this
incident related to the plaintiff's conduct during the Ukloba
trial is irrelevant. The trial alluded to by the Son — namely a

criminal trial in which the plaintiff stood accused of fraud —



18

never took place. Whatever the nature of the complaint
might have been it can never mitigate the plaintiffs damages
because it is totally unrelated to the fictitious trial that was

described in the article.

[23] | return to the award. Our Courts have over the years
expressed a reluctance to award huge amounts as damages
for defamatory statements. Awards in previous matters are

no more than a guideline.

[24] Mr. Albertus for the plaintiff, argued that an award of
R350 000,00 to R400 000,00 would be appropriate. The
defendants tendered an amount of R55 000,00. This
amount is clearly inadequate. This was an extremely
serious assault on the plaintiff's character. If it was not for
those mitigating factors to which | referred above, the award

that | propose making would have been higher. As regards



19

the costs, | do not believe that this case warrants the costs

of two Counsel.
[25] In the circumstances | make the following order:

The defendants are ordered to pay the plaintiff, jointly and
severally, the one paying the other to be absolved:

(@) the sum of R150 000,00 (one hundred and fifty
thousand rand);

(b) costs of suit.

AU

\YERso DJP




