
 
IN THE HIGH COURT OF SOUTH AFRICA 

(WESTERN CAPE DIVISION, CAPE TOWN)  

                                                           

          Case No.:   A462/2014 

 

In the appeal between: 

 

CLIVE MULLER        Applicant 

 

and 

 

INDEPENDENT NEWSPAPERS (PTY) LTD           First Respondent 

             (1st Def a quo) 

 

ALLIED MEDIA DISTRIBUTORS (PTY) LTD        Second Defendant a quo 

 

KARL BROPHY           Second Respondent 

            (3rd Def a quo) 

 

 

JUDGMENT:  WEDNESDAY 4 MAY 2016 

 

 

SCHIPPERS J: 

 

[1] This is an appeal, with leave from the trial court, against its order in terms 

of which it dismissed with costs a claim by the appellant (“the plaintiff”) for 

R1 000 000 for defamation.  The plaintiff is a warrant officer in the South 

African Police Service (SAPS).  At the time of the incident he was an inspector. 



2 
 

The claim arises from the publication on 19 January 2007 of an article in the 

“DAILY VOICE” newspaper (“the newspaper”), owned and published by the 

first respondent (“the defendant”).  The second respondent is the former editor 

of the newspaper.  The action against the third respondent was withdrawn 

pursuant to an exception that the plaintiff’s particulars of claim were vague and 

embarrassing in relation to the third respondent. 

 

[2] The article, written by Ms Lauren Kansley (“the reporter”), is printed 

across two pages of the newspaper under the caption, “EXCLUSIVE: ANGRY 

CAPE BAR OWNER CLAIMS SMOOR DRONK OFFICERS BARGED IN 

AND BULLIED STAFF”.  The main heading, which appears in the centre of 

the article in a much larger font than the caption, reads: “LAW AND 

DISORDER - Drunk cops crash Flats party plek”.  The article describes what 

happened when police officers called at an establishment known as the Chilli 

Bar (“the bar”) in Southfield, Western Cape.  It states that they were drunk and 

looking for a fight; and that the owners of the bar were ignored when they 

lodged a complaint about the officers’ conduct at Dieprivier police station. 

   

[3] The plaintiff’s case is that the content of the article is untrue and 

defamatory.  He alleges that it contains photographs clearly depicting his face; 

and that these photographs refer to him as the cop in uniform getting out of 

hand.  The particulars of claim list 14 statements in the article which the 

plaintiff says concern him and are libellous.  These include the following: that 

drunk cops came into the bar, bullied staff and the “smoor dronk” cops did not 

have a warrant; that “the two cops are in hot water for behaving like dronkgat 

party animals”; that “the cops were looking for a fight … looking for booze”; 

that “both policeman looked drunk … They must have had a nip of something 

in the van and came looking for more”; and that “the drunk cops eventually 

arrived back at the cop shop”.  



3 
 

[4] The plaintiff says that when read in the context of the article as a whole 

and with reference to the photographs of him, the statements are per se 

defamatory.  Alternatively, they were intended and understood by the readers of 

the article to mean that the plaintiff is dishonest and corrupt, inter alia, in the 

following respects: he was disorderly whilst in police uniform; he consumed 

alcohol and was intoxicated whilst on duty; he unlawfully used force on 

members of the public and has no regard for the law, although employed to 

uphold the law; he abused his authority; and he wanted to obtain alcohol 

unlawfully. 

 

[5] The defendant sought to justify publication of the article on the grounds 

that the plaintiff was not identified in it nor the photographs which form part of 

it; the article was true and in the public interest; and the publication of the 

article was reasonable in the circumstances.    

 

Background 

[6] The events giving rise to this action took place at the bar on 17 January 

2007 at about 2:30 am.  The basic facts are largely common ground or not 

disputed.  

 

[7] The plaintiff testified that he and Constable Njele (“Njele”) were on 

patrol in a police vehicle in the Southfield area when he noticed a white Nissan 

Sentra parked illegally and which looked suspicious, near the bar.  He stopped 

behind the Sentra and upon investigation discovered that its licence had expired.  

He asked the occupants of the Sentra who the driver was.  They said he was in a 

dilapidated building known as the Southern Lodge.  The plaintiff went to the 

Southern Lodge.  Nobody was there.  He returned to the Sentra and asked Njele 

to remain with its occupants.  The plaintiff then went to the bar, which was still 



4 
 

open, to find out how long the Sentra had been parked outside and who had 

driven it.   

 

[8] The plaintiff, in full uniform, entered the bar through a side door which 

was ajar.  He had never been to the bar before.  The manager, Mr Marlon 

Naicker (“Naicker”), saw the plaintiff and said “djy”!  The plaintiff said that he 

was deeply offended by this and told Naicker that that was not the way to 

address a police officer.  Naicker abruptly asked what he wanted and said that 

the plaintiff could not enter through the side door.  The plaintiff replied that he 

was a police official and wanted to gather information.  He said that Naicker 

came up to him in an aggressive manner, at which the plaintiff put his foot over 

the threshold.  At that point Naicker was joined by others.  They started pushing 

the plaintiff around, one of them fiercely.  The plaintiff told the person who 

pushed him that he had assaulted a police officer and would be arrested.  That 

person ran into the bar.  Njele saw the commotion and went to the plaintiff who 

asked him to call for backup.   

 

[9] Subsequently numerous other members of the SAPS, including officers in 

uniform, arrived on the scene and went into the bar.  None of these police 

officers were drunk.  The plaintiff testified that he did not enter the bar; he and 

Njele remained outside.  The plaintiff said that he tried to speak to the owner of 

the bar, Mr Sonny Naidoo (“Naidoo”), who had arrived later, but he swore at 

the plaintiff and was totally hostile.     

 

[10] The plaintiff also said that he did not drink during the course of his shift. 

Indeed, the plaintiff does not consume alcohol at all.   

 

[11] After the incident at the bar, the owner of the Sentra arrived.  The 

plaintiff gave him a stern warning and told him to go home and park the vehicle, 



5 
 

but did not allow him to transport its occupants in an unlicensed vehicle.  The 

plaintiff and Njele took them to Ottery where they live.  They returned to 

Dieprivier police station where Naidoo, his mother and Naicker were speaking 

to Warrant Officer Van Der Walt (“Van Der Walt”).  They alleged that the 

plaintiff was drunk and that Van Der Walt should take him to a district surgeon 

for a blood sample.  The plaintiff was willing to do this.  Captain Eugenia 

Jacobs was then called at home to come to the police station.  When she arrived 

Captain Jacobs inspected the plaintiff, and spoke to Naidoo, his mother and 

Naicker.  She also spoke to the district surgeon, Dr Theron, who apparently 

refused to come to the police station because it is not procedure for blood to be 

drawn from an officer on duty, unless he is involved in drunken driving.  The 

plaintiff said that he waited at the police station because Naidoo was going to 

get his own doctor to take a blood sample, to which the plaintiff had agreed. 

That however did not happen.  After waiting for 1½ hours the plaintiff left, after 

completing a shift of 13½ hours.  Naidoo also lodged a complaint of 

intimidation against the plaintiff.       

 

[12] The next day, i.e. 20 January 2007, one of the plaintiff’s colleagues 

(whom he could not remember) told him that photographs of him were in the 

newspaper. He bought the newspaper and said that when he saw the 

photographs he was both sad and livid.  He consulted his ex-branch commander, 

Captain Le Roux (“Le Roux”), a friend and confidant.  The plaintiff said he 

cried as he showed Le Roux the photographs. 

 

[13] Van Der Walt a police officer of some 22 years’ standing, and the shift 

commander on 17 January 2007, testified that Victoria Road, where the club is 

located, is a hotspot - there is a high occurrence of crime in that vicinity.   

 



6 
 

[14] Van Der Walt confirmed the plaintiff’s version as to what happened at the 

police station when Naidoo, his mother and Naicker made a complaint.  They 

alleged that the police officers were drunk and wanted them to be breathalysed.  

Van Der Walt testified that he does not drink at all and would notice if 

somebody around him did.  He said that the plaintiff does not consume alcohol 

and that he had never detected alcohol on him.  He was adamant that there were 

no grounds to open a case of drunken driving against the plaintiff.  He 

confirmed that he had contacted the district surgeon who informed him that 

blood was drawn only in drunken driving cases.  He also contacted Legal 

Services of the SAPS and was informed that police officers could not be forced 

to have their blood drawn.  He confirmed that Captain Jacobs spoke to the 

plaintiff, Naidoo and Njele, in close proximity to them; and that the plaintiff left 

his shift at 6:05 am.  Van Der Walt said that he took down Naidoo’s statement 

regarding the intimidation complaint.  Although he did not believe that the case 

would go anywhere, he accepted the complaint because he was of the view that 

the police had nothing to hide.  The intimidation charge was subsequently 

withdrawn.   

 

[15] Van Der Walt testified that on 17 January 2007 at 2 am and again at 3 

am, he and the plaintiff had inspected the cells; that the plaintiff had not been 

drinking; and that the occurrence book shows that at 4 am the plaintiff and Njele 

had inspected the cells.  He said that Njele’s condition was the same as when he 

had passed Njele to go out on inspection - he did not detect any liquor.  He said 

that he may not have seen Njele’s boots untied, but would not have looked at his 

boots again after the first inspection.  Van Der Walt said that if Njele’s shirt was 

unbuttoned or his belt unbuckled, he would definitely have picked that up. 

 

[16] Van Der Walt said that he read the article when it was published.  It 

stunned and shocked him.  The reference to the plaintiff being drunk and 



7 
 

disorderly was hard to swallow and totally out of character: that is not the 

person he knows, given the plaintiff’s involvement with victims of domestic 

violence, and his training of students and personnel.  On this score his evidence 

was neither challenged nor contradicted.         

 

[17] The plaintiff’s wife testified that they were married for 22 years and that 

they have three children, two adult sons and a daughter who at the time, was 10 

years old and in grade 4.   She said that the plaintiff is a devoted police officer 

whose first priority is his work.  She confirmed that the plaintiff does not drink 

and that there is no alcohol in their home.  She said that what was stated in the 

article was not true because her husband does not drink.  She described her 

reaction to the article as follows:  

 

“My reaksie was ek was baie kwaad en hartseer omdat iemand so iets van my man 

kan skryf in die koerant en hulle ken hom nie eers nie.” 

 

The trial court’s findings 

[18] The trial court held that the following issues had to be decided.  First, 

whether the article was defamatory of, or concerned the plaintiff.  Second, if so, 

whether the article was true or substantially true and for the public benefit.  And 

third, in the event of the article not being true and for the public benefit, 

whether its publication was reasonable in the circumstances.  

 

[19] The trial court decided only the first issue against the plaintiff.  Its 

findings may be summarised as follows. The article contained two strips of five 

photographs each under the caption, “SMOOR DRONK OFFICERS BARGED 

IN AND BULLIED STAFF”.  Although the plaintiff’s face appears in four of 

the photographs, they are deeply faded and the plaintiff cannot be identified 

“without scrutiny”.  The article refers to “policemen” and not a single police 



8 
 

officer.  The police officer is not identified by name, race, rank or police station. 

Further, the plaintiff is not identified in the article.  The court found that only a 

member of the public with “particular and special knowledge” that the plaintiff 

was one of the two officers initially present at the bar, would have been able to 

identify him.  It held that no member of the public could reasonably associate 

any of the remarks made about any individual police officer in the article with 

the plaintiff.  The plaintiff failed to provide a witness who, independently and 

without being pre-cognized by the plaintiff, had seen the article and was able to 

identify him from the photographs and associate the plaintiff with the conduct 

complained of in the article.  

 

[20] The court concluded that the only inference that could be drawn was that 

the reasonable reader would regard the article as condemnation of the conduct 

of several police officers during the incident in question.  The reader would not 

draw the inference that the individual complained of in the article is the 

plaintiff.  The court held that the plaintiff failed to show that he had been 

defamed in the article.  The court considered it unnecessary to deal with the 

other defences raised.  

 

[21] Defamation is the unlawful publication, animo iniuriandi, of a 

defamatory statement concerning the plaintiff.1 

 

[22] The first question then is whether the trial court was correct in holding 

that the article was not of and concerning the plaintiff.  Put differently, was 

there publication of a defamatory statement about the plaintiff?  

 

 

 

                                                           
1  WA Joubert et al (eds) The Law of South Africa (2nd ed 2005) Vol 7 p 230 para 234. 



9 
 

Publication  

 

[23] Defamation is aimed at the protection of a person’s reputation i.e. the 

public estimation of the worth or value of a person as opposed to the 

individual’s personal sense of self-worth or self-esteem.  Therefore an essential 

element of the delict is that the defamatory statement must be published to some 

person or persons other than the one defamed.  The editor and publisher of a 

newspaper circulated generally may be liable for defamatory statements 

appearing in it.  In Bogoshi the principle that the media are strictly liable was 

overruled.2  The SCA however held that media defendants will be held liable 

unless they were not negligent in the circumstances of the case. 3   Once 

publication is established, the plaintiff must prove that the publication can be 

attributed to the defendant.  Publication will be attributed to the defendant if it 

knew and or could reasonably have expected that an outsider would take 

cognisance of the defamation.4 

 

[24] There is no question that the defendant published the article. It is 

common ground that the newspaper is widely distributed in South Africa, more 

specifically in the Western Cape; and broadly read by the general public, 

including the plaintiff’s employers and fellow employees.  The evidence also 

shows that the newspaper is read by the plaintiff’s friends and family.  

 

[25] The next question is whether the article is defamatory. 

 

 

 

 

                                                           
2  National Media Ltd v Bogoshi 1998 (4) SA 1196 (SCA) at 1214F-I. 
3  Ibid. 
4  See LAWSA op cit n 1 p 233 para 236 and the authorities there collected.  



10 
 

Is the article defamatory? 

 

[26] The question whether a statement in its ordinary meaning or per se is 

defamatory, involves a two-stage inquiry.  The first is to establish the natural or 

ordinary meaning of the statement; and the second, whether that meaning is 

defamatory.5 

 

[27] The plaintiff contends that statements in the article, including those made 

with reference to the photographs, are defamatory of him, as set out above. 

 

[28] In my view, the article when read as a whole, is per se defamatory.  A 

reasonable person of ordinary intelligence might reasonably understand the 

words concerned to convey a meaning defamatory of the police officers referred 

to in the article.  The article portrays police officers as being drunk, disorderly 

and dishonest whilst on duty, with no regard for the law or the rights of citizens.  

It assails the moral character of law enforcement officers.  The defamatory 

statements in the article would generally lower the police officers in the 

estimation of right-thinking members of society. 

 

[29] The next issue is whether the words complained of and the photographs 

in the article apply to the plaintiff.   

 

Does the article refer to the plaintiff? 

 

[30] In every case a plaintiff must allege that the words complained of (and in 

this case that the photographs showing a uniformed cop getting out of hand) 

apply to him personally.6 

                                                           
5  See LAWSA op cit n 4 p 235 para 237. 
6  Goodall v Hoogendoorn Ltd 1929 AD 11 at 15, per Innes CJ. 



11 
 

[31] The test whether a statement refers to the plaintiff is objective: would the 

ordinary reasonable man to whom the statement was published be likely to 

understand the statement in its context to refer to the plaintiff?7 

 

[32] The reference to the plaintiff either by name or distinguished by specific 

individual indications must be clearly established, and where the plaintiff is not 

referred to by name the averment in the declaration must sufficiently set out the 

basis upon which it is claimed that he is referred to in the alleged defamatory 

statement.8   However the matter of proof cannot be excluded merely because the 

plaintiff was not mentioned by name.  If the words are defamatory, it is 

competent for the plaintiff to prove that in the circumstances in which they were 

uttered, they were intended by the speaker, and must have been understood by 

those who heard and read them, to apply to the plaintiff.9 

 

[33] The plaintiff pleaded that the article contains photographs of him (2 strips 

of five photographs, 10 in total) in which his face is clearly depicted and 

contains the following caption between the 2 strips: “CAUGHT OUT: The 

footage shows a uniformed cop getting out of hand”.  The person in the 

photograph is in uniform.  

 

[34] The defendant argued that the plaintiff could be identified only from 10 

grainy photographs (of which seven are blurred) showing a person wearing a 

police uniform.  However, the person’s face is blurred and in partial darkness.  

It contends that there is nothing striking or distinctive about the person in the 

photographs and that they could potentially depict many persons. 

 

                                                           
7  See LAWSA op cit n 4 p 240 para 243. 
8  Spendiff v East London Daily Dispatch, Ltd 1929 EDL 113 at 132. 
9  Hertzog v Ward 1912 AD 62 at 70. 



12 
 

[35] The defendant is mistaken.  At least three of the photographs clearly 

show the plaintiff.  Apart from this, Van der Walt and Le Roux testified that the 

photographs depict the plaintiff.  In addition the evidence is that the plaintiff 

had a distinctive “Jonah Lomu” hairstyle, as the photographs show.  Further, a 

reasonable reader would undoubtedly associate the person in the photographs as 

being one of: (a) the “smoordronk officers” who “barged in and bullied staff”; 

(b) the “uniformed cop getting out of hand”; or (c) one of the drunk cops who 

crashed the bar.  The reasonable reader would also associate the police officer in 

the photographs as one of the persons who behaved “like dronkgat party 

animals”, and who was drunk and disorderly whilst on duty, referred to in the 

article.  

 

[36] For the above reasons, it is beyond question that the article is about the 

plaintiff and how he behaved at the bar.  In my respectful opinion, the trial court 

erred in holding that the reasonable reader would not conclude that the 

individual complained of in the article is the plaintiff.   

 

[37] The next issue is whether the defence of truth in the public interest is 

sustainable.  

 

Truth and Public Benefit 

 

[38] It is lawful to publish a defamatory statement which is true, provided that 

the publication is for the public benefit.10  As a general principle, it is for the 

public benefit that the truth about the character or conduct of individuals should 

be known.11  A defendant who relies on this defence must plead and prove that 

the defamatory statement is substantially true.  The gist of the defamation or the 

                                                           
10  See LAWSA op cit n 4 p 245 para 247. 
11  See LAWSA op cit n 4 p 245 para 247. 



13 
 

“sting of the charge” - that the plaintiff was drunk and disorderly whilst on duty, 

with no regard for the law - must be proved.12  The fact that there is some 

exaggeration in the language used does not deprive the defence of its effect.13  

 

[39] The public have a legitimate interest in the manner in which police 

officers carry out their duties.  Indeed, the Constitution requires the police to 

prevent, combat and investigate crime; maintain public order; protect and secure 

the inhabitants of the Republic and their property; and uphold and enforce the 

law. 14  Similarly, the South African Police Service Act 68 of 1995 states that 

the functions of the police include ensuring the safety and security of all persons 

and property in the national territory; and upholding and safeguarding the 

fundamental rights of every person.  

 

[40] For these reasons, the defendant submitted that the public had a legitimate 

interest in the publication of an article which truthfully detailed drunken and 

disorderly conduct on the part of uniformed police officers on duty.  The 

allegations, it says, are claims made by the bar staff and owner as truth and thus 

it was entitled to convey this in the public interest, and publish an article about 

the police failing to fulfil their duties.  

 

[41] These submissions cannot be accepted. They are insupportable on the 

evidence.   

 

[42] To begin with, there is simply no evidence showing that the plaintiff or 

any other officer was drunk, let alone “smoordronk”, to the contrary.  The 

                                                           
12  Johnson v Rand Daily Mail 1928 AD 190 at 205-207.; See also LAWSA P 245 para 247 and the  

 authorities collected in footnote 3.  
13  Johnson n 12 ibid; Independent Newspaper Holdings Ltd v Suliman [2004] 3 All SA 137 (SCA) at 154e- 

 155e. 
14  Section 205 (3) of Act 108 of 1996. 



14 
 

“HAT Verklarende Handwoordeboek van die Afrikaanse Taal” 15  defines 

“smoordronk” as “baie dronk” or “papdronk”.  Put differently, the article states 

that the police officers were as drunk as lords.   The uncontroverted evidence is 

that the plaintiff does not consume any alcohol; that in 1995 he decided to stop 

drinking alcohol after his close friend was shot and killed at a shebeen; and that 

he does not, and never had, a problem with alcohol, neither is he a reformed 

alcoholic.   

 

[43] The plaintiff was subjected to rigorous cross-examination on this aspect.  

It was even put to him - quite wrongly - that the article suggests that he had 

gone back to a situation where he might have had a drink or two with friends.  

Instead, the article conveys the message and was understood by the reasonable 

reader to mean that the plaintiff was drunk and disorderly whilst on duty, that he 

had no regard for the law or the rights of citizens, that he bullied staff at the bar 

and that he had alcohol in the police van and came looking for more.  It states in 

terms, that “the two cops are now in hot water for behaving like dronkgat party 

animals.”  

 

[44] The evidence however demonstrates that the plaintiff was not drunk on 

duty and that the article was defamatory, as appears from the plaintiff’s denial 

that he had gone back to drinking with friends:  

 

Defendant’s counsel:  “Mr Muller, if you wish this court to believe that one of the 

bases upon which you are so traumatically aggrieved about the article is that the 

article - in fact, one of the bases upon which you’ve claimed a million rand from the 

Daily Voice on the basis of the alleged defamation is that the article suggests that 

you’ve gone back to a situation where you might have a drink or two with a couple of 

mates.  With respect that is an unbelievable proposition, Mr Muller.  Nobody could 

possibly be offended or feel that they are defamed by an allegation or an imputation 

that one has returned to a situation where one simply sits around and has a couple of 

drinks with people.  What is your comment on that? --- Judge, the report itself, the 

                                                           
15  FF Odendal and RH Gouws (eds) 4th ed 2000 p 1029.  



15 
 

content says “drunk cop bullies staff”.  They depict me as a drunkard, as unruly, as a 

person who have (sic) no respect or regard for the law and that is quite the opposite. 

That is what I have a grieve (sic) for and the fact that they also compare me to a 

corrupt drunk policeman … punished for his crimes and was found guilty of an 

offence.  That is what I am aggrieved about and also the fact that … there is liquor 

involved.  As the advocate says, my friends and family who know me, including my 

godparents, would believe that … which was contrary to the values they taught me.” 

… 

Mr Muller, your wasting of an hour was very convenient if you are under the 

influence of alcohol at the time and if you wanted to avoid a test of your blood. --- I 

was not drinking when I came on duty.  I did not drink while executing my duties. 

Never in that whole shift’s time that I was working did I consume one drop of 

alcohol.” 

 

[45] The plaintiff’s evidence that he was not drunk on duty was confirmed by 

Van der Walt.  He testified that he inspected the plaintiff and Njele before they 

commenced duty on the night in question.  There was no sign that either the 

plaintiff or Njele had been drinking. The inspection was recorded in the 

Occurrence Book held at the police station.  Upon his return to the station, Van 

der Walt also did a cell inspection together with the plaintiff.  He said that the 

plaintiff’s condition was exactly the same as earlier that evening, and that he did 

not detect any sign of liquor.  As to the suggestion that Njele was drunk on duty 

because his bootlaces were untied, and his shirt was unbuttoned and his belt 

unbuckled, Van der Walt testified that he would definitely have picked that up.  

He said that Njele’s pants would not have remained in place with his firearm 

hanging on it if his belt had been unbuckled. 

 

[46] Then there is the incident at the police station when Naidoo and his 

mother claimed that the police officers were drunk and wanted them to be 

breathalysed and their blood drawn.  Van der Walt contacted the district 

surgeon and was informed that blood was drawn only in cases of drunken 

driving.  It was put to Van der Walt that he should have informed the district 

surgeon that somebody had driven the police vehicle to the station.  He 



16 
 

responded that there were no signs that either the plaintiff or Njele were drunk 

to justify their blood being drawn.  Despite this, the plaintiff was willing to have 

his blood drawn by the district surgeon.  He even waited for 1½ hours for 

Naidoo to get his own doctor to draw the plaintiff’s blood.  That is not the 

reaction of a drunk officer on duty.  Further, Captain Jacobs, the commanding 

officer who was called to the police station, spoke to the plaintiff and Njele 

whilst in close proximity of them.  If they “both reeked of alcohol”, as the 

article states, it is highly unlikely that she would not have any taken steps to 

institute disciplinary proceedings against them. 

 

[47] Brown’s evidence that the police officers were drunk has no logical or 

evidentiary basis.  Indeed, he said that he could not smell alcohol on the 

plaintiff’s breath, although they were nearly face to face.  Aside from this, the 

factors referred to by Brown and Naicker, such as the plaintiff’s insistence upon 

entering the premises, taking offence at Naicker’s disrespectful tone, and being 

argumentative, uncooperative and provocative, are not in the circumstances any 

indication of drunken or disorderly behaviour.  Naicker too, said that he could 

not smell any alcohol on the plaintiff’s breath.  Indeed, he testified that he did 

not inform the reporter that the police officers “reeked of alcohol”.  And the 

video recording which Brown had made of the events did not show drunken and 

disorderly behaviour on the part of the police officers. 

 

[48] Moreover, both Brown and Naicker denied having told the reporter that 

the police officers behaved “like dronkgat party animals” or were 

“smoordronk”.  Naicker also denied having said that “they must have had a nip 

of something in the van and came looking for more”.   In fact, both of them 

deny the essence of the defamatory statements published in the article.    

 



17 
 

[49] What all of this shows is that the article was substantially untrue: none of 

the police officers who attended the bar were drunk; neither did they behave in a 

drunken or disorderly way.  They certainly did not “crash [a] party” venue or 

behave like “dronkgat party animals”.  Consequently, publication of the article 

was not in the public interest.  

 

[50] The defendant has thus failed to establish the defence of truth and public 

benefit. 

 

[51] The defendant’s plea of fair comment may be dealt with briefly.    

 

Fair comment 

 

[52] It is lawful to publish a defamatory statement which is fair comment on 

facts that are true and matters of public interest.16  The requirements for the 

defence of fair comment are these: the defamatory statement must amount to 

comment or opinion as opposed to a statement of fact; the facts on which the 

comment is based must be true and clearly indicated in the document containing 

the defamatory statement; and the comment must relate to a matter of public 

interest and be fair.17   

 

[53] The defence of fair comment cannot succeed in this case because the facts 

upon which the comment is based are in substance untrue.18  The failure to 

prove any essential element of the defence is fatal, however “fair” in the 

ordinary sense the language might be.19 

 

                                                           
16   See LAWSA op cit n 4 p 253 para 253. 
17  See LAWSA op cit n 4 p 253 para 253. 
18  Crawford n 18 above at 114. 
19  Crawford n 18 above at 114. 



18 
 

[54] Finally, the defendant pleaded that publication of the article was 

objectively reasonable. 

 

Reasonableness 

 

[55] In Bogoshi the SCA accepted that publication in the press of a defamatory 

statement may be lawful if, considering all the circumstances of the case, it was 

reasonable to publish the particular facts in the particular way and at the 

particular time. 20   In considering the reasonableness of the publication, the 

nature, extent and tone of the allegations must be taken into account.  So too, 

the nature of the information on which the allegations were based, the reliability 

of their source, the steps taken to verify the information, the opportunity given 

to the person concerned to respond and the need to publish before establishing 

the truth in a positive manner.  The list is not exhaustive.21    

 

[56] The SCA however made it clear that there can be no justification for the 

publication of untruths, and members of the press may not lower the standards 

of care which must be observed before defamatory matter is published in a 

newspaper.  A high degree of cautiousness is expected of editors and editorial 

staff on account of the nature of their occupation, particularly in light of the 

powerful position of the press and the credibility it enjoys amongst large 

sections of the community.22  

 

[57] The Constitutional Court confirmed this approach in Khumalo,23 holding 

that the defence of reasonableness strikes a balance between the constitutional 

interests of plaintiffs and defendants.  O’Regan J said: 

                                                           
20  National Media Ltd and Others v Bogoshi 1998 (4) SA 1196 (SCA) at 1212G. 
21  Bogoshi n 20 at 1212H-I; 1213B-C. 
22  Bogoshi n 20 at 1212J-1213B. 
23  Khumalo v Holomisa and Others 2002 (5) SA 401 (CC) para 43. 



19 
 

 

“[T]he defence of reasonableness … permits a publisher who can establish truth in the 

public benefit to do so and avoid liability. But if publisher cannot establish the truth, 

or finds it disproportionately expensive or difficult to do so, the publisher may show 

that in all the circumstances the publication was reasonable.  In determining whether 

publication was reasonable, a court will have regard to the individual’s interest in 

protecting his or her reputation in the context of the constitutional commitment to 

human dignity. It will also have regard to the individual’s interest in privacy.  In that 

regard, there can be no doubt that persons in public office have a diminished right to 

privacy, though of course the right to dignity persists.  It will also have regard to the 

crucial role played by the press in fostering a transparent and open democracy. The 

defence of reasonable publication avoids, therefore, a winner-takes-all result and 

establishes a proper balance between freedom of expression and the value of human 

dignity.  Moreover, the defence of reasonable publication will encourage editors and 

journalists to act with due care and respect for the individual interest in human dignity 

prior to publishing defamatory material, without precluding them from publishing 

such material when it is reasonable to do so.”24 

 

[58] The defendant contends that the information given to the reporter related 

to a matter of public interest, namely abuse of police authority which affected 

the local community.  The newspaper, so it was submitted, had an obligation to 

provide the community with information such as police excesses; the 

information came from persons who had direct knowledge of the incident and 

video footage to substantiate their allegations; the reporter took steps to verify 

and establish the reliability of her information by interviewing Naicker, Naidoo 

and his mother, and Brown.  Then it was submitted that the article made it clear 

that its contents were not being presented as facts verified by the newspaper, but 

as allegations which were being made by the bar owner and staff against the 

police; and that the police were afforded an opportunity to respond and 

confirmed the allegation that a charge had been laid. 

 

[59] These submissions however do not bear scrutiny.    

 

                                                           
24  Bogoshi n 20 at 1213 



20 
 

[60] The sting of the defamation contained in the article when read as a whole 

is not the abuse of police authority, but drunk and disorderly cops behaving 

badly, with no regard for the law or the rights of citizens.  That much is clear 

from the main caption “LAW AND DISORDER” and the reference in the 

article to “smoordronk” officers barging in and bullying staff; “drunk cops” 

crashing the bar and behaving “like dronkgat party animals”; the caption which 

states “CAUGHT OUT: The footage shows a uniformed cop getting out of 

hand”; that both police officers “reeked of alcohol” and that they “must have 

had a nip of something in the van and came looking for more”.   

 

[61] In my view, the publication of the article was unreasonable in the 

circumstances.  Whilst it is true that a newspaper has an obligation to inform the 

community of police excesses, in this case the article impugned the character, 

competence and integrity of the plaintiff himself, and consequently, infringed 

his right to dignity.  This is particularly so having regard to the fact that it was 

established in evidence that the plaintiff does not drink alcohol at all; the nature, 

extent and tone of the allegations; and the fact that the plaintiff was not given an 

opportunity to respond to the claim that he was one of the officers alleged to be 

“smoordronk” and behaving like a “dronkgat” party animal. 

 

[62] The submission that the article was not presented as facts verified by the 

newspaper, but as allegations made by the bar owner and staff of the police, is 

insupportable on the evidence.  Both Brown and Naicker denied having told the 

reporter that “smoordronk” officers had barged in and bullied staff.  They also 

testified that they were not responsible for the main caption; the heading, 

“Drunk cops crash Flats party plek”; or the statements that the cops had 

behaved like “dronkgat” party animals, had alcohol in the police van and came 

looking for more, and both officers reeked of alcohol.  Naicker also denied 

having told the reporter about “the cops’ rowdy behaviour”. 



21 
 

[63] Finally, the claim that the police were given an opportunity to respond 

has no evidentiary basis.  The reporter interviewed Naidoo and his mother.  

Therefore she knew or must have known of the events that took place at the 

police station, more specifically that both Van der Walt and the plaintiff were 

adamant that the plaintiff was not drunk, and that he was willing to have his 

blood drawn.  She would have established this, had she simply contacted them.  

The inference is irresistible that the reporter did not contact the plaintiff or Van 

der Walt, or for that matter Captain Jacobs, because it would have destroyed the 

sting of the article.  It is therefore not surprising that neither Naidoo nor his 

mother were called to testify on behalf of the defendant, despite the fact that in 

August 2007, securing their attendance was the reason advanced for a 

postponement of  the trial. 

 

[64] It follows that the defence of reasonableness of the publication must fail.  

 

Damages 

 

[65] The successful plaintiff in a defamation action is entitled to an award of 

general damages to compensate for injured feelings and for the hurt to his or her 

dignity and reputation.25  The factors the court may take into account include 

the nature of the defamatory statement; the reputation, character and conduct of 

the plaintiff; the nature and extent of the publication; and the motives and 

conduct of the defendant.26   

 

[66] As already stated, the article depicts the plaintiff as a drunk and 

disorderly police officer with scant regard for the law or the rights of citizens.   

 

                                                           
25  See LAWSA op cit n 4 p 260 para 260. 
26  See LAWSA op cit n 4 p 260 para 260 and the authorities there collected. 



22 
 

[67] To most people, their good reputation is to be valued and safeguarded 

above all.  A good reputation is closely related to the innate worth and dignity 

of the individual.   

 

[68] The evidence discloses that the plaintiff’s career and reputation mean 

everything to him.  His attainment of the rank of Warrant Officer in the police 

force did not come easily.  His family abandoned him when he was 4 years old.  

He lived on the streets in Elsies River until he was 10, when he was adopted by 

a pastor and his wife.  The plaintiff testified that from the day his foster parents 

had taken him in, he decided that he was going to make them proud and not do 

anything to disappoint them.  He said that they knew about the article but in the 

interim both had passed away without knowing the real truth about it.   

 

[69] The plaintiff fortunately rose above his historical disadvantage and 

adverse circumstances.  He matriculated in 1986 and joined the police force.  At 

the time of the trial he had 25 years’ service.  He received numerous awards and 

citations.  For example, in September 1999 the plaintiff received a certificate of 

appreciation for unselfish dedication and sacrifice in promoting the ideals of the 

Area Board West Metropole of the SAPS.  In December 1999 he received the 

SAPS medal for 10 years of faithful service and exemplary conduct from the 

State President.  In 1999 and for a period of five years thereafter, the plaintiff 

served as a trainer and mentor for students coming directly from the police 

college to police stations.  In 2003 he received a certificate of achievement as 

the best achiever on the Community Service Centre (CSC) course.  In 2008 the 

plaintiff was awarded a certificate for his dedication and commitment to serving 

the community of Dieprivier, by the Community Police Forum and the Station 

Commissioner, after he led the investigation and made a breakthrough in taking 

down a housebreaking syndicate plaguing the Southern Suburbs in Cape Town. 

 



23 
 

[70] The plaintiff testified that when he saw the article, he was both sad and 

livid and all kinds of thoughts went through his mind.  He considered going 

after the person who had taken the photographs, but said that his love for his 

career and, as he put it, the consequences of doing something foolish, prevented 

him from acting impulsively.  He decided to discuss the article with Captain Le 

Roux, his former branch commander. 

 

[71] Le Roux described the plaintiff as a very positive person, eager to learn.  

He said that he had never seen the plaintiff consume alcohol.  When he saw the 

article, he recognised the plaintiff in the photographs.  As to the reference in the 

article that the plaintiff (one of the officers), was allegedly drunk on duty, 

barged into the bar and bullied patrons, Le Roux said that he could not believe 

it.  He had nominated the plaintiff for the award of detective of the year for the 

Western Cape, because of the plaintiff’s eagerness to learn, his work ethic and 

the hours he put in.  Le Roux’s nomination was accepted: the plaintiff was 

awarded a certificate as the most deserving Crime Investigation Officer in the 

Western Province, which includes the West and East Metropoles.   

 

[72] As regards the extent of the publication, the newspaper was widely 

distributed.  The defendants have admitted that 68 270 copies were sold on the 

day in question, 1000 of which were sold in George and the remainder on the 

Cape Flats in the Western Cape.  For all practical purposes, the newspaper was 

sold in or near the area in which the plaintiff grew up and served as a police 

officer. 

 

[73] As to the defendant’s conduct and motives, it failed to establish the truth 

of the allegations which were published of and concerning the plaintiff.  Far 

from being a “gossip item”, the article was presented as a clear indictment of 

the plaintiff in his capacity as a police officer.  The article attributed serious 



24 
 

professional misconduct to him and brought him into public scandal.  Even the 

last sentence was in keeping with the thrust of the article - drunk cops behaving 

badly.  It states that according to a police spokesman, a case of intimidation was 

being investigated.  That charge was later withdrawn.  The defendants did not 

tender any evidence of attempts to obtain the plaintiff’s version of events or the 

true facts from the police, in particular, from Van der Walt.  In this regard the 

dictum of Cory J in Hill27 is instructive: 

 

“The law of defamation is essentially aimed at the prohibition of the publication of 

injurous false statements.  It is the means by which the individual may protect his or 

her reputation which may well be the most distinguishing feature of his or her 

character, personality and, perhaps, identity.  I simply cannot see that the law of 

defamation is unduly restrictive or inhibiting.  Surely it is not requiring too much of 

individuals that they ascertain the truth of the allegations they publish?  The law of 

defamation provides for the defences of fair comment and of qualified privilege in 

appropriate cases.  Those who publish statements should assume a reasonable level of 

responsibility.”28  

 

[74] A further factor which should be taken into account in the assessment of 

damages, in my view, is the conduct of the defendant.  At no time did the 

defendant tender an apology or offer a retraction, although an apology or a 

retraction cannot completely undo the harm done or the hurt caused.    It refused 

to make any concession when it was obvious that it should do so.  It refused to 

acknowledge that the plaintiff was identifiable by the photographs in the article.  

The reporter obviously must have known this after her interviews with Brown, 

Naicker, Naidoo and his mother.  In its argument on damages it persisted in its 

stance that only persons close to the appellant would have been aware that he 

was one of the policeman implicated in the incident at the bar.  Its stance is that 

the plaintiff “is not entitled to the reputation of an honest man”, simply because 

                                                           
27  Hill [1995] 2 SCR 1130. 
28  Para 137 



25 
 

his evidence was inconsistent in one immaterial aspect relating to his entrance 

into the bar.   

 

[75] The SCA in Mogale29 noted that awards in defamation cases do not serve 

a punitive function and generally are not substantial.  However, the amount of 

damages depends on the facts of the specific case and, in my view, in the 

particular circumstances of this case, there is little to be gained from a 

comparison of awards in defamation cases.  

 

[76] The plaintiff asks for damages in the sum of R 250 000. In all the 

circumstances, having regard to the seriousness of the defamation and its impact 

on the plaintiff, I consider that an award of damages in an amount of R 70 000 

is appropriate.  

 

[77] What remains is the question of costs.  The trial court did not make an 

order that costs should be paid on the Magistrate’s Court scale.  The defendants 

certainly did not ask for such an order and they cannot now argue that costs 

should be on that scale.  In addition, the cases say that in a defamation suit the 

court must have a greater discretion as to the scale of costs, because at the issue 

of summons, the plaintiff does not have precise materials for estimating the 

case, as a plaintiff in other cases.  The true test as to whether High Court costs 

or Magistrate’s Court costs should be given is how the case appeared to the 

plaintiff at the issue of summons.  Factors which should be taken into account 

when deciding whether the plaintiff was justified in bringing the action in the 

High Court include the following.  Individual reasonable men may hold 

different views as to the extent of the injury suffered and thus fairly wide 

allowance should be made for this.  When summons is issued, the individual 

plaintiff to some extent is the judge in his own cause as regards the extent of his 

                                                           
29  Mogale and Others v Seima 2008 (5) SA 637 (SCA) at paras 9-12, 18.  



26 
 

injury.  The plaintiff often does not know the nature of the defence at the issue 

of summons.  A defence pleaded eg privilege, may raise difficult questions of 

law and such cases have gone right up to the Appellate Division.30   

 

[78] In this case the defamation was serious and I do not think that when 

summons was issued, the plaintiff was unreasonable in assessing his damages in 

excess of the jurisdiction of the Magistrate’s Court.  Aside from this, the case 

involved issues of law of considerable difficulty.31 

 

[79] For these reasons costs should be awarded on the High Court scale.   

 

[80] I would make the following order: 

 

(a) The appeal is upheld with costs.  

  

(b) The order of the trial court is set aside and replaced with the 

following order: 

 

“Judgment is granted in favour of the plaintiff for R 70 000 and 

costs on the High Court scale.” 

 

 

     

SCHIPPERS J  

 

                                                           
30  Van der Merwe v Schraader 1953 (2) SA 339 (EDLD) at 342A-343E, approved in Greeff v  

 Raubenheimer en ‘n Ander 1976 (3) SA 37 (A) at 44F.  
31  Hassen v Post Newspapers (Pty) Ltd and Others 1965 (3) SA 562 (WLD) at 577H; Le Roux and Others v 

Dey 2010 (4) SA 210 (SCA) para 50; Le Roux and Others v Dey (Freedom of Expression Institute and 

Restorative Justice Centre as Amici Curiae) 2011 (3) SA 274 (CC) para 204. 



27 
 

 

DESAI J: 

 

[81] I agree.  It is so ordered.  

 

 

     

DESAI J 

 

 

NDITA J: 

 

[82] I agree. 

 

     

NDITA J 


