INDEZ)

IN THE HIGH COURT OF SOUTH AFRICA
(WESTERN CAPE DIVISION, CAPE TOWN})

In the matter between:

MEDIA24 (PTY) LTD

AND

NKOSINATHI NHLEKO

DR NOMCEBO MTHEMBU

IN RE:

NKOSINATHI NHLEKO
DR NOMCEBO MTHEMBU

AND

MEDIA24 (PTY)LTD

CASE NO: 4126/2019

APPLICANT

FIRST RESPONDENT
SECOND RESPONDENT

FIRST PLAINTIFF
SECOND PLAINTIFF

DEFENDANT




JUDGMENT DELIVERED ON 16 SEPTEMBER 2021

THULARE AJ

[1] This is an application by Media24 (Pty) Ltd (Media24) for leave to amend its plea.
Media24, the defendant in the main action, desired to amend its plea. The
respondents, who are the plaintiffs in the main action, objected to the proposed
amendment. Media24 prayed for a cost order against the respondents on a punitive
attorney and own client scale.

[2] The issue is whether Media24 should be granted leave to amend its plea and
whether the respondents should be punished for raising an objection to the proposed
amendment and whether the Respondents’ attorney of record should pay out of his
own pocket for the opposition.

[3] Media24 is the owner and publisher of City Press newspaper. The newspaper
published an article on its front page of Sunday 27 November 2016, together with a
colour photograph depicting the respondents, who were life partners, holding hands.
Underneath the photograph the following was written: “LUCRATIVE PARTNERSHIP”
and thereunder “Police Minister Nathi Nhleko with Indoni founder Nomcebo Mthembu”.
At the time that the article was written the first respondent was the Minister of Police
in the Republic of South Africa. The second respondent was the founder of a non-
profit organization, Indoni, which provided services to the Ministry of Police. The article
was titled “Nhleko’s R30m blessing” with the subtitle "Police Minister implicated for
signing off millions of rands for work done by his love interest- and for going all out to
reinstate charges against Ipid head Robert McBride”. The article was annexed as “N1"
to the summons in an action by the respondents against Media 24 for causing injury
and destroying their good name, reputation and dignity.

[4] To properly contextualize the proposed amendment objected to, it Is necessary to
make reference to both the allegations in the particulars of claim, the article where



3

applicable, the corresponding plea thereto and the objection raised thereon. Where
necessary, reference will also be made to the “indoni budget for mass education for
six months" annexed as “CP1" to the proposed amended plea.

[5] In paragraph 5, the particulars of claim read as follows:

“5

On the 27 November 2016, the Defendant, through one of the newspapers that it owns, City
Press (hereinafter referred to as “City Press”), deliberately, intentionally, unlawfully, falsely,
wrongfully, negligently and maliciously published an article (hereinafter referred to as “the
article”) with a sensational headline, on the front page of its newspaper, on a Sunday,
accompanied with a colourful not to be missed picture of the First and Second Plaintiffs holding
hands, having as its sole purpose to cause injury and destroy Plaintiffs’ good name, reputation
and dignity.”

The proposed amended plea reads:

“5. AD PARAGRAPH §

5.1 It is admitted that the Defendant published the article attached to the Particulars of Claim
as “N1" (“the article”) in the City Press newspaper on Sunday, 27 November 2016.

5.2 It is admitted that the article was published on the front page of City Press, together with
a colour photograph depicting the Plaintiffs holding hands.

5.3 Save as aforesaid, the allegations in this paragraph are denied.”

Grounds 1 and 2 of the objection reads:

“1. The proposed amendments in paragraphs 5.3; 8; 16; 17; 18 and 19 constitute a bare denial
of the facts as reflected in the Plaintiffs’ Particulars of Claim.

2. Defendant's proposed Amendments to its Plea is an elaborate lie with the sole purpose of
misleading the Honourable Court, the Public at large and the Plaintiffs."

[6] Paragraph 8 of the plea is in response to paragraph 9 and more specifically
paragraphs 9.1 to 9.11 of the particulars of claim. Paragraph 9.1 to 9.11 reads:

9

THE GIST AND/OR STING OF THE ARTICLE ITSELF

9.1 The said article was published with a catchy and sensational headline that read “Nhleko's
R30m blessing” (see annexure “N1”).

9.2 Followed by the date;

9.3 the name of the author of the article; and

9.4 the “City Press".



4

9.5 A colour picture depicts both Plaintiffs holding hands, with a “sub deck” identifying both
Plaintiffs clearly.

9.6 The first two lines of the actual article, without any confusion, identifies both Plaintiffs and
clearly states that Second Plaintiff “scored more than R30 million” for providing services, “that
police ministry officials claim they could have received for free”.

9.7 The 5" and 6™ lines of the article state that they (City Press) are in possession of two
documents that reveal that Second Plaintiff's “nongovernmental organization (NGO) charged
more than 30.8 million for six months’ work, starting in April last year”.

9.8 Those two documents allegedly reveal, "One, a “community implementation plan" to
produce “185 000 peer educators”, totaled R28.09 million. The other job, aimed at “producing
6000 peer educators”, totaled R2.74 million.”

9.9 On line 14 of the said article, First Plaintiff's hard work and dedication to stop xenophobia
in country was reduced to nothing more than a “money spinner”.

9.10 Lines 30; 31 and 32 of the sald article state “Another email refers to Nhleko's alleged
resolve to give Mthembu the contract. “| even recorded the meeting where the minister tried
to force the head of events, the acting chief financial officer ... To give her [Mthembu} the
contract. Pity | deleted it. Eish”.

8.11 Lines 49; 50; 51 and 52 show figures that lines 47 and 48 state that “several ministry
officials confirmed were paid”.”

Paragraph 8 of the proposed plea reads:

“8. AD PARAGRAPH 9.1 TO 9.11

8.1 It is admitted that the words alleged to be quotations from the article were published in the
article.

8.2 However, it is denied:

8.2.1 the heading of the article was “sensational”, as alleged in paragraph 9.1; and

8.2.2 the meaning or effect of the article was as alleged in paragraph 9.9- i.e, that “First
Plaintiff's hard work and dedication to stop xenophobia in country (sic) was reduced to nothing
more than a ‘money-spinner’.”

8.2.3 Save as aforesaid, the allegations in these paragraphs are denied.”

[7] Paragraph 16 of the proposed amended plea is a response to paragraphs 17, 18
and 19 of the particulars of claim. These paragraphs of the particulars read as follows:
“17.

Xenophobia had taken innocent lives, shattered lives and communities. The First Plaintiff was,
through the Police Ministry endeavouring to stop xenophobla and rebuild the broken and
destroyed communities caused through xenophobia however Defendant's article was aimed



5

at doing the exact opposite to what First Plaintiff was doing, that is, it referred to First Plaintiff's
"WE ARE ONE HUMANITY" campaign, as merely a “money-spinner”.

18.

The general South African Public lost faith in the “we are one humanity” campaign simply due
to the article referring to the campaign as a mere “money-spinner”.

19.

The article removed the bona fides from the “We are one humanity” campaign that the First
Plaintiff was striving to achieve and replaced it with doubts, negativity, skepticism and disgust
in the minds of the South African public.”

The plea reads:

"16. AD PARAGRAPH 17, 18 AND 19

16.1 The Defendant admits that xenophobia has taken innocent lives, shattered lives and
communities.

16.2 The Dsefendant admits that the article published the fact that an official in the Ministry of
Police described the “We Are One Humanity” campaign against xenophobia as a money-
spinner.

16.3 Save as aforesaid, the allegations in these paragraphs are denied.”

[8] Paragraph 17 of the plea was a response to paragraphs 20, 21, 22 and 23 of the
particulars. The particulars read:

*20

The article appeared at a time when the majority of the general public had lost faith in the
Ministers deployed by the African National Congress.

21

The perception had already been created that majority of the Ministers and politicians in
general (of the African National Congress) were there to loot the coffers of the country at the
expense of taxpayers and the public at large.

22

The contents of the article spoke directly to the supporters of the opposition parties and fuelled
fires that were already enraging within them.

23

Over and above the opposition parties and their supporters, the article spoke to those
members of the African National Congress who had had enough of the corruption within
government hence the article had the effect of causing disgust and apathy amongst this
group.”

Paragraph 17 of the plea read:

“17. AD PARAGRAPH 20, 21, 22 AND 23



17.1. These allegations are denied.

17.2. Without derogating from the generality of the denial in paragraph 17.1, it is specifically
denied that —

17.2.1. the “majority of the general public® had the feeling or belief ascribed to them in
paragraph 20;

17.2.2. there was a general perception in respect of the majority of the Minister and politicians
of the African National Congress, as alleged in paragraph 21; and

17.2.3. the article had the aim, effect or target audience alleged in paragraphs 22 and 23."

[9] Paragraph 18 of the proposed plea dealt with paragraph 24(1) and 24(2) of the

amended particulars of claim. The amended particulars read:

“24

24{1) Most importantly the article not only confirmed the doubts held by the general public
about Ministers of the African National Congress but managed to successfully tarnish the
image, good name and reputation of First Plaintiff to such an extent that the National Executive
Committee of the African National Congress saw fit to remove First Plaintiff as Minister of
Police and ultimately to prevent him being appointed as Minister in any portfolio due to hig
tamished image and reputation and more especially due to the doubts that the article created
in the very National Executive Committee that has the authority to deploy Ministers to National
Government.

24(2) The wrongful and intentional publication of the defamatory article by the Defendant is
the cause of general damages suffered by both Plaintiffs totaling R30 million, each of the
Plaintiff claiming an amount of R15 million.”

The proposed plea reads:

“18. AD PARAGRAPH 24.1 AND 24.2

18.1 The allegations in these paragraphs are denied.

18.2 Without derogating from the generality of the denial in paragraph 18.1, it is specifically
denied that —

18.2.1. the article had the effect on the First Plaintiff's image, good name or reputation as
alleged;

18.2.2. the article caused the First Plaintiff to be removed as Minister of Police;

18.2.3. the article ultimately prevented the First Plaintiff from being appointed as Minister in
any portfolio;

18.2.4. the article has caused the Plaintiffs to suffer damages as alleged; and

18.2.5. the publication of the article was wrongful or defamatory.”



7

[10] Paragraph 19 of the proposed plea is in response to paragraph 25 of the
particulars. Paragraph 25 reads:

25

THE PUBLICATION OF THE ARTICLE IS A TOTAL CONTRADICTION OF THE SOUTH
AFRICAN PRESS CODE AND DEFENDANT'S OWN PRINCIPLES AND STANDARDS

25.1 The article is a total contradiction of what the Defendant’s purpose is, that is to "build
communities through excellent journalism ..."

25.2 The article is a total contradiction of Defendant’s “How do we do it”, that is, “We tell stories
that matter ... we design solutions that work". The article in fact told an untrue story that had
the effect of causing more problems for the community and not solutons. The article caused
the South African public, to lose faith in the Ministry of Police, the very same institution that
was meant to protect them.

25.3 It is common knowledge that the Defendant’s motto is “enriching lives 24/7". In total
contradiction, the article had the effect of destroying lives.

25.4 The arlicle contradicted Defendant's core values which are courage, integrity,
accountability and respect as the article failed to uphold its own core values and that of the
South African Press Code.

25.5 The article displayed a total lack of respect for the South African Public, as the Defendant,
in order to promote its own malicious and hidden agenda, published an article that deliberately
misled and misinformed the general South African Public theraby causing large scale fear,
panic and disgust in the minds of the South African public against the Plaintiffs.

25.6 The Defendant informs the public that it subscribes to “7 key behaviours help us live our
values and drive our culture:

We are a team

We put our customers first

Woe play to win

Wae execute fast

We employ only the best

Woe keep learning

We have fun”

25.7 The Defendant, by publishing the article has lost sight of its “7 behaviours” hence acted
wrongfully, maliciously and unlawfully.”

The proposed plea reads:

“19. AD PARAGRAPH 25.1 TO 25.7

19.1 It is admitted that the words alleged to be quotations from the Defendant’s website do
indeed appear on Defendant’s website.



18.2. Save as aforesaid, the allegations in these paragraphs are denied. Without derogating
from the generality of this denial, it is specifically denied that the article-

19.2.1. “told an untrue story”;

19.2.2. “caused the South African publi¢ to lose faith in the Ministry of Police”™;

19.2.3. “had the effect of destroying lives”;

19.2.4. “contradicted the Defendant's core values” and that of the Press Code;

19.2.5. was published to promote a malicious and hidden agenda, or to mislead and misinform
the general South African public, or was published wrongfully, maliciously or unlawfully.”

[11] Paragraph 26.3 to 26.6 of the particulars of claim read as follows:

"26

THE DUTY THAT RESTS ON THE DEFENDANT

26.3 The false information that was given to the Defendant could have been tested and verified
with the various public documents availabie to Defendant for example Auditor General Reports
and other public accounting documents that were easily and readily available to Defendant in
the light of “written allegations” against the Plaintiffs, all of which Defendant failed to do.

26.4 Defendant failed in its duty to first verify the accuracy of the information given to it before
publication of the article.

26.5 Defendant failed in its duty to investigate the nature of the information given to it and the
reliability of the source that had given the information to it.

26.6 Defendant failed to pause and reconsider the information by first making contact with
First Plaintiff to verify the authenticity of the information given to it.”

The proposed plea reads:

“21. AD PARAGRAPH 26.3 TO 26.6

21.1. The allegations in these paragraphs are denied.

21.2. The Defendant denies that City Press was given false information.

21.3. The Defendant further denies that the information with which City Press was furnished
could have been tested or verified in the manner alleged, in particular because such
documents, to the knowledge of the Defendant, which contained the information required to
verify the allegations and/or were readily available to the Defendant.

21.4 The Defendant denies that City Press falled to verify the information given to it or the
availability of its sources. City Press relied, inter alia, on:

21.4.1. information it received from three independent sources, from the South African Palice
Services (SAPS), the Ministry of Police and the Independent Police Investigative Directorate
(IPID); and



9

21.4.2. documentation in the form of an itemized “Budget” or breakdown of costs from Indoni
for a “Mass Community Implementation Plan” for a period of 6 months which totaled
approximately R30 800 000, a copy of which is attached marked “CP1";

21.5 City Press further took reasonable steps to obtain comment from the Ministry of Police
and the Second Piaintiff prior to publishing the article, and included in the article the comments
that it received from the Ministry of Police's spokesperson.

21.6 The Second Plaintiff failed to comment on the article prior to its publication, despite being
given a reasonable opportunity to do so, and further failed —

21.6.1. to refer the City Press to any other persons that should be approached for comment,
or

21.6.2. to furnish the City Press with any documentation to rebut or cast a different light on the
information given to City Press and referred to in the article.

21.7. Even if the allegations in the article were false (which is denied), the publication of the
article was reasonable and lawful in the light of the information City Press was given, the
circumstances in which it was published, and the fact that the article comprised political
speech.

21.8 Further, to the extent that the statement in the article that “Police Minister Nathi Nhileko’s
girifriend, Nomcebo Mthembu, has allegedly scored more than R30 million for providing
services that police ministry officials claim they could have received for free”, or any
allegations in the article pertaining or related thereto, can reasonably be construed as
comment, such comment was fair and protected, and based on the following facts:

21.8.1 The First Plaintiff was the Minister of Police when the "We Are One Humanity”
campaign was implemented by the Ministry of Police, the Civilian Secretariat for Police Service
(“CSPS") and/or the South African Police Service (“SAPS") to combat xenophobic viclence.
21.8.2 The Second Plaintiff is the Founder and Chairperson of the Non-Govemmental
Organisation, Indoni.

21.8.3 The Second Plaintiffs NGO, Indoni performed work for the “We Are One Humanity”
campaign and was paid by the Ministry of Police, the CSPS and/or the SAPS for such work.
21.8.4 The Second Plaintiff was romantically involved with the First Plaintiff at the time that
Indoni performed work for the “We Are One Humanity” campaign and at the time that Indoni
was paid by the Ministry of Police, the CSPS and/or the SAPS for such work.

21.8.5 No tender was issued or awarded by the Ministry of Police, the CSPS or the SAPS for
work performed by Indoni in the “We Are One Humanity” campaign and for which Indoni was
paid.

21.8.6 The City Press received documents from an official in IPID that comprised the budget
and costs breakdown Indoni submitted for work it would perform in the “We Are One Humanity”



10

campaign, and specifically for its “Mass Community Implementation Plan”. These documents
indicated that costs were to be incurred by Indoni over a six- month period totaling over R30m.
21.8.7 The City Press was in fact told by an official in the Ministry of Police that the costs
reflected in the aforesaid documents were in fact paid by the Ministry of Police, the CSPS
and/or the SAPS.

21.8.8 The City Press was in fact told by officials in the Ministry of Police that other NGOs had
offered to provide similar services to those provided by Indoni for free or for under R200 000.
21.8.9 The Department of Arts and Culture had already proposed a similar project.

21.8.10 The First Plaintiff, in his capacity as Minister of Police, launched the “We Are One
Humanity” campaign during or about 19 April 2015. According to two officials in IPID, by that
stage, Indoni was already committed to rendering services in the campaign in that it had
arranged T-shirts and flyers for this launch and were paid for their services in tis event.
21.8.11 The Memorandum of Understanding that the Ministry of Police spokesperson and the
Plaintiffs have relied on in justification of then work performed and payments made to Indoni
in the “We Are One Humanity” campaign does not in fact justify the work performed by, or
payments made to, Indoni in the campaign.

21.8.12 The 2015/16 Annual Report of the CSPS records that the “We Are One Humanity”
campaign was not budgeted for and that, to cover the costs of the campaign, funds had to be
diverted from other projects and other cost-saving measures had to be put in place.

21.9 Further, to the extent that the reference in the article to “blessing” can reasonably be
construed as comment, such comment was fair and protected, and based on the following
true facts:

21.9.1 The First and Second Plaintiffs were romantically involved at the relevant time;

21.9.2 The First Plaintiff was the Minister of Police at the relevant time;

21.9.3 The First Plaintiff is considerably older than the Second Plaintiff;

21.9.4 The word 'blessing' is colloquially used to describe a relationship between an older,
wealthy or powerful man and a younger woman.

[12] The opposition is grounded as follows:
“6
Defendant's reliance on Annexures marked “CPI" as per paragraph 21.4.2 is an insult to the
integrity and intelligence of the Plaintiffs;
(a) Annexures “CPI" is neither addressed to the Police Ministry nor is an invoice or proof
of payment;
(b) Defendant’s proposed amendments fails to reconcile the heading of annexure “N1" to
Plaintiffs’ Particulars of Claim and paragraph 1 of annexure “N1", with its undated
annexures “CP1”, which is neither proof of payment nor an invoice.



11

7

Paragraph two of Annexure “N1" to Plaintiffs’ Particulars of Claim explicitly states “Two
documents detailing cost breakdowns, as well as a series of emails, have been obtained by
City Press from officials in the police ministry. They reveal Mthembu's nongovernmental
organization (NGO) charged more than R30.8 million for six months’ work, starting in April last
year"

(a) Defendant’s proposed amendments are silent on this paragraph hence fails to address
this paragraph in its proposed amendments;

(b) The only annexures that Defendant relies on as per its proposed amendments are
“CP1" which can by no means be reconciled with the allegations made in paragraph
two of annexure “N1”.

8
Annexure “N1” states “NHLEKO"S R30M BLESSING."

(i} The Defendant's proposed amendments fail to verify, with authority and proof, the
headline, which is central and crucial to Plaintiff's claim;

¢ “Nhleko” refers to First Plaintiff;

s A “R30M BLESSING" refers to Second Plaintiff: Defendant's proposed
amendments fail to respond to this statement as is expected of it in terms
of the Rules of this Honourable Court.

(i) Directly beneath the main caption of the article and in bold print appear the words
“Police Minister implicated for signing off millions of rands for work done by his love
interest ..."

¢ The proposed amendments fall to address this statement.

¢ The Defendant must in its pleadings, inform the Honourable Court and the
Plaintiffs on which dates, according to information it has in its possession
and/or according to its “reliable” sources, did the First Plaintiff “sign off
milliens of rands” for work done by Second Plaintiff.”

[13] Paragraph 8 of the particulars of claim read as follows:

“8

The said article alleged that First Plaintiff, whilst First Plaintiff was the Minister of Police,
situated in Cape Town, made payment of R30million to Second Plaintiff hence this Honourable
Court has jurisdiction in this matter.”

The proposed amended plea reads as follows:

“7 AD PARAGRAPH 8

7.1 It is admitted that this Honourable Court has jurisdiction in the matter.



12

7.2 It is denied that the article alleged that the First Plaintiff “made payment of R30 million to
the Second Plaintiff’ whilst he was the Minister of Police.

7.3 The defendant pleads that the article alleged that, according to a source within the Ministry
of Police, the Ministry of Police made payment of R30 million to Indoni SA (Indoni) for the “We
Are One Humanity Campaign™ against xenophobia, and that such payments were made to
Indoni after the First Plaintiff became Minister of Police.

[14] The objection is as follows:

‘9

In terms of paragraph 7.2 and 7.3 of Defendant’s proposed amendments, Defendant denies
that the “article alleged that the First Plaintiff made payment of R30 million to the Second
Plaintiff whilst he was the Minister of Police”; and specifically states in paragraph 7.3 that “the
Ministry of Police made payment of R30 million to Indoni SA (“Indoni”) ..."

(a) The Defendant’'s proposed amendments fails to reconcile the headline of the article
with this paragraph as the headline clearly states that “Nhleko's R30m blessing.”

(b) This paragraph further fails to show how “Indoni” was made to be “Nhleko’s blessing”;
and

(c) Fails to show how “Indon” was made to be the “Police Minister’s love interest”.

10

The Defendant’s proposed amendments fail to justify the first paragraph of the said article, as
it is made up of nothing but bare denials and a web of lies, which is served to Plaintiffs under
the pretext of its proposed amendments;

(a) The said first paragraph of the article marked annexure “N1" of the Particulars of Claim,
will be quoted at this stage for ease of reference for this Honourable Court, “Police
Minister Nathi Nhleko's girifriend, Nomgcebo Mthembu, has allegedly scored more than
R30 million for providing services which police ministry officials claim they could have
received for free”;

(b) The Plaintiffe pray that this Honourable Court will dismiss the Defendant’s proposed
amendments together with its defence to these proceedings based on the fact that the
proposed amendments are served merely as a delaying tactic, to defeat the ends of
justice and frustrate and bully the Plaintiffs into abandoning their claim;

(c) It is not difficult to see right through the game plan of the Defednant when one peruses
its proposed amendments: it is a desperate attempt to clutch on straws and attempt to
justify the unlawful conduct that it has committed against the Plaintiffs;

(d) The proposed amendments are proof that the Defendant will even go as far as abusing
the Rules of this Hobourable Court to cover up their unlawful conduct and justify their
“dirty tricks campaign”



13

Plaintiffs objections are based on the allegations as presented in Annexure “N1” of the
Particulars of Claim.”

[15] In my view, the whole case revolves around two salient points, to wit, the role if
any played by the First Respondent in, as well as, the payment of more than R30
million if any, which the Police Ministry, Civilian Secretariat for Police or the SAPS
made to Indoni. Rule 22(2) of the Uniform Rules of Court read as follows:

“22 Plea

(2) The defendant shall in his plea either admit or deny or confess and avoid all the material
facts alleged in the combined summons or declaration or state which of the said facts are not
admitted and to what extent, and shall clearly and concisely state all the material facts upon
which it relies.”

[16] The purpose of the pleadings is to define the issues between the parties, not to
obfuscate them [Gusha v Road Accident Fund 2012 (2) SA 371 (SCA) at para 7]. In
Imprefed (Pty) Ltd v National Transport Commission 1993 (3) SA 94 AD at 107C-E it
was said:

“At the outset it need hardly be stressed that:

‘The whole purpose of pleadings is to bring clearly to the notice of the Court and the parties to an actlon
the issues upon which reliance is to be placed.’

(Durbach v Fairway Hotel Lid 1949 (3) SA 1081 (SR) at 1082.)

This fundamental principle is similarly stressed in Odgers’ Principles of Pleadings and Practice
in Civil Actions in the High Court of Justice 22™ ed at 113:

“The object of pleading Is to ascertaln deflnitely what is the question at Issue between the parties; and
this object can only be attained when each party states his case with precision.’

The degree of precision obviously depends on the circumstances of each case. More is
required when claims are based upon the provisions of a detailed and complex contract, in
which numerous clauses confer the right to additional payment in differing ¢ircumstances - ...”
A defamation case where the allegations arise out of an alleged secondary report
made to a joumalist which is founded on other primary facts alleged by a source, is
inherently a composite matter. It is a matter made up of several parts or elements. Its
architecture is complex. More is required of a party in such a case, to state its case

with sufficient detail and precision.

[17] The role attributed to the First Respondent by the article, and as a direct
consequence of that role, the alleged payment of over R30 million to Indoni, are clearly



14

articulated in the particulars as amongst others deliberate, unlawful, false and
malicious, and is directing the attention of the applicant as being the basis of the claim.
A plea is a facility available to the Applicant to define the issues it wishes to be placed
before the trial court to allow the court to have a thorough investigation thereof.

[18] The article, in the parts referred to by the Respondents in paragraph 9 and
especially paragraphs 9.1 to 9.11 of their particulars of claim, and read within the
context of the entire article, made direct allegations and these included that:

(a) The First Respondent worked with Second Respondent and her team directly,
before the campaign was submitted for consideration.

(b) The First Respondent held a press briefing on Sunday , April 19 where he launched
the campaign and announced Indoni as the service provider before the matter went
out to tender.

(c) The First Respondent appointed Indoni.

(d) Ministry staff resisted the First Respondent's appointment of Indoni.

(e) Ministry staff were forced to pay for the launch because the event took place and
expenses were incured.

(f) The event took place and Indoni had printed material for the occasion after getting
direct approval from the First Respondent.

{(g) The First Respondent had resolved to give the Second Respondent the contract
and allegedly forced the Head of Events, the then Acting Chief Financial Officer, to
give the contract to Second Respondent.

[19] The relevant parts of the article read as follows:

“In one of the recently sent emails, a ministry official -whose identity City Press is withholding-
claims that Nhleko's “We Are One Humanity” Campaign against xenophobia was a money-
spinner.

The email goes on to state that Nhleko did not put the campaign out to tender, despite
misgivings expressed by Ministry officials. “Here the minister is working with Nomcebo and
her team on the “We Are Africa” proposal on April 17 2015, before it was submitted for
consideration. He held a press briefing [on] Sunday, April 19, launching the campaign and
announcing them [Indoni] as the service providers before the matter went out to tender,” the
official says.



15

The emails also claim that ministry staff resisted Nhleko’s appointment of Indoni and were
forced to pay Mthembu for the launch, because the event took place and Indoni had printed
material for the occasion- after getting “direct approval from the minister”.

In the emails, the staff also questioned why the ministry had to hold such an event, given that
one had already been proposed by the department of arts and culture. “Even the choice of
theme -We are Africa — had to be changed to We Are One Humanity. And they wanted us to
pay millions for it," one email reads.

Another official wrote: “We got some NGOs to do it for under R200 000, and others to do it for
free.”

Another emalil refers to Nhieko's alleged resolve to give Mthembu the contract. “I even
recorded the meeting where the minister tried to force the head of events, the acting chief
financial officer ... to give her [Mthembu] the contract. Pity | deleted it. Eish."

[20] | have considered the Applicant's plea to the allegations individually and
collectively, and in particular its paragraphs 7, 8, 9, 17, 18, 18, 21, 22 and 23. Except
for (b) above, | am unable to trace or at least have an understanding of the Applicant's
case or its response to (a), (c), (d), (e), (f) and (g) above. The article made direct and
unequivocal allegations which implicated the First Respondent. However, in my view,
the Applicant seems to back paddle in their plea. It seems to me that now the Applicant
seeks to require of the reader of the plea, especially in its paragraph 21, to now “Join
the dots" and make his or her own adverse conclusions without the enthusiasm,
courage and boldness which the Applicant put on display in the article around the
central role it placed the First Respondent to have played.

[21] The article goes beyond a simple report that according to a source within the
Ministry of Police, the Ministry made a payment of R30 million to Indoni for the We Are
One Humanity Campaign against xenophobia and that such payments were made to
Indoni after the First Respondent became the Minister of Police. The title refers to the
First Respondent's R30m blessing and the subtitle implicates him in signing off millions
of rands for work done by his love interest. This mast of direct involvement of the First
Respondent hoisted in the article, in giving Indoni the work, appear to have been blown
away by the winds of a change of front by Applicant in its plea.

[22] A denial that the heading of the article was sensational and that the meaning or
effect of the article that first respondent’'s hard work and dedication to stop xenophobia



16

in the country was reduced to nothing more than a money spinner, coupled with a
blanket and general denial, is simply insufficient. It is a denial that under the
circumstances lacks clarity, is evasive and does not answer the direct point of
substance. It lacks sufficient precision which would enable the Respondents to know
what case, on this point, they have to meet. The Applicant must deal specifically with
this allegation in his plea [Sterling Consumer Products (Pty) Ltd v Cohen and Other
Related Cases [2000] 4 All SA 221 (W) at para 10h to para 11].

[23] If one made a comparison with the allegations as regards the amount paid, the
picture becomes clearer. The relevant parts of the article read as follows:

“Two documents detailing cost breakdowns, as well as a series of emails, have been obtained
by City Press from officials in the police ministry.

They reveal Mthembu's nongovernmental organization (NGO} charged more than R30.8
million for six months’ work, starting in April last year.

One, a "mass community implementation plan® to produce “185 000 peer educators” totaled
R28.09 million.

The other job, aimed at “producing 6 000 peer educators”, fotaled R2.74 million. ...

However, a breakdown of costs Indoni sent to the ministry — and which several ministry
officials confirmed were paid — reveal the following, among other items, that Indoni charged
for:

¢ R1.32 million for “photographers and videographers”;

e R321 000 for “paint and stickers”;

s R1.2 million for “creative materials” at R500 a child; and

¢ R1.83 million on “programme administration costs, including human resources”.

[24] In its plea, the case for the Applicant is clear. The case is that City Press received
these documents from an official in IPID and that City Press was informed by an official
in the Ministry of Police that the costs reflected in these documents were in fact paid
by the Ministry of Police, the CSPS and/or the SAPS. City Press’ case is that this part
of the article was based on verified information, furnished by confidential sources and
supported by documentary evidence and that it was published In good faith and belief
that it was true or substantially frue and in the public interest, that if the statements
were not true, the statements constituted fair and protected comment and political
speech and that the publication was reasonable in the circumstances.



17

[25] However, the Applicant was aware that the First Respondent’'s response to the
allegations that the Civilian Secretariat for the Police Service paid Indoni R30 million
were untrue, before the publication of the article on 27 November 20186. It was aware
that the First Respondent, through his spokesperson, had denied a funding contract
between the Ministry and Indoni. He had acknowledged the existence of a
Memorandum of Understanding between the Ministry and Indoni which had been
signed before the First Respondent was appointed Minister of Police. The Applicant
was aware that all it had was a breakdown of costs which Indoni had allegedly sent to
the Ministry which, according to it, several Ministry officials confirmed had been paid.

[26] The introductory paragraph of the article reads:

“Police Minister Nathi Nhleko's girifriend, Nomcebo Mthembu, has allegedly scored more than
R30 million for providing services which police ministry officials claim they could have received
for free.”

The Concise Oxford English Dictionary, Tenth Edition, Revised, Oxford University
Press, 2002 (the Dictionary) defines the word “score” amongst others as “gain (a point,
goal, run etc) in a competitive game” or “be successful” or "succeed in obtaining”™. The
Dictionary defines the word “charge” as including “demand (an amount) as a price for
a service rendered or goods supplied.” It defines “sign off on” as amongst others to
“assent or give one's approval to". It defines "bless” amongst others as to “grant
(health, prosperity, etc) to someone”.

[27] The bleeding edge of these parts of the article is that Indoni was paid R30 million,
for a mass community implementation plan worth R28.09 million and a peer educator
producing plan worth R2.74 million, which was the price approved by Nhleko for his
love interest. The chase, in the story, was the payment. It is against this background
that | understood the allegations contained in paragraph 26.2 to 26.6 of the particulars
of claim. The plea, in my view, fails to cut to the chase. In a response covering five
pages, in paragraph 21 of its plea, Media24 utters no single syllable to cover its report
of a payment.



18

[28] The Applicant pleaded publishing the truth, or substantial truth, public interest,
protected comment and political speech. In National Media Limited and Others v
Bogoshi [1998] 4 All SA 347 (A) at 352a-b it was said.:

“In considering the validity of the third defence it is useful to bear in mind that liability for
defamation postulates an objective element of unlawfulness and a subjective element of fault
(animus injuriandi — the deliberate intention to injure).

Although the presence of both elements is presumed once the publication of defamatory
material is admitted or proved, the plaintiff is required to allege that the defendant acted
unlawfully and animo injuriandi, and it is for the defendant either to admit or deny these
allegations. A bare denial however is not enough: the defendant is required to plead facts
which legally justify his denial of unlawfulness or animus injuriandi as the case may be."

[29] When one read the plea as a whole, the unanswered question remained: "Did the
Applicant rely on false Ministry corridors’ gossip of an alleged payment, to run a page
1 article and leading story of its Sunday newspaper?” If not, what are the primary
factual allegations upon which the Applicant's “truth, comment and/or speech” is
based? A bare denial, under the circumstances, is not enough. From its plea, one
does not know if it had or did not have any money trail to ground its truth. Its case is
not clear and unambiguous.

[30] “O Maratahelele kgotsa o Mmegadikgang?” This is the simple general question
that the former Minister of Police and his life partner are asking to Media24 in general
and in particular to City Press newspaper in their objections. Loosely translated the
Setswana expression enquires: "Are you a gossip monger driving publicity stunts or a
professional news reporter?” In my view it is a fair question necessary for investigative
journalism in a democratic dispensation for a vibrant and an informative media. The
proposed amendment does not seek to provide sufficient particularity in the plea and
does not state the material facts upon which the Applicant relies to sustain its defence
in the defamation action. It does not define the issues more precisely.

[31] Rule 28 (4) of the Uniform Rules provides:

“28 Amendments to pleadings and documents

(4)If an objection which complies with subrule (3) is delivered within the period referred to in
subrule (2), the party wishing to amend may, within 10 days, lodge an application for leave to
amend.”



19

The question in this matter is whether the amendment, if allowed, would cause an
injustice to the Respondents, which injustice cannot be compensated by costs
[Moolman v Estate Mooiman 1927 CPD 27 at page 29; Ascendis Animal Health (Pty)
Ltd v Merck Sharpe Dohme Corporation and Others 2020 (1) BCLR 1 (CC) at 89 and
90]. The Applicant’s plea does not facilitate the proper ventilation of the true dispute
between the parties. This, in my view, is highly prejudicial to the Respondents. They
would be worse off than they were when the proposed plea was filed, if the
amendments were granted, in determining the real questions on the alleged role of the
First Respondent in, and the alleged more than R30 million, payment to Indoni.

[32] In my view, the injustice suffered by the Respondents can be avoided by a
postponement and an opportunity to the Applicant to cure the injustice, by enabling
the Applicant to come to grips with the real issues between it and the Respondents.
The Respondents will suffer delay and expense, but that can be cured by an
appropriate order as to costs [Greyling v Nieuwoudt 1951 (1) SA 88 (O) at p 91E-H;
Affordable Medicines Trust and Others v Minister of Health of RSA and Another 2006
(3) SA 247 (CC) at para 9].

[33] For these reasons | make the following order:

(a) Leave to effect the amendment to the Applicant's plea on the fumished particulars
of amendment as envisaged in this notice of motion is not authorized.

(b) The Applicant is granted leave to make consequential adjustments to the furmished
particulars of amendment of the plea as envisaged in this notice of motion.

(c) The Applicant is granted leave to deliver its consequential adjusted particulars of
amendment of the plea within twenty (20) days of this order.

(d) The Applicant to pay the costs, including costs occasioned by any consequential
adjusted particulars of the plea.

@TZULARE
ACTING Jt OF THE HIGH COURT



APPEARANCES:

COUNSEL FOR THE APPLICANT:
INSTRUCTING ATTORNEYS:

COUNSEL FOR THE RESPONDENTS:

INSTRUCTING ATTORNEYS:

DATE HEARD:
DATE OF JUDGMENT:

20

ADV. G QUIXLEY
WILLEM DE KLERK ATTORNEYS

ADV. | GOBERDHAN
NENE ATTORNEYS

02 AUGUST 2021
16 SEPTEMBER 2021



